Goedkoop paddock maken: tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Goedkoop paddock maken: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 17:48

Ik zou graag op een goedkope manier een paddock willen maken voor onze minipaardjes. Nu hebben we al een geïmproviseerd paddockje met verharde ondergrond, maar dat is echt te klein.

De ruimte is geen probleem, ik kan nl. een stuk weiland opofferen. Liefst zou ik willen dat het stuk helemaal kaal komt te staan, zodat er niets eetbaars meer op groeit en de paardjes dus gewoon op de aardegrond kunnen lopen.

Zelf dacht ik er al aan om een heel stuk te gaan omspitten, maar dan moet ik wachten tot het weer gaat regenen (nu is de bodem keihard van de droogte) en dan nog is het een immens karwei... Misschien is een freesmachine huren dan een makkelijkere manier? En zo kan je wellicht ook veel dieper graven? Maar heb dan weer geen idee van de kosten.

Doodspuiten van het gras is niet echt een optie, ik wil de paardjes nl. niet mee vergiftigen.

Hebben jullie tips om relatief goedkoop een paddock te maken?

Tempus_Fugit

Re: Goedkoop paddock maken: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:53

Als je je paarden er maar lang genoeg in laat staan, is er vanzelf (bijna) niks meer te eten aan gras. En die laaste paar sprietjes die er dan nog staan, kan je altijd nog zelf met een schep ofzo weg halen.
Onze paddocks zijn ook helemaal kaal met zwart zand, en daar hebben we eigelijk niks voor gedaan.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 18:06

Probleem is dat er nu redelijk veel gras groeit op dat stuk. Als ik de paardjes er lang genoeg op laat, zullen ze het ook helemaal kaal vreten tot er alleen nog superkorte sprietjes over blijven. Van de dierenarts mag ik dit niet toelaten, omdat ze zo zand in de darmen krijgen.

Ik zoek dus bij voorkeur een manier om het gras volledig weg te krijgen op een goedkope en snelle manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:10

Hoe ga je voorkomen dat ze zand binnen krijgen zodra het stuk kaal is?

Is er geen boer of loonwerker in de buurt die het wel even voor je wil freezen als hij toch voorbij rijdt? Ik heb destijds voor een stukje van 30 bij 30 een loonwerker laten komen. Ze doen het niet allemaal en ik was €80,- armer. Maar een frees huren en zaar zelf een dag achteraan gaan is ook niet zo'n succes.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:11

dek het stuk gras af met een zeil wat je dan een week of 2 laat liggen dan gaat het vanzelf dood

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:12

ik zou ze het ook gewoon op laten eten hoor. je kunt beginnen met een kleine paddock en die steeds groter maken zodat ze niet het hele stuk in 1 keer hebben. als de natte periode er straks aan komt hebben ze het zo omgespit!

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 18:18

Hooi kan ik ze geven op het verharde gedeelte, dat elke dag ook wordt schoon geveegd.
Voor de rest gaan ze toch geen aarde eten voor de lol? Als er niets op groeit? Of heb ik het mis?
[quote="Juliette86"]Hoe ga je voorkomen dat ze zand binnen krijgen zodra het stuk kaal is?
quote]

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 18:18

Was het gras dan ook echt allemaal weg?
Konden je paarden er daarna gewoon op?
Juliette86 schreef:
Hoe ga je voorkomen dat ze zand binnen krijgen zodra het stuk kaal is?

Is er geen boer of loonwerker in de buurt die het wel even voor je wil freezen als hij toch voorbij rijdt? Ik heb destijds voor een stukje van 30 bij 30 een loonwerker laten komen. Ze doen het niet allemaal en ik was €80,- armer. Maar een frees huren en zaar zelf een dag achteraan gaan is ook niet zo'n succes.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:23

ik heb mijn mini merrie met veulen gewoon op een afgezet stukje wei gezet en na een dag of 3 was het een zandpaddock. ze eten geen zand hoor. hooi krijgen ze bij mij ook op een verhard stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:26

Tja, er zitten dan nog best wel wat pollen tussen die ze er waarschijnlijk uit gaan trekken. Daarnaast moet je ook opletten dat ze niet te diep frezen, want dan wordt het een hele zware losse boel.

Of ze zand gaan eten hangt er ook vanaf hoe lang ze per dag ruwvoer tot hun beschikking hebben. Krijgen ze een plukje en zijn ze met een uurtje klaar dan zullen ze geheid elk opkomend grassprietje met een hele kluwe aarde erbij ontwortelen.

Ik heb destijd mijn paddock gevuld met gratis houtsnippers. Gewoon resthout van een grote snoeibeurt. Even langs de gemeente, grote hoveniers en de nationale bomenbank bellen. Dan kunnen ze niet bij het zand en tussen al die houtjes zitten altijd wat sappige takjes dus er is altijd wat te scharrelen. Vooral als ze een wilg hebben gesnoeid. Maar houtsnippers vergen wel heel veel onderhoud om netjes te houden. Elke dag mest scheppen, aanharken en 1x per jaar bijstorten. Als startbodem heb je minimaal een laar van 20 cm nodig. Maar goed, dan staan ze altijd droog en comfortabel.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:14

Ik zou er zoals al hier in het topic is gezegt een stukzeil overheen leggen,
na 1 dag is het gras al wat bruiner dus niet meer groen en het sterft vrij snel ag 2/3 weken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:19

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:20

Als ze er lang genoeg lopen, dan is het gras op, en lopen ze het vanzelf om..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:22

Is wit zand storten geen optie? Is ook fijner omdat het minder snel een modderboel wordt in het natte seizoen. Evt. zijn houtsnippers ook een idee :j