bedrag stalgeld per maand voor dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

bedrag stalgeld per maand voor dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 15:09

Dag bokt :)

jullie zijn met velen en veel verschillende meningen dus daarom vraag ik het even aan jullie.

Ik beschik momenteel over een stuk weiland van 1ha met 3 hele grote ruime stallen op en een zadel/voerkamer van een kleine 2x3m.
Daarbij heb ik een rijbak met springhindernissen van 20x45 die momenteel nog gewoon op weidegrond is maar waar tegen de winter normaal zand of houtsnippers op komen maar zonder drainage. Dus geen garantie dat die 365 op 365 berijdbaar is als het heel slecht weer is in de winter. Die bak wordt ook enkel gebruikt om in te rijden niet als paddock en wordt door mezelf nooit meer dan 3x per week een half uur gebruikt.
Tot mei ligt die altijd super, lijkt gewoon zand, in de zomer komt er zoals nu gras en onkruid door maar de boer trekt dit dan weer open voor mij met de frees.
Daarnaast is de weide zeer rustig en afgelegen met goede buitenrijmogelijkheden met verschillende binnen-en buitenbakken en lessen op 3km waar je langs binnen te paard heen kan.
Ondanks dat de weide zo rustig ligt is er enorm veel toezicht wat ik wel heel belangrijk vind.
In de winter blijft een stukje land over wat de paarden kapot mogen lopen zodat de paarden de ganse dag ook dan buiten kunnen lopen. 's nachts komen ze in de winter binnen.

Ik heb momenteel 3 paarden lopen waarvan mijn ene D-pony te koop staat. De kans bestaat erin dat mijn nichtje hem eventueel zou overkopen en dan zou de pony bij mij blijven staan.

Ik ben gaan rekenen hoeveel het dan voor hen zou kosten qua 'stalgeld' dan. De bedoeling is een vol-pension zodat zij geen kijk hebben naar verzorging, voeren enz. Het meisje is daarvoor te jong, de ouders te onervaren.

Ik woon in de randstad en de prijzen hier in de buurt varieren allemaal van 200€ all in zonder rijbak/ 250-350€ maand all in met rijbak, zelfs een stal 645€/maand incl les. Er zijn tientallen pensionstallen in de buurt en geen gaat onder deze prijzen. Voor een huur van een weide zonder andere faciliteiten zit je rond de 70-80 en zelfs 100€ (laatste was mijn vorige weide)
Half pension (dus enkel gebruik weide, stal, bak zonder voer of verzorging) zit je tussen de 120 en 150€.

Soit!
ik heb eventjes zitten rekenen en kwam uit voor die d-pony aan eventueel 150€/maand in de wintermaanden.
2x daags krachtvoer (pavo basisbrok + muesli, zemelen, bietenpulp, slobber als het vriest als extraatje); wortelen, onbeperkt kwalitatief ruwvoer, stalling op vlas, inclusief mesten, voeren, binnen en buiten zetten. Kortom all in.
Dit enkel voor de wintermaanden ruw geschat van oktober/november-maart/april.

Voor de zomermaanden 55€ zonder extra's. Dan staan ze 24/7 op het land met hun stallen open en hebben ze niets extra nodig.
Dat bedrag zou dan zijn voor het mede-onderhoud van de weides. (bemesten, sproeien, maaien, slepen, ..)
Daarbij vraag ik om 1x in de week een kruiwagen drollen uit de weide te helpen halen.

Vinden jullie dit haalbaar? Of vinden jullie dit te veel? Óf denken jullie dat ik hiermee mezelf juist te kort ga doen?

alvast bedankt voor het lezen en jullie mening

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:16

ik vind dat je zowel voor zomer wel 50 euro meer mag vragen en winter 20 meer.
Laatst bijgewerkt door Showpony op 22-08-09 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:17

Lijkt mij wel heel schappelijk en in ieder geval niet aan de hoge kant.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:19

ik denk dat je voor de zomer maanden wel goed zit.
Maar je winterprijs is denk wel aan de lage kant ;)

Een stalgenootje en ik hebben van de week toevallig zitten rekenen wat alles kost en ik betaal 230 euro stalling.Stalgenoot 245,-

Ik denk hierdoor dat 150 winter niet haalbaar is , zeker niet wat jij wil gaan voeren.

