Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Mousmous schreef:Wat vaak wel helpt tegen het schuren is water met zeezout. En dan niet een beetje maar een flinke hoeveelheid. Gewoon flink veel zeezout in een schone limonadefles en dan aanvullen met water, en dat over de kapotte staart gieten/inwrijven. Het werkt tegen de jeuk en het lijkt of de mugjes dan ook afstand houden. Je moet het alleen wel vaak herhalen. Bij zee hebben paarden hier weinig last van, dus als je niet bij zee woont, haal je zeewater naar huis. Dus gewoon met zeezout (geen gewoon zout).
Mousmous schreef:Wat vaak wel helpt tegen het schuren is water met zeezout. En dan niet een beetje maar een flinke hoeveelheid. Gewoon flink veel zeezout in een schone limonadefles en dan aanvullen met water, en dat over de kapotte staart gieten/inwrijven. Het werkt tegen de jeuk en het lijkt of de mugjes dan ook afstand houden. Je moet het alleen wel vaak herhalen. Bij zee hebben paarden hier weinig last van, dus als je niet bij zee woont, maak je gewoon zeewater thuis. Dus gewoon met zeezout (geen gewoon zout).

Rachel_x schreef:Mousmous schreef:Wat vaak wel helpt tegen het schuren is water met zeezout. En dan niet een beetje maar een flinke hoeveelheid. Gewoon flink veel zeezout in een schone limonadefles en dan aanvullen met water, en dat over de kapotte staart gieten/inwrijven. Het werkt tegen de jeuk en het lijkt of de mugjes dan ook afstand houden. Je moet het alleen wel vaak herhalen. Bij zee hebben paarden hier weinig last van, dus als je niet bij zee woont, maak je gewoon zeewater thuis. Dus gewoon met zeezout (geen gewoon zout).
Prikt dat niet als ze de staart een beetje kapot hebben?
RuiterL schreef:Dankjewel voor jullie reacties! We zijn er nog niet helemaal uit waarom ze schuurt.. mogelijk exceem. Maar de enigste symptonen die ze daar van heeft is het schuren. Ze heeft geen opgezette manenkam en/of knobbels.
Maar wil eerst bloed laten afnemen, zodat ik precies weet wat de oorzaak is. Zodat we de juiste maatregelen kunnen nemen.
@ hafjelinger. Wat een goed idee, zelf niet eens opgekomen! Hoe hebben jullie hem vast geboord dan? Gewoon door de haren v/d borstel heen?
Eilandje schreef:En wat krijgt je paard te eten?
Mijne schuurde veel (staart + manen) toen ze krachtvoer van een lokale maalder kreeg, met Cavalor schuurde ze minder maar toch nog regelmatig haar staart, en met Mijten schuurt ze amper tot niet. Toeval? Dat denk ik niet
wat heel goed helpt zijn de producten van http://www.befix.be/ (vroeger Liberate). toen ze zo veel schuurde kreeg ik het daar mee onder controle, maar ik moest er wel een pot per week op doen, dus da's behoorlijk duur. Nu ze alleen nog een schepje Mijten krijgt na het rijden en verder alleen ruwvoer is dat allemaal niet meer nodig gelukkig.