Klein oppervlakte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tal1977

Klein oppervlakte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 12:16

Ik ben wel benieuwd naar mensen die hun pony('s) ook op een klein oppervlak hebben staan. (tot 1500 m2 ongeveer)
Kunnen jullie mij meer vertellen over jullie inrichting en hoe het jullie gaat met het gras?
Ik lees hier voornamelijk reacties van mensen die heel erg veel grond hebben. Helaas hebben wij dat niet, maar ik zie rondom mij zoveel pony's op een kleiner stukje staan, dat ik wel nieuwsgierig ben hoe dat gaat.
Nog leuker zou ik het vinden om foto's van die weitjes te zien :)

Mariska_28

Re: Klein oppervlakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:29

Ik kan me niet voorstellen dat ze dan nog echt gras hebben (met een paard erop dan he).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:45

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:47

Mijn tinker staat op een stuk gras van ongeveer 1200 m², en daar aan vast ligt nog een kleine paddock met uitloopstal.

Er staat nog gras, in de zin van; het is groen als je naar de wei kijkt :Y)
Maar het gras is inderdaad bijna tot aan de grond weggegeten, het heeft ook geen kans om terug te groeien. Ik heb de wei verdeeld in 2 stukken. En twee keer per jaar, in de lente en herfst, doe ik dan om te beurt een wei dicht en daar strooi ik voor een regenperiode wat koemest op. Een paar weken tot een maand krijgt het dan de tijd om te groeien, en daarna mag meneer het met stripbegrazing opeten. Ik verdeel dat in zo'n 15 kleine stukjes, heeft ie twee weken lang elke dag een klein beetje gras.
Voor de rest loopt ie gewoon dag en nacht op wei, maar staat uit zichzelf ook wel veel in de paddock, daar ligt het hooi (onbeperkt). Ook met regen staat hij op wei. De wei red dat wel. Alleen in de winter, dan mag hij alleen in de paddock, en laat ik hem elke dag als ik kom voeren even 5 of 10 minuten grazen (van het stuk gras dat ik in de herfst heb laten groeien)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:50

ik heb voor mn paarden ongeveer 1500 m2
daarop heb ik 3 stallen vooor de paarden met zeer ruime paddock, een stalletje voor de pony's met paddock en de rest is gras. dat is dus niet genoeg maar gelukkig heb ik meer stukjes gras op andere locaties!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:19

Mijn paard staat op alles behalve een postzegellandje en daar is het zelfs al roeien met het gras dat je hebt :D.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:35

tja, als je eer gras hebt, staan ze er ook meer op. die van mij staan vaak in de paddock (nooit op stal...) met hooi. dat gaat prima hoor. mn haflinger moet afvallen wat nu prima gaat!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:09

Wij hebben inderdaad véél grasland, maar daar staan ze dan ook altijd op. 24/7 jaarrond. Bij ons zijn er ook een aantal paarden te dik (vanzelfsprekend).

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 19:44

Ik zit ook aan een paddock te denken met hooi. Ik moet het maar eens gaan uittekenen...

Ik hoop dat meer mensen reageren die ook hun pony op een klein weitje hebben staan.
De meesten hier zijn ´grootgrondbezitters´ :D
Ik ben al zo blij dat ik van mijn 276 m2 (natuurlijk zonder pony ;)) naar een perceel van 2200 m2 ga :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:39

Tijuana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:47

Wij hebben voorheen ook 2 pony's gehouden op zo'n 1000 m. Het is wel te doen hoor, maar ik voerde mijn paarden hooi als ruwvoer en dan konden ze iedere dag een paar uurtjes in de wei voor de lol. Ik had de weien ook opgesplitst. Wel is het belangrijk dat je het gras in de winter tot april/mei rust geeft, zodat het ook nog de tijd heeft om te groeien, en dat je grasmatje niet compleet kapotgelopen wordt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:35

ik vind de wei bij ons thuis ook niet groot (3800m2) waarvan een deel zandbak. hier staan 3 paarden op maar zou, mits allen goed beweging krijgen, ook met minder tevreden kunnen zijn. weinig gras hebben en hooi bijvoeren is gezonder dan volop in een vette weide. het gras wat in nederland staat is uiteindelijk niet zo geschikt voor paarden.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:09

De wei bij mijn ouders is ong 1800m2 groot. Ik heb er dus mijn drie paardjes oplopen. Het is helemaal gemilimeterd, dus ik voer alweer een aantal weken hooi bij.

Het is in 2 delen verdeeld, maar omdat ik dit jaar geen 2e keer kunstmest erover gedaan heb, ben ik met het voeren van hooi begonnen.

Ze staan lekker 24/7 op het land, tussenstuk is open, ze scharrelen lekker wat af zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:07

Ik heb aan huis 500 m2 (25x20), opgedeeld in een L-vormige paddock. in de hak van de L staan de 2 stallen + opslag en het 'open' deel van de L is een klein weitje van ong 16x15.

De paddocks kunnen middels een hek bij elkaar getrokken worden of afsluitbaar, zodat de paarden elk hun eigen paddock hebben van ong 20x6.
De stallen zijn direkt vanuit de paddocks te betreden, dus ze kunnen zelf uitmaken of ze binnen of buiten willen staan.

Afbeelding

Op een klein stukje kom je natuurlijk nooit uit met gras.
Mijn gras is voor een uurtje per dag als beloning na het rijden. Hooi voeren doe ik in de paddocks. In tijden van nood (MKZ etc) kon ik er net in rijden/longeren.

Overigens huur ik nu een halve hectare in de buurt erbij, maar op de getekende manier hebben ze flink wat jaren gestaan.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:36

Wij hebben een halve hectare in het algemeen, een schuur met 2 stallen en een gangpad staat daar op en van de rest rondom helemaal vol met gras, daar loopt ze ook altijd ;).