veulen in de kudde zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

veulen in de kudde zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 14:15

Hallo,
Gister heb ik een veulen gekocht welke over 3 weken bij mij gebracht word.
Momenteel bestaat de kudde uit mijn 12jarige shetlanderruin, mijn 14jarige rijpaardruin (leider) en een 3jarige rijpaardruin.
Die 3jarige is hartstikke lief maar wel een beetje lomp, mijn paard is over het algemeen goed met paarden maar wel erg jaloers aangelegt.
Zelf leek het mij het verstandigst om hem eerst bij mijn paard te zetten, aangezien hij de leider is. en als dat helemaal gesetteld is die andere 2 erbij.

Ben nl bang dat als ik hem eerst met de 3jarige of de shet zet en hij vriendjes is en ik mijn paard erbij zet, dat hij hem dan niet accepteerd omdat de 3jarige en shet ´van hem zijn´

wat vinden jullie?

Heb overgens gekeken metde zoekfunctie maar daar kwam weinig uit

x_Quinta_x

Re: veulen in de kudde zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:22

Dat zou je kunnen doen.
Hoe heb je het gedaan toen je 3 jarig paard erbij kwam?
Ik maak me wel de bedenking, gaat jouw 14jarige ruin dan niet gek beginnen doen omdat hij niet meer bij zijn vriendjes mag lopen, en zou dan je nieuwe veulen misschien dit zot gedrag ook niet gaan aanleren/overnemen. Daarnaast, als je veulen bij de anderen mag, zal hij ook aan de andere paarden gaan snuffelen, en zal hij waarschijnlijk ook wel op z'n donder krijgen. Als hij dan tussen de andere loopt, kan de leider heb minder makkelijk 'te pakken' krijgen. Snap je.
Ik denk dat het niet veel zou uitmaken.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 14:26

nee opzich vind die van mij het geen probleem als hij uit de groep gehaald word (zit ook alleen een draad tussen)
Mijn beredenering was juist dat mijn paard het veulen dan als als één van ´zijn´kudde ziet als ze bij de rest gaan..
Die 3jarige hebben we gewoon anderhalfjaar geleden bij mijn paard en shet gezet, is eigk nooit een probleem geweest gelukkig..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:43

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:45

Bij ons zijn ook twee veulens in een grote groep gekomen, wel geleidelijk erin gezet.
Dus niet ze meteen bij de hele kudde gezet.
En dat gaat super goed en ze worden er lekker sociaal van.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 18:44

Grobegni schreef:
Was laatst nog een topic over ;)
[VSW] veulen in gemengde kudde kan dat?

:? heel apart dat die niet bij mijn zoekfunctie naar voren kwam, maar goed ik ga f kijken :D

EDIT: heb gekeken maar dat gaat erover dat ze bij oudere paarden komen, wat dus niet mijn vraag is ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:27

Even goed terugdenken.
Wij hebben allereerst het veulen in een klein weitje naast de andere paarden gezet.
Elke dag hebben wij onze andere pony's laten wennen aan het veulen, dus eigenlijk laten snuffenal met hek ertussen, laten kijken. Toen hij op stal moest met een verbonden been hebben we een pony naast hem gezet, op deze manier hadden ze contact met elkaar. Achter de stal lag een klein weitje, daar hebben we ze uiteindelijk samen in gezet. Vanuit daar opgebouwd in de wei naast de andere paarden, dus veulen met onze andere pony's in de ene wei, andere paarden in de wei ernaast.
Zo heeft hij met alle paarden op stal kennis kunnen maken.
Ik moet zeggen dat het heel goed is gegaan, hij werd goed geaccepteerd door de hele groep!