Waar laten jullie de mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 17:56

ik zit met een klein probleem..
Wij staan met onze 2 pony's particulier of hoe je dat ook zegt. :Y)
Mijn vader heeft een bouwbedrijf en dus een werkplaats waar hij een mestbak heeft laten maken. Ongeveer 2 bij 1 meter. Ik kan vanuit de kruiwagen de mest erin rijden. Dan zit hij na zo'n 2/3 maanden vol en komt mijn oom (hij is boer :+ ) hem met de tractor ophalen en rijd de mest uitrijden over zij wei.
Nou krijg ik de indruk dat mijn oom er niet zoveel zin meer in heeft en zelf hebben we geen tractor en ik denk ook niet dat mijn vader tractor wil rijden :P.
Ik vroeg me dus af, waar laten jullie de mest en waar gaan jullie er vervolgens mee heen?
Groetjes Chantal

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:01

langsbrengen bij volkstuintjes? :-)

BIj ons wordt het opgehaald door een bedrijf dat regelt de eigenaar van het weiland. Wij hebben het eigenlijk liever niet, we willen liever de mest composteren en vervolgens weer over het land spreiden.

En dat alles zullen we met het blote handje moeten doen.....kruiwagentje en schepje.

Je zou ook nog je weiland kunnen verdelen en dan telkens omweiden en de mest slepen. Nodig: stevige personenauto en een sleep.

joyce B

Re: Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:58

je kunt ook zelf de mest naar je oom brengen met een auto en een kar.
Misschien een oude kar kopen, daar een rubber mat onderin de bodem plakken en gelijk de mest op de kar laden. Vervolgens als hij vol is stevige auto er voor (moet geen probleem zijn met bouwbedrijf) en zelf legen bij oom Boer. Heeft die er geen werk meer van, en kun jij nog steeds daar je mest kwijt. Dat is namelijk het lastigste om voor elkaar te krijgen, dat je het ergens mag dumpen...
Je kunt het, zolang het land droog is, ook prima zelf verspreiden met auto over het land. Dan staat iemand achter(op) de kar en iemand bestuurt de auto en dan steeds stukje rijden en diegene op/achter de kar gooit er steeds een beetje mest vanaf. Als het land dan nog een keer met de weidesleep gesleept wordt, hoef je dat niet meer met de hand ook nog te verspreiden. Scheelt al veel werk.

Liever gelijk op een kar en dan afvoeren, dan eerst op mesthoop, want dan heb je het 2 keer door handen. Dat hebben wij namelijk en kost veel extra energie.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:01

Wij moeten het meteen op het weiland gooien, op hoopjes ongeveer 1 1/2 meter uit elkaar. Geen idee wat hij er mee gaat doen, want het ligt al best vol, maar er is nog geen tractor door heen geweest...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:21

Helaas mogen wij de mest niet laten liggen op een hoop, en een mestfaalt aanleggen mag ook niet zonder vergunning..Dus we huren nu een container en komt er een fouragebedrijf alle mest ophalen. Kost k\lappen vol met geld, dus meld me hier voor fijne, goedkope tips.
Volkstuintjes vinden het alleen in het voorjaar leuk, maar van 6 paarden dagelijks mest heb ik 10 kuub ongeveer per 2 maanden, iets meer..veel dus.
Wij wilden het ook uitrijden op het land (gewoon ook met de hand), maar het moet wit assig zijn en dat duurt ongeveer wel een half jaar..sja en dan staat de AID weer op de steop als het eerst ligt te liggen..pff

Ik betaal dus erg veel geld voor de huur van de container en het legen..geld wat il liever niet had hoeven vragen aan mn pensionklanten.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:19

wij mogen het gelukkig over het land van de buren gooien.
1 keer per jaar gaan we met 4e scheppen, 2 kruiwagens en 2 met een riek, paar uurtjes werk en weg is de mesthoop 9van nu 7 paardjes).
dan kan ik nog maanden de mest over dat land kwijt, pas als het weer bewerkt word, maak ik weer thuis een mesthoop.
De wei word hier door een buurman bemest met koeienmest, hij kan dat voor ons injecteren.
Is voor ons handigere dan eigen mest met de hand over eigen land gooien.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:46

Onze mestbak is ca 6 bij 30m en wordt leeg gehaalt door een akkerbouwer. Voorheen nam onze buurman-boer het af maar die is ermee gestopt, akkerbouwer zag er wel een deal in omdat hij voor zijn maatschap ook wat drijfmest moet afvoeren. Dat komt dan bij ons op het land.

