Weitje inrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tal1977

Weitje inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 08:26

Zojuist schreef ik dit in een ander topic...

Citaat:
Hallo!!
Ik ben nieuw op dit forum en heb dit topic de afgelopen dagen helemaal doorgespit!!!
Binnenkort gaan wij waarschijnlijk verhuizen (we zijn in onderhandeling ) en daar zit een stuk grond bij van (ik hou het krap aan, omdat ik nog niet weet hoeveel het precies gaat worden, maar in ieder geval niet minder dan dit) 20 bij 60 (waarschijnlijk 70?!) meter. Niet heel groot, maar momenteel staan daar ook twee paarden, dus we gaan ervanuit dat er ook een pony (en een vriendje) kan staan voor onze dochter. (Ik moet nog heel veel leren, maar hoop hier dan dus ook vele antwoorden te krijgen
Ik besef me dat het noodzakelijk is bij te moeten voeren met dit stuk grond en dat het vrij behelpen is met het gras, maar ben nieuwsgierig naar hoe het zo optimaal mogelijk gebruikt kan worden. Het principe van PP spreekt me erg aan.
Ik heb hier voorbeelden gezien van PP op 1000 m2 en hieruit blijkt wel dat het dus goed mogelijk is op een klein oppervlakte, wat een fantastisch paradijsje!
Wie helpt me op weg???

Maar ik heb nog meer vragen...
Wij zijn ons aan het oriënteren op een leuke, brave, lieve, betrouwbare pony voor onze dochter die bijna acht is. Ze rijdt nu bijna 2 jaar en heeft er erg veel plezier aan. Niet alleen het rijden, maar juist ook de hele verzorging vindt ze fantastisch. Kunnen jullie ons adviseren naar wat voor een pony we moeten gaan zoeken? Welke schofthoogte is het meest geschikt voor zo'n meisje? (Ze is 1.23 m) En waar kun je het beste rondkijken?

We hebben bij het nieuwe huis een weitje aan huis en het is puur recreatief bedoeld, maar ze zou er dan natuurlijk wel ook gewoon achter in de tuin op rijden.
Waar moeten we rekening mee houden bij de inrichting van een weide?
Hoe groot zouden jullie een paddock maken?
En welke ruimte krijgen pony's in de winter? Ivm het stuklopen van het gras?
Moet je met een pony verder ook nog trainen als het gewoon recreatief bedoeld is?? En wat heb je daar dan voor nodig??

Sorry voor al mijn vragen, maar ik wil gewoon goed geinformeerd zijn voor we de stap gaan zetten.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:42

Welkom ;)

Een betrouwbare leerpony lijkt mij een goede optie. Een iets oudere C maat (evt. D maatje) die al het eea. kent. Voor meisjes op deze leeftijd is een troetelpony die ze een goed gevoel geeft erg belangrijk. Rijden moet vertrouwd zijn.

Wat betreft jullie paddock-paradise. Het eerste idee wat mij te binnen zou schieten is een (schuil-)stalletje met kleine opslag, op een stukje verharding zodat de pony bij nat weer op de verharding ook droog kan staan. Wellicht is een stukje weide en rijpaddock te realiseren. Zoek Joyce_b maar eens op hier op bokt.nl die heeft ook een schuilstal/verharding/paddock. Ze heeft hier ook foto`s van en haar situatie vind ik dicht bij het ideaalbeeld komen voor het vrij houden van paarden/pony`s.

Officiele afmetingen voor een rijbak zijn 20 x 40m maar gezien je dochter en haar pony zou een iets kleinere afmeting ook kunnen volstaan (denkend aan 15x30m) Maar kleine meisjes worden veelal ook groot en de paarden groeien op lengte vaak ook wel mee :D Dus bedenk wel hoe je over bijv. 5 of 10 jaar er voor staat ;)

Je houdt wel een klein hoekje over voor weide, maar daarop volledig weidegang bieden gaat niet lukken. Misschien kun je bij een boer in de buurt de pony ook weiden. Veel succes toegewenst!

colunder

Re: Weitje inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:59

Ik zou denk ik de helft (20 keer 30) houden als paddock/rijbakje en schuilstal,en de andere helft(20 x60 a70)als weitje gebruiken.
Dit is dan wel te klein om je pony 24 uur op te zetten.
Je zou hem dan in de paddock kunnen houden en elke dag een uurtje in de wei.
Ik zou mijn pony niet zo willen houden, maar het kan wel!
Ik zou dan inderdaad kijken voor een wei bij een boer die je erbij kan huren.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:01

Colunder volgens mij is het totaal oppervlak 20 x 60 (max 70m) :D Dus niet een stuk van 20x30 en 20x70 ;)

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 12:05

HT2009 schreef:
Welkom ;)

Een betrouwbare leerpony lijkt mij een goede optie. Een iets oudere C maat (evt. D maatje) die al het eea. kent. Voor meisjes op deze leeftijd is een troetelpony die ze een goed gevoel geeft erg belangrijk. Rijden moet vertrouwd zijn.

