Stal schuurborstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RuiterL

Stal schuurborstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 19:44

Mijn paard schuurt in stal haar hele staart stuk, nu wil ik graag een stal schuurborstel aanschaffen.
Maar ben al heel wat sites afgeweest, nergens te vinden. En bij google staat het onder die naam ook niet bekend.
Is dus zoeken naar een naald in een hooiberg. Weet iemand de officieele naam of waar je het kunt kopen??
Alvast bedankt

tamary

Re: Stal schuurborstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:53

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:57

Als jij denkt wat ik denk, is de oplossing hééél simpel. Je zoekt een borstel waar ze zich aan kan schuren, toch?
Wij hebben gewoon bij de Boerenbond/Welkoop een bezem zonder steel gehaald, je kunt namelijk de bezemborstels los kopen. Ook goedkoper dan paardendrogist. Die hebben we in de stal geboord, en klaar is kees. Ze kunnen zichzelf borstelen :+

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 20:08

Dankjewel voor jullie reacties! We zijn er nog niet helemaal uit waarom ze schuurt.. mogelijk exceem. Maar de enigste symptonen die ze daar van heeft is het schuren. Ze heeft geen opgezette manenkam en/of knobbels.
Maar wil eerst bloed laten afnemen, zodat ik precies weet wat de oorzaak is. Zodat we de juiste maatregelen kunnen nemen.

@ hafjelinger. Wat een goed idee, zelf niet eens opgekomen! Hoe hebben jullie hem vast geboord dan? Gewoon door de haren v/d borstel heen?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:15

Wat vaak wel helpt tegen het schuren is water met zeezout. En dan niet een beetje maar een flinke hoeveelheid. Gewoon flink veel zeezout in een schone limonadefles en dan aanvullen met water, en dat over de kapotte staart gieten/inwrijven. Het werkt tegen de jeuk en het lijkt of de mugjes dan ook afstand houden. Je moet het alleen wel vaak herhalen. Bij zee hebben paarden hier weinig last van, dus als je niet bij zee woont, maak je gewoon zeewater thuis. Dus gewoon met zeezout (geen gewoon zout).

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 20:17

Mousmous schreef:
Wat vaak wel helpt tegen het schuren is water met zeezout. En dan niet een beetje maar een flinke hoeveelheid. Gewoon flink veel zeezout in een schone limonadefles en dan aanvullen met water, en dat over de kapotte staart gieten/inwrijven. Het werkt tegen de jeuk en het lijkt of de mugjes dan ook afstand houden. Je moet het alleen wel vaak herhalen. Bij zee hebben paarden hier weinig last van, dus als je niet bij zee woont, haal je zeewater naar huis. Dus gewoon met zeezout (geen gewoon zout).

Wij zitten inderdaad juist in het tegenover gestelde en in een bosrijke omgeving. Ga het proberen!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:22

Mousmous schreef:
Wat vaak wel helpt tegen het schuren is water met zeezout. En dan niet een beetje maar een flinke hoeveelheid. Gewoon flink veel zeezout in een schone limonadefles en dan aanvullen met water, en dat over de kapotte staart gieten/inwrijven. Het werkt tegen de jeuk en het lijkt of de mugjes dan ook afstand houden. Je moet het alleen wel vaak herhalen. Bij zee hebben paarden hier weinig last van, dus als je niet bij zee woont, maak je gewoon zeewater thuis. Dus gewoon met zeezout (geen gewoon zout).

Prikt dat niet als ze de staart een beetje kapot hebben? :)

Tjelleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:24

Ik heb zelf ook soort bezems, of eigenlijk van die schrobbers, aan elke zijde geschroeft gehad, werkte prima!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:24

Je moet het wel echt tot op de huid gieten, dan helpt het het best tegen de jeuk. Ik hoop dat je paard er baat bij heeft. Bij die van ons werkt het goed.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:26

Rachelx

Het zal zeker een beetje prikken, maar dat helpt juist tegen de jeuk. Azijn op een muggenbult prikt ook, en jodium op een wondje ook. Het geeft juist verlichting. Niets erger dan jeuk.

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 20:38

Nu iedereen toch actief aan het worden is het forum.
Zoals jullie zeker wel gelezen hebben, heeft mijn paard veel jeuk, maar ook bij haar manen/onderbuik enz.
Voor derest heeft ze geen dikke manenkam of andere gekke dingen. Denken jullie dat ik een exceem deken om moet doen? Of raden jullie het in deze situatie af...?? Het kan haar natuurlijk misschien wel een hoop rust geven, maar dan staat ze dag en nacht met deken op, ook in stal. En dat vind ikzelf persoonlijk weer zo sneu..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:45

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:23

je hebt ook een soort spul (sweet inch) dat helpt heel goed tegen schuren van de staart...
ander gewoon bezems-borstels ophangen helpt ook goed...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:46

En wat krijgt je paard te eten?

