weide grootte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

weide grootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 15:31

Denk niet dat ik een paard ga kopen, voor iemand beweert dat ik niet weet waar ik aan begin, maar ik vroeg me gewoon iets af:

Voor de nodige grootte van een weide te bepalen ->
hoeveel are voorzie je per paard ? Ik bedoel dus hoeveel vierkante meter per paard is goed (min-max)?

heb al topics gelezen met daarin de grootte van weide van verschillende personen, maar ik vraag me af hoeveel grond een paard gelukkig maakt. En ik weet wel hoe groter hoe liever, maar toch mijn vraag wat het minimum moet zijn :).

MiSsY_Me

Re: weide grootte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:34

Ik heb ooit eens gelezen, een wei moet zo groot zijn als 3 uitgestrekte galopsprongen van het paard waar het om gaat. Ongeveer dan he. (uitzonderingen voor gevoeligheid voor koliek e.d daar gelaten). En op vierkante meter gezien natuurlijk.
Nou weet ik niet of dat waar is of onzin, dus correct me if i'm wrong haha xD

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:35

Wij hebben 2,5 paard op 8000 m2, dat is voldoende om ze jaarrond buiten te kunnen houden (met verstandig weide-onderhoud)..

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:38

hier een paard en 2 shetjes op een kleine ha, en dat is inderdaad ideaal om ze het hele jaar door een goed verzorgde wei en elke dag een klein beetje gras te kunnen geven,
dus reken per paard op een derde hiervan...

en 3 grote galopsprongen?
dat lijkt mij héél weinig!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:41

dat van die galopsprongen begrijp ik ook niet helemaal.
bij ons zeggen ze altijd, een half hectare per paard, maar dan hoef je niet aan 24/7 buiten te rekenen zonder extra hooi ofzo bij te voeren.
Bij ons staan er 3 soms 4 paarden op iets meer dan een hectare, maar ze staan eenmaal het gras stopt met groeien max 8u/dag buiten en als het te nat is helemaal niet om het kapot lopen te voorkomen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:44

Mijn tinker staat nu op een stukje gras van ongeveer 1500 m2. En dat heeft hij binnen 5 dagen helemaal kaal. Hij kan er wel dag en nacht op staan in de zomer, zonder dat het gras helemaal kapot gelopen wordt. Soms krijgt hij een extra stukje wei erbij, in totaal 2700 ongeveer, dat gaat beter, maar dan moet het wel goed groeiweer zijn met af en toe een flinke bui, dan heeft hij de hele zomer wel wat te eten.
Dus ik vind dat je minimaal 3000 m2 per paard zeker nodig hebt. Dan kun je ze in de winter overdag op wei zetten als het droog is, en in de zomer dag en nacht.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:45

In de winter krijgen ze overigens bij ons slechts een deel van de wei en voeren we stevig bij om ze 24/7 buiten te kunnen laten. Onze wei is prachtig droog, dus ze lopen het niet kapot gelukkig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:13

Het hangt er van af waar je de wei voor gebruikt en hoe je hem gebruikt.

Is het een sportpaard dat intensief gereden wordt, veel op stal staat, in de stapmolen komt, in een paddock komt, aan de hand gestapt wordt etc. en is de wei zodat hij even lekker een paar uurtjes ontspannen kan grazen? Dan is de grote van een rijbak vaak al prima. Dus zo'n 800 tot 1200m2. Eventueel meerdere van die weitjes zodat je steeds kunt wisselen en gras houdt.

Staat een paar hele dag en de wei, dan is zo'n klein stukje vrij snel kaal en is het ook wat saai. Dan is het lekkerder als het dier een wat grotere wei heeft met wat afwisseling. Wat struiken, boomwal langs een kant, uitzicht op mensen of andere dieren etc. En liefst in een groepje. dan is een stuk van zo''n 3000 tot 5000m2 veel aantrekkelijker. Kunnen ze ook lekker met elkaar een rondje vliegen en wat spelen.

Als je je paard dan ook nog dag en nacht buiten wilt houden, is het handig om meerdere van die grote stukken te hebben. En in de winter is dan van belang wat voor bodem het is. Hoe zachter en natter de bodem, hoe meer oppervlakte per paard je nodig hebt om te voorkomen dat de hele wei in een modderpoel verandert.

Hoe lang je doet met je gras en hoe de bodem zich houdt verschilt per grondsoort en ligging en ook door het onderhoud wat gepleegd wordt.

Er is dus niet echt een eenduidig antwoordt te geven op je vraag. de benodigde oppervlakte is afhankelijk van meerdere factoren.

Hoe meer hoe liever, maar de conditie van je paard moet je wel onder controle kunnen houden, en te veel gras is ook lastig, want dat moet je dan weer maaien of laten maaien of anderen dieren het laten afgrazen. Ik heb nu gras teveel, heb ook al een overschot aan ruwvoer, dus ga proberen een schapenboer te vinden die zijn schapen mijn land wil laten afgrazen zodat het netjes op normale lengte de winter in gaat...