Edit : weiland voor mijn paardje kost 60.-
Dit betaal ik appart en trek dit van mijn stalling af. Restand gaat naar stalbaas.
Ik betaal dus het hele jaar door 230 euro.
Laatst bijgewerkt door moyra op 22-08-09 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:21

kijk even wat het onderhoud je nu allemaal kost, dus kosten voor voer,stalstrooisel enz, dat kun je zelf wel bedenken, neem ook het ontwormen en de hoefsmid mee in dit verhaal, een smid kost toch al snel 30,- per 8 weken en ontwormen ong 15,-, dan zit je al 22,50 per maand, jouw werk wat je er mee hebt op 10,- per uur zetten en maak nu nog maar eens een berekening, ik denk dat je jezelf te kort doet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:21

Ik denk ook dat je er best wat aan mag verdienen hoor!

Ik ga met showpony mee.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:22

klinkt goed.

zelf houd ik ervan dat ik het hele jaar hetzelfde betaal. dus het gemiddelde daarvan (of net wat hoger, want ze staan vaak niet 6 maanden 24/7)

verder moet je in de buurt ff kijken wat ze daar voor een vergelijkbare stal vragen

en zoals hier boven staat, moet je ook rekening houden met onderhoud etc.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:22

Zolang het voor jou uitkan, dan zo ik gewoon de prijs aanhouden. :j
Ik woon dan in Friesland en betaal 50 euro voor het land en 125,- voor een stal (all in). En jij zit in de randstad dus ik vind dat je een prima prijs hebt, je kan zelfs voor de winter de prijs nog wel met 10 euro verhogen.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 15:24

bedankt voor jullie snelle reacties al!
ik wil even bij vermelden dat hoefsmid en ontworming er niet is inbegrepen. Wanneer nodig zal ik dat gaan halen en geven en ik laat de hoefsmid komen wanneer nodig maar dat zou dan apart afgerekend worden.
mijn paarden staal wel effectief 6 maanden 24/7 buiten. ze vliegen buiten in mei en komen 's nachts binnen in november maar je hebt inderdaad het weer niet altijd in de hand.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:26

Ik zou in de winter eerder rond de 220 gaan zitten, de zomer zou ik rond de 100. Het is dan wel family maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat je er zelf op gaat bijleggen. Vind het zelf een reel bedrag in jullie omgeving

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:27

Bij mij zit er ook geen smid en ontworming bij.
(ook in de buurt van de randstad)

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 15:27

idd choco, het is vooral omdat het familie is en mijn ex-pony dan dat ik schrik heb om te veel te vragen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:28

1 prijs voor alle maanden
in zomer kan je dan het geld sparen wat je in de winter nodig hebt om bij te voeren
125- / 150- pm bv zowel in de zomer als in de wintermaanden

hier zit ik in Limburg en heb op de stallen ( 1 grote schuilstal) en zadelkamer na dezelfde faciliteiten en vraag 100- pm

Joltsje

Re: bedrag stalgeld per maand voor dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:30

ik zou inderdaad vragen wat je kwijt bent. en als het meer wordt. meer vragen.

daarom zou ik eerst meer vragen. zodag je even vooruit kan.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:34

Ik betaalde voor een wei met inloopstal en een bak, maar zonder voer 80,00 euro p/m zomer en winter. Voer, hooi en stro kwam daar nog bij. Nu sta ik op een pensionstal met iedere dag weidegang en in de wintermaanden eind van de middag naar binnen voor 175,00 euro all-in. Ik heb hier de beschikking over een eb- en vloed rijbak en een longeercirkel. Ik vind dan ook dat je voor de zomer en winter meer kan vragen.

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:38

Omdat het familie is kun je toch ook gewoon tegen ze zeggen dat als jouw kosten hoger worden, de stallingskosten ook omhoog gaan?
Voor hun is 150 euro in de randstad all in in de winter sowieso niet veel (ben dat zelf al alleen kwijt aan een mooie stal, met paddock en buitenbak), dus denkt dat als jij hogere kosten maakt ze heus wel meer willen betalen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:27

zoals je aangeeft zijn het mensen die er geen verstand van hebben dus zou ik het incl. alles hoefsmid,ontwormen en enten rekenen , straks denken ze er wel verstand van te hebben en krijg je te horen , hoefsmid kan nog wel een maandje wachten, pony komt niet van de stalling dus waarom enten en ontwormen, dat doen we wel wanneer we wormen zien, dus om al dit soort dingen te voorkomen, gewoon alles inclusief,juist omdat het familie is.
ik zou voor een andere oplossing kiezen; als je pony niet al te duur is dan zou ik hun de volledige beschikking geven over de pony tegen stallingskosten a 150,00 per maand, zo blijf je bij geduvel wel baas over je pony en hou je er wat aan over, ik hoor zo vaak dat het tussen familieleden fout gaat met betrekking tot emotionel zaken als paarden dat ik het risico zo klein mogelijk zou houden.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 16:34

bedankt!
bigone: de pony moet sowieso verkocht. Daar kan ik niet van onderuit. Ik heb het geld nu eenmaal nodig.

