Paard eet stal leeg...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Davlin

Paard eet stal leeg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 08:33

Hoi

Heb een nieuw paard, heeft bij vorige eigenaar bijna altijd buiten gelopen met schuilstal (hoe het zat met de eigenaar daarvoor weet ik niet). Nu staat ze 's nachts (en zoals de laatste tijd bij heet weer) op stal. In het begin wat wennen voor haar (was beetje claustrofobisch) maar is nu rustiger.

Ze staat op stro en het probleem is dat ze héél (maar dan ook bijna tot het laatste strootje) haar stal leegeet zodat ze enkel nog op beton en smurrie staat. Even een voorbeeld: dinsdag lekkere dikke laag stro in haar stal, woensdag alles weg. Ze krijgen paar keer per dag ruwvoer en biks, wat ze natuurlijk ook allemaal opeet.

Opstrooien gebeurt ook elke dag (maar eet ze dus ook op!).

Gisteren voor het onweer nog even naar haar geweest en ze stond dus weer gewoon op beton en smurrie, en ze is er blijkbaar ook in gaan liggen want één kant zag ze helemaal zwart. Bijna ganse nacht van wakker gelegen wat ik nu moet doen, arm beest. Stro bijgooien is niet de oplossing want dat eet ze OOK gewoon allemaal op en zo gezond is stro nu ook weer niet...

Staleigenaar zegt het nog even te bekijken, dat ze na een tijdje wel zou kunnen stoppen ivm het nog moeten wennen. Alle paarden op stal staan op stro, maar volgens informatie op stal zou je 'op verzoek' je paard ook op zaagsel kunnen zetten. Dan vraag me af of dat niet beter is.... maarja als ze dat opeet is het nog véél erger... ;(

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:37

Even een stipje om mee te lezen, heb namelijk ongeveer hetzelfde met mijn merrie

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:39

Zou toch je paard op zaagsel gaan zetten maar eerst moet je je ook even afvragen of je paard wel genoeg hooi/kuil gevoerd krijgt en of ze genoeg afleiding heeft, verveling kan ook een oorzaak zijn.

beantsje

Re: Paard eet stal leeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:40

Zeepwater erover heen spuiten met een plantenspuit.
Verder volop hooi geven.

Bopje

Heel herkenbaar.
Mijn paard doet het ook.
Het enige wat helpt is vlas of zaagsel idd.
Maar ik doe dat niet omdat het finacieel even niet meezit en we het stro bij ons op stal gewoon door moeten betalen.

Steph86

Je kan is proberen om een flinke laag azijn over het stro heen te spuiten, het wil bij sommige paarden nog wel is werken.
Mijn paard is ook van Stro ( vorige eigenaar) overgaan op vlas wegens het leeg eten van de stal.
Aangezien ik vlas ook niet zo'n sucses vond bij hem ( hij wroete alles om en is een vreselijke smeerkees) ben ik over gegaan op krul en dat bevalt mij een stuk beter.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:42

Mischien kun je zaagsel proberen? :)

knollentuin

Je kan proberen om de smurrie die overblijft door je schone stro te mixen,of misschien staat er een paard op stal die alleen maar stro overhoud en met dagelijks opstrooien teveel in de box krijgt,vraag of jouw paard dat tweedehands stro mag en dat andere paard dan wat van jullie portie.ik zou van alles proberen om mijn paard op stro te laten staan!

Lougino

De paarden die al het stro op eten, eten vaak ook vlas dus daar zou ik wel mee uitkijken. De tip van Beantjse zou je idd ook kunnen proberen!

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:03

In mijn geval wordt het denk ik veroorzaakt door verveling aangezien ze niks mag doen omdat ze onder behandeling is voor een huidtumor. Ze staat wel veel buiten in de wei maar is echt de hele dag aan het eten en in de stal gaat ze gewoon verder.
Voor mijne is het vlas of krullen in ieder geval geen optie..