Dank je wel... dat vind ik dus ook. Het moet echt een maatje voor haar zijn!
Waar kun je het beste kijken in je zoektocht??
Ik kan het niet vinden op Joyce_b, dus ik hoop dat zij even contact wil opnemen, ben wel nieuwsgierig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:20

bij ons op stal zei iemand dat de ideale pony voor een kind is, als het kind nog net over de achterhand van de pony kan kijken. Ietsje groter kan als je wil dit je dochter er langer mee kan rijden en plezier aan beleven. Dus je dochters ooghoogte is een richtlijn voor de stokmaat (indien goed gebouwd moet de achterhand en schoft even hoog zijn, rug is meestal iets lager). belangrijker is dat het een brave pony is die gewend is aan kinderen.
oficiële afmeting van een rijbak, die je ook als paddock kan gebruiken is voor pony's die geen galop doen 15x30m en 20x40 voor pony's en paarden (of 20x60 voor hogere dressuur) springbakken hebben ander afmetingen, grootte van een longeerbak 15x15 is ook groot genoeg als paddock.
Maar geen van allen is voldoende groot om een pony/paard echt paard te laten zijn. Wij hadden vroeger 2 weitjes (12x35 en 35x35) tevens hadden we nog een weide van 25x60 ter beschikking in de zomer. De kleine weitjes waren op 2 maand tijd omgeploegd tot modder en de iets grotere wei was op enkele keren kort gegeten (alleen in de zomer 2dagen/week) verder gaven we elke dag hooi en in de zomer met de hand gemaaid gras. Ik zou het nooit meer doen om op zo'n kleine ruimte een pony/paard te zetten hooguit een shetlander.
Beschik nu over een weide van 40x60m, maar denk er niet aan om ze mee naar huis te nemen. 1 natte week en het mooie gras is omgetoverd tot modderpoel

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 19:41

Dat is een goede tip, over de hoogte van de pony! Dank je wel...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:33

HT2009 schreef:
Colunder volgens mij is het totaal oppervlak 20 x 60 (max 70m) :D Dus niet een stuk van 20x30 en 20x70 ;)

Oh, stom!!
Ik bedoel een weitje van 20 bij 30 a 40 meter!

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:37

Geeft niks Colunder ;)

Tal1977
Een goede leerpony zoeken gaat niet over 1 nacht ijs. Een betrouwbaar adres is belangrijk, wanneer je zelf nog niet zoveel ervaring hebt met de aanschaf van een pony neem desnoods iemand mee die dat wel heeft en jullie kan adviseren.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 08:07

Ja, dat gaan we ook zeker doen hoor, HT2009. Gelukkig hebben we veel mensen die ons daar mee kunnen begeleiden!
Mijn schoonvader heeft tot 8 jaar geleden altijd paarden gehad (fjorden).

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:23

Een advies van een paint horse eigenaar : verdiep jullie eens in het western rijden en de amerikaanse paarden rassen : quarter horse en paint horse. Dit zijn de paarden die gebruikt worden in het western rijden, ze hebben een cool en rustig karakter en zijn kleiner van bouw dan de europeese paarden. Ook naar de toekomst is het interessant te weten dat er binnen de western wereld geen onderscheid tussen pony en paard wordt gemaakt. Als je dochter groter wordt en eventueel toch wedstrijden wil rijden kan ze steeds met hetzelfde paard blijven rijden. Voor info American Paint Horse Association, Dutch Paint Horse Club, American Quarter Horse Association.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:32

Ik zou een volwaardige rijbak van 20 x 40 neerzetten, mits dit is toegestaan. Met de juiste bodembedekker en omheining kun je hier je paardjes (zorg in elk geval voor gezelschap) gewoon ook in laten lopen alle dagen.

Je houdt dan een stukje land over waar je een toegankelijk schuilstalletje met verharde bodem kunt plaatsen, hooi-opslag en een postzegel grasland voor een uurtje graasplezier voor de viervoeters. Je zult dagelijks goed moeten bijvoeren, aangezien dit grasland nauwelijks noemenswaardig is.

Voor wat betreft een geschikte pony: houdt de advertenties op marktplaats, bokt en bij de plaatselijke manege in de gaten. Neem iemand mee die verstand heeft van pony's en je goed kan adviseren over het karakter, laat een dierenarts een aankoopkeuring uitvoeren voor het medische en neem je dochter mee voor de chemistry ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:19

Wat wel één van de belangrijkste dingen is (ik weet niet of je hieraan gedacht heb), is dat de pony niet alleen komt te staan omdat paarden behoefte hebben aan sociale interactie met soortgenoten. Dus als je een pony bij huis wilt hebben, zul je er ofwel nog één bij moeten kopen, ofwel een pensionplek moeten aanbieden.

Sorry als dit al gezegd is. Succes!

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:01

Dit is mij idd bekend :)
De tweede pony mag echter ook gewoon een knuffelpony zijn, waar mijn dochter niet op hoeft te rijden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:37

Gelukkig maar :).

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:44

Ook wij zochten een betrouwbare, lieve pony voor onze dochter. Eerst dachten we er een gevonden te hebben via MP. Helaas bleek deze na vier maanden toch niet zo braaf en betrouwbaar als in de eerste week. Dus pony weer verkocht. Toen zijn we ons gaan inventariseren waar de pony precies aan moest voldoen. Omdat we graag een New Forest pony wilde, hebben we een zoekopdracht op de New Forest site geplaatst. Hier hebben we verschillende leuke reacties op ontvangen. Inmiddels zijn we alweer twee maanden de gelukkige eigenaar van Tinklebell. Ze is superbraaf en erg betrouwbaar.
Mijn advies: een pony vanaf 10 jaar, deze heeft meer ervaring en is niet meer zo snel van slag. Verder: slaap als je de "droompony" hebt gevonden er nog eens een paar nachtjes over. Dit voorkomt overhaaste beslissingen. Omdat je dochter nog zo jong is, is het wel belangrijk dat in elk geval één van de ouders het ook leuk vind (er verstand van heeft). Succes!