Voor volkstuintjes ziet men het liefst mest zonder stro/houtkrullen en het liefst wat al 1 jaar ligt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:47

Mijn mesthoop word leeggehaald door de eigenaar zelf.
Hij strooit het over de weilanden heen, en soms gebruikt de overbuurman het voor zijn groente tuintje.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:57

Ik had de mest eerst in een hoekje op het weiland liggen,tuinders kwamen er regelmatig mest ophalen.Dit mag niet meer,boete gehad van €750,-.Ik heb toen een container [6kuub] gehuurd bij een bedrijf,kost per mnd. íets van €30,-mestbak legen kost per keer €75,-.
Nu heb ik een oude container gekocht voor €300,- in laten graven,en de hooiboer komt hem eens per 3mnd legen.Dit kost me per keer €90,- stukken goedkoper!Ze zijn hier in ermelo heel streng wat betreft het mest beleid.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 09:15

Is het bij jullie echt puur mest, bij mij zit er dan ook veel krullen tussen want alles wat ze geplast heeft in de stal schep ik er uit :P Ook wel hooi zit ertussen enzo.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:29

Bij ons is het echt puur mest, paarden staan 24/7 buiten met schuilstal, en we scheppen dagelijks de drollen uit de weide. We hebben een mesthoop aangelegd naast de wei, en de 'buurboeren' gebruiken de mest op hun land. Af en toe komen er ook gewoon mensen met een kruiwagen langs om wat mest voor hun tuin mee te nemen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:28

wij laten het eerst op de mestenvalt,zit erbij namelijk erg handig,en we strooien het 2x per jaar uit op het land bij de buurman..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:59

ik heb naast me overal akkers liggen en van de meeste ken ik de boeren
zodra ergens een gewas eraf gehaald is ( deze maand was dus koren eraf) en gooi ik het eropverheen en verspreid het en hun ploegen het gewoon om
binnekort kan ik alles kwijt op de mais en bieten velden

alleen in winter is onhandig als nat is, ik rijd nl de akkers over met mijn gewone auto en dat lukt in de natte winters niet zo goed

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:01

1 keer per jaar in augustus komt het loonbedrijf onze mestbak leeghalen en dat verspeidt hij deels over mijn weiland en deels over zijn weiland :)

myrn86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:42

Wordt opgehaald door een boer die het voor champions gebruikt.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:10

Ik heb mijn mest in een container (een halve laat maar zeggen, waar je ook bv puin in kan gooien), de buurman van mijn ouders is een boer, haalt mijn bakkie leeg als het vol is!

Speedy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:17

zijn er geen boeren vlakbij jullie?
Dan kun ej daar langs gaan en vragen of ze misschien jullie mest kunnen gebruiken ;)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:26

myrn86 schreef:
Wordt opgehaald door een boer die het voor champions gebruikt.

Bij ons ook :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:57

Over de volkstuintjes .... wij staan zelfs op een volkstuinterrein 8-)
Ik haal elke 2 / 3 dagen de mest uit paddock, stal of wei. Doe dat in vuilniszakken (echt niet zoveel werk, ik ga gewoon de wei door met een mega emmer waar de vuilniszak in zit, haal de vuilniszak bij ons opslag punt eruit), en die vuilniszakken worden door de mensen van de tuinen keurig weggehaald. De zakken brengen ze weer terug.
Er staat hooguit 1 a 2 dagen per week wat bij onze opslag.....
Als dit niet (meer) zou kunnen zouden we werken met een container / bedrijf dat het ophaalt. Alleen kost dat 200 Euro per container heb ik begrepen (het ophalen).
Wij hebben zuivere mest, in de stal / loopstal ligt hennepstrooisel (Aubiose).

Rixtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:28

Mijn moeder rijd om de 2 dagen met de kruiwagen naar een boer verder op :P haha xD

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:52

Bij ons wordt de mest door een boer gemengd en over in het voor en najaar over het land uitgereden. Het gras groeit er goed op! Wij hebben alleen een heel ander probleem want we hebben een nieuwe mesthoop en als het nu flink regent blijft er allemaal heel smerig water in staan!! Waar loopt het water van jullie mest bakken heen....... ?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:00

Ik heb het een tijdje gebracht bij de volkstuintjes, maar dat was eigenlijk net te ver weg.
Nu breng ik het naar de manege, we betalen daar per jaar per paard een klein bedrag voor en mogen alle mest daarheen brengen! De manege ligt om de hoek. Erg handig!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:13

Wij hebben een mesthoop met een plankje en daar wordt de mest opgestapeld. Een keer in de zoveel tijd brengen ze het weg. Maar ik hoef niet zelf uit te mesten O:) Dat wordt gedaan en het wordt ook weggebracht.
Van een deel wordt trouwens het land bemest dacht ik.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:24

gohya schreef:
Ik had de mest eerst in een hoekje op het weiland liggen,tuinders kwamen er regelmatig mest ophalen.Dit mag niet meer,boete gehad van €750,-.Ik heb toen een container [6kuub] gehuurd bij een bedrijf,kost per mnd. íets van €30,-mestbak legen kost per keer €75,-.
Nu heb ik een oude container gekocht voor €300,- in laten graven,en de hooiboer komt hem eens per 3mnd legen.Dit kost me per keer €90,- stukken goedkoper!Ze zijn hier in ermelo heel streng wat betreft het mest beleid.

Mag dit serieus niet meer, ook als je particulier bent?

Ik wilde eigelijk alles in een hoek van het weiland leggen, maar zit niet te wachten op een boete van 750,- :7

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:28

Wij laten het over de wei uitrijden als de mesthoop vol is!

Jeetje, 750 euro, dat is een aardige boete :oo