Bodem paddock in bestaande wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Santano

Bodem paddock in bestaande wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 20:59

Er zijn al vele toppics over geweest, ik weet het, maar toch kan ik nog geen antwoord vinden op mijn vragen, vandaar deze topic.
Ik heb een weiland gekocht, was vroeger erg nat, is vorig jaar, door vorige eigenaar met circa 25-30 cm opgehoogd, en tot 80 cm is het omgegooid.

Wij willen, om in de winter het weiland te sparen, een paddock maken die we ook kunnen gebruiken om in te rijden.
Paarden staan er dan 24/7 in gedurende de winter, en voorzover ze de paddock boven de wei verkiezen ook in de zomer.

Bodem is zand, met op circa 25 cm diepte een leemlaag van 10-15 cm (kwamen we achter bij het plaatsen van een elzenhaag om de paddock).
Het is nu goed droog, maar als het flink geregend heeft, is een deel toch wat nat.
Om ze in de winter droog te laten staan, willen we er eigenlijk een soort bodem inleggen, maar de mogelijkheden zijn beperkt.
Ik heb maximaal 1000 euro tot mijn beschikking, en geen sloot direct in de buurt voor horizontale drainage. Bovendien, omdat ze er dagelijks instaan is een 'echte' bakbodem ook zonde van het geld.

Het idee is als volgt:

Bestaande graslaag elke meter (in de breedte en de lengte) voorzien van verticale drainage. Dit is een geboord gat in de grond, van een meter diep, dus ruim door de leemlaag. Dit wordt opgevuld met grint. Drainagegrint (6m3) heb ik gratis gekregen via via, dus alleen een grondboor huren en 600 (!) gaten boren en vullen.
Vervolgens drainagedoek speciaal voor paardenbakken (heb ik goedkoop op de kop weten te tikken) direct over het bestaande weiland, waarin dan al 600 opgevulde gaten zitten. Bovenop het drainagedoek vervolgens 10 cm zand of houtsnippers of een combinatie.

Mijn vragen:
- Wat vinden jullie van dit idee? Belangrijk is dat de bak in de winter droog is. Dat ie in de zomer wat mul wordt is niet zo heel erg, dan staan ze en rijden wij toch in de wei. Ook hebben we een grondwaterpomp, dus sproeien is geen probleem.
- Op Bokt lees ik vooral enthousiaste reacties op woudzand en negatieve over leemzand. Heb een zandhandel gebeld, die heeft 3 leveranciers gebeld, en zij zeggen allemaal dat woudzand ongeschikt is en ik juist leemzand moet hebben. Maar dat zijn geen paardenbakmensen natuurlijk... Hoe zit dit?
- Iemand ervaring met verticale drainige in combinatie met doek?
- Kan het, om de huidige grasmat onder het doek te laten liggen? Afgraven kost erg veel geld, en de grasmat geeft ook stabiliteit aan de onderbodem.

Keren van de bodem durf ik eigenlijk niet, omdat dan de leemlaag helemaal verspreid is, nu zit ie in ieder geval relatief diep onder de grond.
Ik hoor het graag!

joyce B

Re: Bodem paddock in bestaande wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:26

10cm op doek is te weinig als je er geen roosters tussen doet omdat ze dan te snel, vooral als het droog is, op het doek stuiten als ze graven of en sprintje trekken.

roosters zijn te prijzig voor je budget.
Ik zou er dan eerder voor kiezen om er geen doek tussen te leggen en gewoon het zand op de onderlaag te storten waar je die verticale drainage hebt toegepast. Je kunt ook overwegen een greppel rond je paddock te graven, met die grond je paddock op te hogen en dan horizontaal te draineren. Doordat je paddock dan hoger ligt dan je weiland, en af kan wateren op greppel en over kan lopen op het land, heb je grotere kans dat hij droog blijft.

Wij hebben de paddock net vergroot. een deel was omgezet en voorzien van drainage op een hoofdrain met pomp. Het nieuwe deel hebben we de graslaag kapot gegraven (ivm voorkomen storende laag) de greppel om de paddock wat dieper en breder gemaakt, de grond iets opgehoogd met de vrijkomende aarde en drainage aangelegd. Vervolgens nog een laagje zand erover.

Deze winter is het testen of dat laagje drainage- en woudzand van ongeveer 10, tot 15 cm, voldoende is om geen modder te krijgen. blijkt het te weinig, dan komt er volgend voorjaar nog een extra laag bovenop.

Leemzand is heel stabiel en geeft een harde laag, maar laat slecht water door. Je moet dan de bodem goed schuin leggen zodat het water er gewoon af kan rollen. Verticaal draineren en vervolgens leemzand eroverheen is in mijn ogen dus zinloos.

bodem ophogen met leemzand en dan schuin af laten lopen, eventueel naar greppel zou wel eventueel een oplossing kunnen zijn. Wel belangrijk om de bodem goed vlak te houden want in alle kuiltjes blijft het water lang staan...

