Is dit zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnnnx

Is dit zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 16:11

Mijn fries van 2 jaar staat dag en nacht buiten, nu is het vandaag heel warm geweest, en is er geen boom of iets waar ze onder kan staan, is dit nou zielig? Ik vind het eigenlijk wel heel sneu voor haar..

Wat vinden jullie?

Delaja

Re: Is dit zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:12

Is het tegenwoordig niet verplicht dat er iets van een schuilplaats in het weiland staat?
Ik vind het ook niet leuk voor de paarden met zulk weer zonder beschutting, de kudde waar de mijne in staat gaat ook altijd in zijn geheel in de schaduw staan zodra het warm wordt...

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:13

Als ze een schuilstal heeft kan ze daar toch onder gaan staan :)
Dan heeft ze toch ook schaduw.

Wietsje92

het beste is dat t paard kan kiezen, tussen in de schaduw staan of in de zon staan. Mijn fries van 2 heeft de keuze, maar hij staat meestal toch echt in de volle zon hoor met de rest van zn vriendjes

Corelli

Staat niet goed, ik tem even voor je :)

Ontopic: ik vind dat paarden wel beschutting nodig hebben, maar zo van 1 dagje gaat hij niet dood :) Let er wel op dat er altijd voldoende water is!!

Froukje
Forever young

het staat hier verkeert ;)

Maar om antwoord te geven, ja dat vindt ik wel zielig eigenlijk.
Want je zoekt zelf ook de schaduw op.

geerke

ja...ik vind dat zielig.....de zon hebben ze meer last van dan regen en kou.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:14

Hier zijn al zo ontzettend veel topics over. En het hoort niet bij LZP. Ik tem even.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:14

Vind dit ook wel erg sneu, al hangt het er vanaf hoe de zon staat.

Heeft ze wel voldoende water tot haar beschikking?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:15

ja vind eerlijk gezegt wel zielig, een paard hoord toch iets van beschuiling te hebben zeker als ze dag en nacht buiten staan. zo kan het paard nooit eens schuilen tegen de regen, wind of zoals vandaag en morgen tegen de veels te felle en heette zon.

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 16:15

Hoi, sorry voor als het verkeerd staat, ik wist echt niet waar ik het moest zetten.
En ja ik denk dat ik het ook wel zielig vind maar er is voldoende water en er is wel een beetje schaduw aan het eind van het weiland, ze staat op een pension stal en de jaarlingen blijven dag en nacht buiten..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:17

als er helemaal geen schaduw is vind ik het zielig. Als ze aan het aan van het weiland wel een stukje schaduw heeft staan is het te doen.

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 16:18

ja ze heeft echt genoeg water tot beschikking

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:22

Ik vind het niet zielig. Natuurlijk is het fijn als ze beschutting kunnen zoeken, maar vaak zie je toch paarden die een schuilstal hebben op het heetst van de dag vrolijk in het zonnetje liggen/staan.
Zorg wel voor voldoende water! Mijn fries staat ook overdag gewoon buiten zonder beschutting (op het heetst van de dag). Als de zon aan het opkomen is of al wat aan het ondergaan is, zorgen de bomen voor genoeg schaduw, maar op het heetst van de dag staat hij gewoon in de zon.

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 16:24

Ja inderdaad, ze heeft genoeg water, en aan het eind van de wei heeft ze een beetje beschutting dus ik denk wel eigenlijk dat ze het makkelijk aankan.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:25

ook met een "beetje" schaduw vind ik het zielig, een paard hoord gewoon dag en nacht beschutting te hebben.
morgen word het nog warmer en kan het arme dier helemaal geen beschutting vinden tegen de felle zon.
er komen ook weer dagen dat het de hele dag door regent en ook dan kan het dier geen beschutting vinden, nee sorry vind het geen manier om goed te praten door te zeggen er is wel een "beetje" schaduw.

je praat ook wel een beetje met de meute mee hoor, als iemand zegt dat diegene het zielig vind vind jij dat ook en als iemand zegt dat het niet zielig is dan vind jij het ook niet zielig. weten wat je wil meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:27

Ik vind het niet kunnen. :n
Een paard moet gewoon kunnen schuilen. Ze maken er misschien niet altijd gebruik van, maar de mogelijkheid moet er absoluut zijn.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:28

ik vind het niet zielig ze kunnen kou en warmte hebben je moet alleen water in de gate houden en binnen is het nu ook warm veel paarden blijven gewoon in de zon staan en zoeken niet eens shaduw.

in het wild leven ze ook buiten de hele dag en in sommige gebieden is ook weinig schaduw

Anoniem

[LZP] > [VSW]

Yasmine

Linnnnx schreef:
nu is het vandaag heel warm geweest, en is er geen boom of iets waar ze onder kan staan, is dit nou zielig?

Linnnnx schreef:
en aan het eind van de wei heeft ze een beetje beschutting dus ik denk wel eigenlijk dat ze het makkelijk aankan.

Je praat jezelf wel tegen, niet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:30

Vooral een zwart/donkerbruin paard kan erg veel last van de zon krijgen en hittebevangen raken.
Ik heb altijd een zwart paard gehad en toen hij (zonder mijn medeweten) in een wei zonder beschutting werd gezet terwijl het bijna 30 graden was, stond hij te schuimen van het zweet en te wankelen op zijn benen.
Het was ontzettend sneu en ik heb er toen direct de dierenarts bij gehaald. Die vertelde dat het nogal eens onderschat wordt om paarden zonder beschutting tegen de warmte op het land te zetten.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:31

mijn paarden staan ook dag en nacht buiten maar ze hebben veel bomen om onder te schuilen en dat doen ze ook en ze hebben ook een inloopstal als ik er kom met dit weer staan ze er altijd in.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:34

Cayenne, ik wou net hetzelfde zeggen. Wij hebben 2 Friezen op stal en die gaan bij dit weer uitsluitend 's avonds wanneer het afgekoeld is op de weide (waar ook maar beperkte schaduw is). Denk dat mensen vaak vergeten dat donkere paarden heel erg zon aantrekken. Rijden doe ik ook nooit overdag als het te warm is, dat arme beest is al helemaal opgewarmd als hij 5min in de zon staat, mede door z'n zwarte vacht.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:37

mijn paarden staat ook 24/7 buiten maar hebben bomen én open stallen ter beschikking.
mijn ruin staat ALTIJD in de schaduw hetzij onder de bomen of in de stal. op de middag vind ik de pony's ook altijd onder de bomen of in de stal terug.

daarom besef ik dat schaduw o-zo belangrijk is, belangrijker dan een hok in de winter

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:46

Ik vind het zielig ja. Ik zou mijn paard, jong of oud, in een kudde zetten waar wel bomen staan. Hebben ze in ieder geval dat. Zo niet, dan verder zoeken tot ik het wel heb...