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:09

Ik meld me even om nog tips te vinden, bovenstaande ook al allemaal geprobeerd.
Maar De mijne blijft eten, zaagsel, vlas, azijn over het stro, zeepwater, ik moet de stal iedere dag piek schoon hebben ivm rotstraal, in de zomer valt het wel mee dan kan ik wel eens vies door schoon mengen , want dan staat hij maar een nachtje en dan maakt hij er niet zo een zooitje van, en stralen zijn dan nog redelijk.
In de winter moet hij iedere dag leeg en schoon zijn, anders zijn zijn stralen heel erg.
Dus ik moet schone stal hebben maar stro vreet ie op en vervolgens staat hij ook in de viezigheid...
Dus ik lees even mee... wie weet wat er nog voor wondermiddelen zijn :D

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 09:10

Het zou bij mij inderdaad ook wel eens verveling kunnen zijn, net zoals Margo is ze gewoon de ganse dag te grazen. Meer buiten is spijtig genoeg niet altijd mogelijk. Ik zal eens wat zoeken naar dingen 'tegen verveling op stal'.

Dat van die azijn en sop ga ik eens een keertje proberen, hopelijk denkt ze niet dat het vinegrette is....

En anders dan toch maar zaagsel, ze eten dat dus echt niet op dan? Vlas zou ze zowiezo opeten denk ik.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:11

mijn 23 jarige merrie heeft het in pension ook altijd gehad,stond ook altijd op houtmot,maar nu ik zelf stallen heb...geen probleem meer!
ten eerste had ze een ruwvoer tekort (ze krijgt nu zoveel dat er smorgens nog iets ligt)
als ik uitmest: het schone stro aan de kant,vieze mestplekken enz eruit,dan schoon stro op de bodem en oude stro erover heen.
werkt super,tenzij ze echt honger hebben natuurlijk.
ook voer ik sävonds geweekte bietenpulp (geeft ook vol gevoel )
succes

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:13

hooi net ophangen met hooi erin ?
zorgen dat zo nooit zonder hooi staat dus :)

speeltjes ophangen zo als liksteen houders met appels er in, wilgen takken, jollie ballen, voerballen etc :)
duidelijk verveelt je paard zich op stal zo erg dat ze gefrustreerd is en alles gaat opeten :)..
en geef dr eens ongelijk,, jij had het zelfde gadaan,,

dit paard heeft duidelijk een handje hulp nodig om zich te vermaken

mijn paard at ook zn stal leeg,, en maakte er een ontzettende gore bende van..
nu op vlash nergens last van hij staat netjes schoon :).
ook wat meer buiten helpt vaak goed ( zelfs met regen dan maar buiten ) en veel ruw voer is gewoon super belangrijk :)

succes
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 21-08-09 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:14

Mijn paard deed dit ook..
De stal eigenaresse had steeds het beste kwaliteit stro en heeft nu stro gekocht van heel slecht kwaliteit! Nu eet hij nog wel stro.. maar niet meer zoveel. Misschien ook een oplossing voor jouw?

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:15

Mijn paard eet geen krul, maar naar horen zijn er wel paarden die ook krul opeten.
Dat zul je dus wel even goed in de gaten moeten houden.
Je kan eventueel ook nog rubberenmatten of tegels aanschaffen als blijkt dat ze ook krul of vlas eet.
Mijn paard staat ook op rubberen maten, dit hebben wij gedaan omdat hij zo'n ontzettende smeerkees is en ik het niet meer zag zitten om 3 x per week een nieuwe baal krul in te gooien. Als hij nu gaat liggen ( wat hij overigens veel doet) dan ligt hij in ieder geval niet op het koude beton.
Het was wel niet goedkoop, maar goed het was maar een eenmalige kostenuitgave en we hebben er een aantal jaar plezier van.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:23

