eindenlijk me eigen stal! waar op te letten en tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

white_flower

eindenlijk me eigen stal! waar op te letten en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:49

de bedoeling is om volgend jaar maart me paard er gaan neer te zetten.
ik heb dus nog alle tijd, maar er moet nog veel gebeuren en wil het helemaal voor mekaar hebben als me paardje er komt te staan ;)

het was al eens een stal en is helemaal vervallen dus er moet een hoop opgeknapt worden,
ik heb al iemand gevonden die ook met zijn paard bij mij wil komen te staan zodat mijn paard niet alleen staat (gepensioneerd vrouwtje die dan tegen hele lage prijs kan staan in ruil om dan samen te voeren, buiten zetten enz.)
ik woon zelf 4 min met de auto ervandaan, maar er zijn een paar kleine huisjes rondom en die bij onraad de telefoon kunnen pakken (had ik alvast gevraagd).
de bedoeling is zomers 24/7 op land of paddock
en swinters op stal en overdag buiten

wat er al is en waar ik zelf aan gedacht had:

-stroom en wateraansluiting gaat via verhuurder van het erf (die woont ernaast)
-onderhoud weiland gaat via verhuurder
-hekwerk land is er al, moet alleen sommige puntjes worden gemaakt
- rijbak is begroeid na omslepen is het te doen (ik wil wachten met complete bak aanleggen)
-rijbakverlichting kan ik via nuon gemeente kopen (gebruikte lantaarnpalen)
-schuilstal moet gemaakt worden
- mesthoop is er al met afvoering naar riool
- binnenstallen zijn er al (3 stuks) maar moeten nieuwe deuren in en opgeknapt worden
- binnen en buiten poetsruimte en afspuitplaats en ruimte voor kasten op de binnenpoetsplaats
-weet al adressen voor hooi, stro

ben ik iets vergeten?? en wat voor kosten maken jullie vooral (behalve stro, hooi voer en de kosten voor je paard zelf natuurlijk)

alle tips zijn welkom!

Ginger11

Re: eindenlijk me eigen stal! waar op te letten en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:57

met opknappen van de stallen dat er geen asbest vrij komt
(gebeurt vaker bij vervallen stallen)

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:05

een plaatsje voor je hooi en stro op te slaan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:23

Mesthoop met afvoer naar riool is verboden. Als dat echt zo is, zorgen voor een goede (waterdichte) mestbak, en dat er géén mest(water) in het riool terecht komt. Heb je ook aan afvoer van de mest gedacht, of laat je het over eigen land uitrijden?
Onderhoud via verhuurder is interessant, ik neem aan dat je er wel voor moet betalen. Ik zou in dat geval wel (inspraak in) keuze van loonwerker willen hebben als ik jou was.
Als het all-in is, heb je goede afspraken gemaakt over wanneer bemesten, wanneer onkruid spuiten, wanneer opnieuw inzaaien (iedere 6-7 jaar), anders zit je met dubbele kosten als je het alsnog zelf moet (laten) doen. Ik denk dat ik het liever helemaal in eigen hand/op eigen kosten zou willen. Dan gebeurt het tenminste indien en wanneer jij het wilt.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:32

Ik sluit me even heel gemakkelijk bij Ibbel aan, omdat die precies omschrijft wat ik al wilde schrijven :D

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:58

Ibbel schreef:
Mesthoop met afvoer naar riool is verboden. Als dat echt zo is, zorgen voor een goede (waterdichte) mestbak, en dat er géén mest(water) in het riool terecht komt. Heb je ook aan afvoer van de mest gedacht, of laat je het over eigen land uitrijden?
Onderhoud via verhuurder is interessant, ik neem aan dat je er wel voor moet betalen. Ik zou in dat geval wel (inspraak in) keuze van loonwerker willen hebben als ik jou was.
Als het all-in is, heb je goede afspraken gemaakt over wanneer bemesten, wanneer onkruid spuiten, wanneer opnieuw inzaaien (iedere 6-7 jaar), anders zit je met dubbele kosten als je het alsnog zelf moet (laten) doen. Ik denk dat ik het liever helemaal in eigen hand/op eigen kosten zou willen. Dan gebeurt het tenminste indien en wanneer jij het wilt.

ja ik heb een contract waar dat ook allemaal instaat, maar ik hoef daar niet extra voor te betalen heeft hij al allemaal doorgerekent, ik betaal een vast bedrag per maand.
en de mest regelt mijn vriend die brengt het naar een boer toe stuk verderop.
maar ik dacht dat het riool juist wel mocht.. maar het is een soort kuil van beton in de grond (halve meter diep 10 bij 10 ong. maar als ik die putjes dichtmaak zou het dan wel mogen?

en ik dacht aangezien ik 1 stal over had om daar dan het stro en hooi op te slaan, (die stal is 4 bij 4 dus lekker ruim) en anders in het schuurtje buiten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:35

Op het (gesloten) rioolstelsel mogen alleen menselijk resten worden geloost. Ook spoelwater van melktanks bv mag niet op het riool worden geloost, evenals regenwater. Als de mestput afwatert op de 'hemelwaterafvoer' ben je helemaal de pineut, maar het zou best kunnen dat de afvoer op een mestput uitkomt, en dat mag wel. Even (laten) controleren dus, want milieuambtenaren zijn over het algemeen niet mals, en de boetes ook niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:22

en kunstmest en evt graszaad ed, wie moet dat regelen en betalen?