Citaat:
Je zou het zand kunnen mengen met cocos, een goede kwaliteit houtsnippers of kunststofspul (geen tapijtsnippers). Dit zorgt voor een goede drainage en gaat dichtslaan van de bodem tegen. Drollen scheppen en mechanisch rechttrekken worden dan wel weer moeilijker.
Een goede bak/paddock is duur, maar heb je lamg plezier van. Als je nu bespaart door het te goedkoop te willen doen kom je jezelf straks tegen doordat je extra kosten moet maken om het weer goed te krijgen.
Over het mengen heb ik ook al na zitten denken. Kunststof levert problemen op bij de afvoer als dat ooit moet.
Cocos is misschien wel een optie, houtsnippers (bv megatop) ook. Bij houtsnippers levert het geloof ik geen problemen op met de mestafvoer, dit is wellicht lastiger voor cocos en kunststof.
Wat de kosten betreft: Je hebt helemaal gelijk dat zoiets geld kost. Het probleem is alleen dat ik door de aankoop van de wei gewoon simpelweg het geld niet heb om het voor veel meer te doen op dit moment.
En ik wil wel graag dat ze deze winter al droog staan. De bodem is nu vrij hard/dicht, als ik ze er eerst een winter op laat lopen, lijkt het aanbrengen van (verticale) drainage en een zand/houttoplaag me veel lastiger, als het eenmaal een grote drekzooi is... Bovendien moet je door de wei om bij de paddock te komen.
Dus als het dan in de winter écht een probleem wordt, kunnen kranen en (zand)auto's niet meer door de wei, om bij de paddock te komen...
Misschien een combinatie van 10 cm zand, en daarbovenop/daardoor een laag megatop of cocos.
Megatop heb ik al even nagevraagd, maar 10 cm in mijn bak (en die is niet eens 20x40) kost al 1595,-
Als daar nog 10 cm woudzand onder zou moeten ben ik minstens 3000 euro kwijt...
Hoeveel cocos moet er in een bak van 600m2? Dan zou de combinatie (woud)zand en cocos misschien wat zijn.
Enig idee wat dat kost?