het maag-darmstelsel van een paard is gebasseerd op het feit dat ze de hele dag moeten kunnen eten, dat doen ze van oorsprong in de natuur ook. Ze hebben ook een grotere maagsapproductie dan wij dat is daar op gebasseerd. Het is een misvatting dat ze het goed doen op een paar handjes hooi en veel krachtvoer, krachtvoer krijgen de meeste paarden teveel en juist teweinig ruwvoer. Ruwvoer is het allerbelangrijkste voor je paard met vers water natuurlijk.
Stro is ook ruwvoer alleen moet je daar wel mee oppassen met grote hoeveelheden ivm met verstoppingen.
Als ik mijn merrie 3 x per dag wat hooi geef dan begint ze ook aan het stro te eten, ik voer haar nu meer ( onbeperkt) hooi en ze laat het stro voor wat het is, bij haar was het dus een duidelijke behoefte aan ruwvoer, paarden hebben nu eenmaal veel ruwvoer nodig en de een meer dan de ander. Bij de vorige eigenaar stond ze ook op mot en ik zag dat daar de hele binnenkant van de stal aangevreten was en behoorlijk ook, ze kreeg daar ook niet veel hooi.
Ik heb al meerdere paarden gezien die van vlas koliek kregen, dus pas daar aub mee op.
Als ik jou was zou ik haar meer hooi voeren en dan zou je nog kunnen kijken naar oud hooi, wat nog wel goed is van kwaliteit maar minder voedingswaarde heeft en dat erbij ruimschoots bijgeven. Ik heb altijd 2 soorten hooi, gewoon hooi met goede voedingswaarde en overjarig hooi wat ook ruwer is van structuur.
Of beter nog zet haar vaker buiten dat is ze tenslotte gewend en dan kan ze onbeperkt eten.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:26

Je paard had eerst 24 uur per dag voedsel tot haar beschikking nml gras, een paard eet constant door en vandaar dat ze nu dus aan haar stro begint op te eten.. Meer ruwvoer geven zou ik zeggen, mijn paard staat van smorgens tot savonds op de weide ( tot dat het donker wordt) , op stal krijgt ze onbeperkt ruwvoer en dan ook echt onbeperkt, zoveel dat er smorgens ook altijd nog hooi over is en ze dus de hele nacht heeft kunnen knabbelen zoveel ze wilt.

In het verleden kreeg ze minder hooi ( andere stalling en ik moest zelf voor hooi zorgen)en toen at mijn paard ook al het stro uit de box op..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:30

meestal eten paarden wel geen houtkrullen dus dat is een optie, verder een beetje "vuil" stro over/door het nieuwe stro doen, dan zijn ze er meestal ook "vies" van.

Verder kan je azijn proberen, maar de paarden hier krijgen appelazijn als ze hun krachtvoer niet volledig opeten of vlak na de rui. Verdund bleekwater helpt bij mijn paard heel erg goed. gewoon erover spuiten met een plantenspuit.

voor de bezigheid je meer ruwvoer en in een hooinet steken ofzo zodat je paard langer bezig is of een speelbal voorzien.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:32

Mijn paard doet het ook. Nu kan zij zelf beslissen of ze binnen of buiten wils taan en heb ik allee rubber matten liggen. Dat voldoet mij prima en is ook handig met schoonmaken. Ik heb ook zaagsel geprobeerd maar daar begon ze ook gelijk van te ten. Bij de vorige eigenaar stond ze volgens mij op vlas, dat at ze niet maar kreeg ze hoefzweertjes van

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:39

Je hebt toch van dat bittere spul tegen paarden die aan dekens en hout knabbelen? Misschien kan je dat eroverheen sproeien...?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:41

hertshoornolie aangelengt met water en er overheen spuiten wil ook nog wel eens helpen...

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:58

Ik ga toch maar proberen meer hooi te voeren en in een hooinet doen... hopelijk is ze er dan langer mee bezig.
Ze heeft al een bal en een liksteen en staat het grootste gedeelte van de dag buiten maar er staat niet heel veel gras meer op het land
Als ze straks weer aan het werk kan zal het wel weer minder worden..

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:06

pas je wel op dat geen verstopping krijgt door al dat stro?

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 10:29

Vandaar dat ik niet nog meer stro in haar stal wil gooien (verstopping). Het ruwvoer dat ze op stal krijgen is daarbovenop ook nog eens een soort stro en/of luzerne, dus meer stro zeker niet.

Liksteen gebruikt ze niet, zal eens kijken naar een hooinet, pensionstal maakt er misschien geen probleem van om haar 'stro' op die manier te geven. Nadeel van een hooinet vind ik dan wel de onnatuurlijke houding om te eten.