ligt er natuurlijk aan wat voor vloer jullie hebbe, wij hebben gewoon beton, met tegels is het natuurlijk een gladde zooi maar de meeste stallingen hebbe wel beton denk ik.
ik zou het toch een beetje eng vinden. Zometeen is het wel een beetje glad, en dan licht je paard/pony. ik heb het wel eens zien gebeuren bij ons op de manege
marleen_usar
Geplaatst: 23-08-09 17:24
Water trekt ook vaak weer vliegen aan toch?
crazygirl1
Geplaatst: 23-08-09 17:25
Inderdaad het werkt, in Frankrijk (côte d'azur, altijd + 35° soms boven 40°) leggen ze vanaf 11u tot 17u de tuinslag open. Er bestaan zelf apparaatjes warrdoor het water sproeit niet ronddraaiend maar in een rechte lijn zodat enkel gang nat wordt en dus niet de boxen ofz) Wat je anders ook kan doen is einde van tuinslang te sluiten en in tuinslang gaatjes maken zodat water er enkel lang hier uit kan en door dat de slang toe is is er genoeg druk zodat water omhoog gaat.
In frankrijk zijn het betonnen vloeren dus geprobleem met gladde vloeren enkel goeie verfrissing voor de paardjes!
Bij ons is het geasfalteert of hoe je dat ook schrijft en is het al glad als je paard ijzers heeft als het heeft geregend en het droog is, laat staan bij nat weer
Sterre
Geplaatst: 23-08-09 23:39
Toen mijn paarden in binnenboxen stonden, sproeide ik de gang zomers idd ook altijd . Ik had ook een betonnen bodem en dat werd echt niet glad hoor .
*marleen_usar: ik heb door het sproeien nooit last van (extra) veel vliegen gehad!
*xSannn: in jouw geval zou ik idd ook niet sproeien .
wij spuiten ook een 'streep' in de gang nee geen last van vliege, of gladheid. Bij ons lope elke dag zeker 10 paarden over de natte gang en is nog nooit eentje gevallen
Logisch, het verdampen van water kost energie en dat wordt onttrokken aan de omgeving (warmte = energie). Als er energie wordt onttrokken koelt het dus af
Wij doen dat ook altijd als het erg warm is, werkt idd heel fijn! En de vloer word er idd niet glad van, teminste als je gewoon een betonnen vloer hebt. maargoed, vaak droogt het ook wel vrijsnel op dus erg veel last heb je er niet van als het al glad zou worden
ja het helpt echt. bij ons is gang van soort hard zand en die sproei ik dan ermee. het is ook beter voor tegen stof.
Nell_
Geplaatst: 24-08-09 21:36
Juangi schreef:
Bij ons gewoon het ouderwetse deuren openen
Hier ook!
Inoterry
Geplaatst: 25-08-09 00:04
Als de luchtvochtigheid buiten hoog is, is het absoluut niet aan te raden in een stal die niet voldoende geventileerd is. Ik heb ook op een stal gestaan waar deze methode een tijdje werd toegepast, tot ze er achter kwamen dat dat waarschijnlijk de reden was dat 1 van de paarden regelmatig met een bloedneus stonden na het sproeien. Nadat er met het sproeien was gestopt, heeft het paard mooit meer last van een bloedneus gehad.
Wij doen het idd altijd in combinatie met de deuren open, dan 'waait' het mooi door, en doordat de grond dan nat is koelt het lekker af, maar krijg je idd niet zulke dingen als bovenstaande.