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:33

ik volg dit topic even, zijn ook aan het kijken naar de mogelijkheden voor een goedkope paddock/bak

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:17

joyce B schreef:
bodem ophogen met leemzand en dan schuin af laten lopen, eventueel naar greppel zou wel eventueel een oplossing kunnen zijn. Wel belangrijk om de bodem goed vlak te houden want in alle kuiltjes blijft het water lang staan...

Wwerkt op zich goed zolang je het niet als paddock gaat gebruiken maar alleen als rijbak. Paarden die gaan rollen of spelen maken kuilen en dat is funest bij leemzand.

10 cm zand op doek is idd te weinig, 20 is minimaal en vaak nog te weinig als het een paddock wordt.

Je zou het zand kunnen mengen met cocos, een goede kwaliteit houtsnippers of kunststofspul (geen tapijtsnippers). Dit zorgt voor een goede drainage en gaat dichtslaan van de bodem tegen. Drollen scheppen en mechanisch rechttrekken worden dan wel weer moeilijker.

Een goede bak/paddock is duur, maar heb je lamg plezier van. Als je nu bespaart door het te goedkoop te willen doen kom je jezelf straks tegen doordat je extra kosten moet maken om het weer goed te krijgen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:23

Ik had zowel in mijn paddocks als in mijn bak geen mogelijkheid om water via een sloot oid af te voeren.
We zijn toen tot een gebroken puin drainage gekomen en dat werkt super!
Er ligt een laag van 20-30 cm onder.(Deze is goed aangetrild )
Werkt super,mijn bak is droog!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:37

Niet in alle gemeentes mag je zomaar puin storten, vaak moet je er een vergunning voor hebben áls je die al krijgt.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:06

idd dubbeldun
hier mag je in de omgeving niets wijzigen aan de bodemgesteldheid.
daarom dat we dachten om gewoon het bestaande stuk te laten frezen door de boer zodat die laag goed los en luchtiig en doorlatend is en daarbovenop wortelhoutsnippers of paddock mix of zand te storten. eerstvermelde rot toch na enkele jaren en laatste kan je desnoods gewoon laten afhalen als je commentaar krijgt.
of denk je dat dit niet haalbaar is om een deftige bak van te maken?

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:25

Citaat:
Je zou het zand kunnen mengen met cocos, een goede kwaliteit houtsnippers of kunststofspul (geen tapijtsnippers). Dit zorgt voor een goede drainage en gaat dichtslaan van de bodem tegen. Drollen scheppen en mechanisch rechttrekken worden dan wel weer moeilijker.

Een goede bak/paddock is duur, maar heb je lamg plezier van. Als je nu bespaart door het te goedkoop te willen doen kom je jezelf straks tegen doordat je extra kosten moet maken om het weer goed te krijgen.

Over het mengen heb ik ook al na zitten denken. Kunststof levert problemen op bij de afvoer als dat ooit moet.
Cocos is misschien wel een optie, houtsnippers (bv megatop) ook. Bij houtsnippers levert het geloof ik geen problemen op met de mestafvoer, dit is wellicht lastiger voor cocos en kunststof.
Wat de kosten betreft: Je hebt helemaal gelijk dat zoiets geld kost. Het probleem is alleen dat ik door de aankoop van de wei gewoon simpelweg het geld niet heb om het voor veel meer te doen op dit moment.
En ik wil wel graag dat ze deze winter al droog staan. De bodem is nu vrij hard/dicht, als ik ze er eerst een winter op laat lopen, lijkt het aanbrengen van (verticale) drainage en een zand/houttoplaag me veel lastiger, als het eenmaal een grote drekzooi is... Bovendien moet je door de wei om bij de paddock te komen.
Dus als het dan in de winter écht een probleem wordt, kunnen kranen en (zand)auto's niet meer door de wei, om bij de paddock te komen...

Misschien een combinatie van 10 cm zand, en daarbovenop/daardoor een laag megatop of cocos.
Megatop heb ik al even nagevraagd, maar 10 cm in mijn bak (en die is niet eens 20x40) kost al 1595,-
Als daar nog 10 cm woudzand onder zou moeten ben ik minstens 3000 euro kwijt...

Hoeveel cocos moet er in een bak van 600m2? Dan zou de combinatie (woud)zand en cocos misschien wat zijn.
Enig idee wat dat kost?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:39

Er loopt ergens een cocostopic op Bokt. Staat veel info en prijzen in.
Een verhard pad door de wei naar de paddock is dan ook geen overbodige luxe :D