Mijne schuurde veel (staart + manen) toen ze krachtvoer van een lokale maalder kreeg, met Cavalor schuurde ze minder maar toch nog regelmatig haar staart, en met Mijten schuurt ze amper tot niet. Toeval? Dat denk ik niet :)

wat heel goed helpt zijn de producten van http://www.befix.be/ (vroeger Liberate). toen ze zo veel schuurde kreeg ik het daar mee onder controle, maar ik moest er wel een pot per week op doen, dus da's behoorlijk duur. Nu ze alleen nog een schepje Mijten krijgt na het rijden en verder alleen ruwvoer is dat allemaal niet meer nodig gelukkig.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:34

Als je zo'n borstel in de stal ophangt gaat je paard daar dan vanzelf aan schuren? Want ik denk dat mijn pony denkt rot op ermee en die schuurt lekker verder aan de ruif.
En als ze er wel aan schuurt, gaat de staart er dan echt minder kapot van dan tegen de ruif/muur of weet ik veel? :)

Rixt_HVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:01

Rachel_x schreef:
Mousmous schreef:

Prikt dat niet als ze de staart een beetje kapot hebben? :)

ik denk dat het de wondjes juist ontsmet, net als bij mensen als je tenminste schoon water gebruikt

BlackSXLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:55

Maak een rosborstel of andere borstel aan de stalmuur vast. kan goed gebruikt worden om te schuren :D

BlackSXLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:55

en mischien bij Divoza

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:58

RuiterL schreef:
Dankjewel voor jullie reacties! We zijn er nog niet helemaal uit waarom ze schuurt.. mogelijk exceem. Maar de enigste symptonen die ze daar van heeft is het schuren. Ze heeft geen opgezette manenkam en/of knobbels.
Maar wil eerst bloed laten afnemen, zodat ik precies weet wat de oorzaak is. Zodat we de juiste maatregelen kunnen nemen.

@ hafjelinger. Wat een goed idee, zelf niet eens opgekomen! Hoe hebben jullie hem vast geboord dan? Gewoon door de haren v/d borstel heen?

Ja, gewoon door de haren heen, met twee stevige schroeven. Ze hebben hem veel gebruikt, en je kunt ook zelf bepalen hoe hard de haren zijn want je hebt verschillende soorten borstels. Succes!

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 21:33

EsjeNoeska schreef:
je hebt ook een soort spul (sweet inch) dat helpt heel goed tegen schuren van de staart...
ander gewoon bezems-borstels ophangen helpt ook goed...

Sweet itch, gebruik ik nu twee weken iedere dag, smeer haar in, zet haar op stal.. in het vervolg gaat ze alsnog schuren..

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 21:36

Eilandje schreef:
En wat krijgt je paard te eten?

Mijne schuurde veel (staart + manen) toen ze krachtvoer van een lokale maalder kreeg, met Cavalor schuurde ze minder maar toch nog regelmatig haar staart, en met Mijten schuurt ze amper tot niet. Toeval? Dat denk ik niet :)

wat heel goed helpt zijn de producten van http://www.befix.be/ (vroeger Liberate). toen ze zo veel schuurde kreeg ik het daar mee onder controle, maar ik moest er wel een pot per week op doen, dus da's behoorlijk duur. Nu ze alleen nog een schepje Mijten krijgt na het rijden en verder alleen ruwvoer is dat allemaal niet meer nodig gelukkig.

Ze krijgt sible sportvoer..

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:53

Mijn haflingers vinden het ook heerlijk om af en toe even helemaal los te gaan tegen een borstel. Ze hebben beiden geen zomerexceem maar schuren alleen hun staart af en toe en ook als er veel insecten zijn geweest op de wei vinden ze het heerlijk om even te schuieren. Om de jeuk tegen te gaan smeer ik om de paar dagen een beetje sweet itch in hun staart en heb ook bij elk een bezem in de stal opgehangen. Let er als je dat wilt doen wel op dat de bezem een platte achterkant heeft. Bezem was slechts 6,95 per stuk.

Ze schuren nu bijna niet meer, maar je ziet wel dat ze het af en toe toch wel fijn vinden en zo raken ze niet zoveel haren kwijt:
Afbeelding