Juist omdat het familie is willen we alles netjes op papier in een contractje zodat er helemaal geen discussie kan ontstaan. zo blijven we de beste vrienden :j

het is ook nog niet zeker of het zover zal komen, het is maar wat brainstormen wat we doen. Maar indien het niet zover zou komen dat de pony zou blijven voor hun denk ik wel dat ik de lege stal ga verhuren aan een 3de. Ik vind het plezanter met iemand erbij op stal. Daarom hoeft het voor mij niet all-in, eventueel zonder stalstrooisel en uitmesten wil ik ook doen dan.
Dus sowieso heb ik veel aan jullie antwoorden.

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:56

Oke, dan vind ik 150 euro in de winter aan de lage kant... Ik zou dan meer denken aan rond de 180 euro per maand.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:58

Vergis je niet in de kosten voor bijv water en electriciteit.
Dat kan je nog aardig opbreken als ze daar veel gebruik van maken...

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:03

Vind dat je ook aan de lage maand zit hoor.

Ik sta wat minder luxe qua land, maar beter qua bak.
Er wordt voor me gevoerd, dus biks en hooi, gemest, op het land gezet en eraf gehaald.
Verder beschik ik op stal over: 2 paddocks, binnenbak, buitenbak en land.
Ze kunnen niet altijd op het land.

Hiervoor betaal ik voor een paard 250 elke maand. Of het nou zomer of winter is...

Dus zou het wel iets hoger doen zodat je zeker weet alle kosten eruit te halen. Het is toch een hoop werk dat je alles zelf doet toch?!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:54

Hoi

Ik zou iets meer vragen ook al is het familie ( als t doorgaat).
Je wilt nu 150 in de winter vragen, dat zou ik zoiezo op minimaal 180 zetten en in de zomer op minimaal 75 euro. Dan vind ik nog dat je helemaal niet duur bent. Denk dat je dan zo je stal gevuld zult hebben hoor!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:01

ik zou ook de prijs gaan middelen. Zodat je zomer en winter hetzelfde vraagt. Is bij ons ook zo. Zomer en winter zelfde bedrag. Vergeet je weide onderhoud niet mee te rekenen en let op dat het jezelf geen geld gaat kosten dat iemand anders zijn paard bij jou loopt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:02

Hier betalen mensen 165 euro per maand (zowel 's zomers als 's winters) voor een stal, buitenbak, trainingsmolen, longeercirkel, uitrijmogelijkheden, stro, hooi, 1x per week mesten, dagelijks opstrooien, 's ochtends gevoerd. willen ze dan ook nog binnen en buiten gezet worden (+ s avonds voeren) dan nog 30/45 euro extra.

Dus vind jou prijs met 150 euro best wel goedkoop. Want onze prijzen zijn het hele jaar door gelijk, terwijl wij in de winter meer kosten hebben dan in de zomer.
Dus zou jou prijs voor alleen de winter wel stukje hoger moeten zijn.
Maar belgie is misschien wel andere tarieven..

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:56

Ik vind alles wel aan de goedkope kant. Ik heb het vrij luxe, en betaal ongeacht het seizoen 200 € in de maand. Alles inclusief kom ik nog hoger uit. Dat hoeft van mij dus niet.
Dit is incl. hooi, stro, krachtvoer en het voeren van het paard. Excl. uitmesten en de rest zeg maar.

In jou geval zou ik het ook bekijken na een maand wat het je nu echt heeft gekost, ook aan tijd etc. En dan nogmaals om de tafel gaan of het klopt.
Er zullen altijd onvoorziene dingen zijn, of dingen zijn die meer tijd kosten.

Ik hoop dat je eruit komt. Ook zou het fijn zijn als je je pony nog zo dicht bij je hebt staan...