heeeele vieze stal!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

heeeele vieze stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:29

dit bericht is voor een vriendin van stal,ze zit niet op bokt dus bood ik haar aan deze vraag te stellen. Ze heeft een al wat oudere ruin ,hij is 28, en hij is heeeel vies op stal. Daar bedoel ik mee dat hij er echt een plas en poep zooi van maakt waardoor ze met de vaste 4 balen die we bij het pensionstalgebeuren krijgen niet uitkomt en er wel 8 extra bij de 4 op moet gebruiken!!

Heeft iemand tips voor wat ze op de bodem moet doen???

Cheveyo

Re: heeeele vieze stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:31

Ik had zo'n merrie, die staat nu op strokorrels ;-)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:34

Ik denk dat je het toch wel een beetje houdt als die ruin er zo'n zooi van maakt..
Staat hij nu op stro? Je zou eens vlas kunnen proberen.. Een van de paarden maakt(e) er ook zo'n zooi van en met stro kon je het meeste uit de stal scheppen, met vlas is het niet nodig. In het midden schep je de plak eruit en vervolgens dan gooi je er wat bij of je doet het met wat er nog in stal ligt :)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:35

In een loopstal zetten? Dat is ideaal voor een paard van die leeftijd, maar het is niet altijd mogelijk in een pensionstal. Anders eens uitkijken naar een andere plaats waar er loopstallen zijn. Mijn paard at vroeger zijn eigen vijgen op als hij op stal stond. :9 -:(- Nu loopt hij in en uit en doet ie het niet meer.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:42

hij staat op vlas! En ik denk niet dat ze een andere stal wil zoeken....

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:50

Je kunt eventueel stro proberen maar daar was het waar ik rijd alleen maar erger.. Heeft ze niet de mogelijkheid om 'm helemaal buiten te zetten met een schuilstal?

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:55

nee bij ons op stal kun je je paard niet helemaal buiten zetten, ik bedoel dan natuurlijk dag en nacht,staat een btje raar zon half paard op stal haha!!!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:56

Weet de staleigenaar anders niet wat je ermee kunt doen? :)
Die heeft misschien al vaker lst gehad van dit probleem..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:03

Een te kleine box geeft dit soort ellende nog wel eens, verkeerde plek in de stal ook. Een rustigere plek in de stalgang, of juist een drukkere kan helpen. Verder kan veel plassen ook komen door nierproblemen of nerveus gedrag als teveel drinken of veel zoutlikken.

Om hem op 1 plek te laten poepen kan je wat mest van een andere (lager in rang staande) ruin op de gewenste plek leggen. Territorium gedrag kan er dan voor zorgen dat de ruin alleen daar gaat mesten. (Al heeft dat weinig zin als hij door de hele box ijsbeert)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:05

die van mij plas ook veel en ik los dat op door vlas en houtkrollen door elkaar te mengen. En dat gaat langer mee. ik mest nu 2 keer per week uit (gewoon alleen het midden) en tegen rand is allemaal proper en doe ik het naar midden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:08

Ik weet niet hoe het bij jullie op stal is, maar dan denk ik, grote ruin in kleine stal die te lang binnen staat en veel ronddraait in zijn plasplek (met ruin altijd in het midden van de stal) en zijn mest niet netjes in de hoek legt.

Grotere stal, zo lang mogelijk buiten en elke dag goed uitmesten, dus niet om de paar dagen. Oudere paarden gaan ook niet makkelijk liggen dus wellicht staat hij veel en loopt zijn mest door de stal. Idd is strokorrels wat met eventueel nog een pak vlas er over heen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:37

Ik zou strokorrels proberen. Hier had ik ook altijd 1 stal gigantisch vies....overal poepen en vervolgens alles mengen.
Sinds ze op korrels staat heeft ze een nette stal en geen stinkzooi.
Voor een volledig verslag kijk even op mijn site via onderstaande links.
Heel veel succes!

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:04

Ervan uitgaande dat die 4 pakken per maand zijn vind ik dat nogal weinig als dit paard hele dagen op stal staat. Daar zit 'm dan ook al direct het pro bleem, als je te weinig als basis gebruikt blijft het altijd een rommeltje/vies. Je moet als basis gewoon meer gebruiken en vervolgens goed bijhouden, d.w.z. meerder keren daags de mest eruit en 2 x per week de natte plek eruit.en waarschijnlijk iedere 3/4 misschien 5 dagen en nieuw pak erbij. Wellicht kun je hier iets mee.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:07

Wij hebben ook zo'n 'varkentje', hij schuift zijn kuil de hele stal door en sopt dit vervolgens in zijn drinkbak waardoor er een enorma berg stro/kuil onder de drinkbak ligt en de rest heel dun met stro.

Je kunt er weinig aandoen. Wel zelf overdag de drollen opzij scheppen naar de rand van de stal waar hij het minste bezig is. Droog stro van de zijkant weer bovenop leggen, en het paard ook een flinke tijd van stal halen en wat te doen geven buiten (grazen, wandelen, aan het werk als dat gezien zijn leeftijd nog kan). Dan zal hij de tijd op stal ook benutten om te slapen in plaats van de boel te verbouwen en vies te maken!

ShetjesFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:50

strokorrels zijn handig met vieze paardjes (vind ik zelf)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:54

eversdijk schreef:
Ervan uitgaande dat die 4 pakken per maand zijn vind ik dat nogal weinig als dit paard hele dagen op stal staat. Daar zit 'm dan ook al direct het pro bleem, als je te weinig als basis gebruikt blijft het altijd een rommeltje/vies. Je moet als basis gewoon meer gebruiken en vervolgens goed bijhouden, d.w.z. meerder keren daags de mest eruit en 2 x per week de natte plek eruit.en waarschijnlijk iedere 3/4 misschien 5 dagen en nieuw pak erbij. Wellicht kun je hier iets mee.

humm niet helemaal

mijn paarden stonden in het verleden kort op pension stal
paar maanden per jaar mochten ze niet op de weide
en stonden dus eigenlijk geheel de dag op stal
en redde het prima met 1 pak per week

moet je wel goede bodem kweken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:42

Ik sluit me helemaal bij Russels post aan. Mss zijn rubberen, vocht doorlatende tegels iets?

Fixie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:53

vlas...is idd een goede optie en dagelijks uitmesten helpt ook

Kristie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:18

Elke dag uitmesten dan maar. Het is rot maar ik denk dat er niet veel aan te doen valt. Eens een smeerpoets altijd een smeerpoets. Dus ik zou kiezen voor het goedkoopste en dat iedere dag eruit halen en opnieuw erin gooien.

Uniquestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:07

Misschien help een grotere stal en als je het paard op vlas zou zetten is het ook een stuk makkelijker om je stal schoon te houden !!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:19

Ik heb ook zo'n smeerpoets op stal gehad. Ongelovelijk wat maakte dat dier er een bende van. Maakte ook niet uit waarop hij stond. In de winterperiode -staan ze meer op stal- strooide ik hem gewoon 2x per dag bij met stro. Dat werkte het beste, maar hij kostte wel een baal per dag. Drollen dagelijks (als ik ze vinden kon) en natte plek wanneer nodig. Als je zo'n pensionpaard op stal hebt staan, heb je spijt dat alles all-in is. :D Maar een vieze stal mag je een dier nooit aandoen. Dan moet het maar een paar cent extra kosten of je eigenaar of pensionhouder bent. Ik zou bij zo'n oud paard zeker zorgen voor een dik warm bed. Die rubbertegels lijken mij minder geschikt (en ff heel hard: hij is al 28, de meeste smeerpoetsjaren heeft hij al wel gehad). :o Veel buiten laten lopen is het enige dat echt helpt.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:22

Ik heb ook wat van die viespeukies op stal.
daarentegen staan er ook paar bij die wel schoon zijn.
Eentje is de allerschoonste, eet zoveel dat zelfs de mest smorgens verdwenen is en voordat ik commentaar, krijg doet ze al ruim 10 jaar en is gewoon een viespeukie maar nog nooit last van gehad.

Tja pisruin en zeikmerries, het zal allemaal wel maar het ene paard is clean en poept en plast op een hoopje de andere is een hoopjesloos geval, niet veel aan te doen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:56

ik heb ook zo'n paard maar die mest ik gewoon elke dag en dan zo wat hier ook al is vertelt:het midden haal ik er uit en de kanten weer naar het midden,daarna weer schoon stro erin,wat ik minder vind is dat mijn paard zijn hooi ook door de hele stal heen sjouwt dus dat eet hij dan ook niet meer op. maar mijn paard zet ik ook elke dag buiten en dat scheelt dan natuurlijk ook weer wat.
en ze kunnen ook last van de nieren hebben,er was hier een paard die at in een week tijd zo'n mineralen blok op dus gevolg: veel drinken dus veel plassen.dus toen heb ik tegen die pensionklant gezegt dat ze hem beter gewoon af en toe een beetje moet laten slikken aan zo'n blok en dan er weer uithangen.daar krijg je natuurlijk ook viesen stallen van.

annie_way

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:23

Mijn merrie had vroeger ook altijd een hele vieze box.
Ben toen vlas gaan gebruiken, dat was ook niet echt een succes.
Heb haar weer op stro gezet, een hele dikke laag stro.
Schepte elke dag drollen en het ergste natte weg en gooide het half vieze stro op de kale plekken en daar over heen weer flink schoon stro.
Na een tijdje kreeg ze een goede onderlaag die ik af en toe bijwerkte als het te erg werd.
Toen ze die goede onderlaag had en het stro bovenop schoon bleef hoefde ik steeds minder op te strooien.
Ze had alleen een natte hoek onder haar waterbak van het kuil soppen wat ze zooo lekker vond, tja daar was niets tegen te doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:28

Is dit altijd al zo geweest dat die er zo'n bende van maakt.
Bij een ouder paard kan het ook met de nieren te maken hebben dat ze zoveel plassen.
Zou je een week potstal kunnen proberen.
Gewoon met stro.