hoe manen stug maken voor knotjes/roosjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrisenUledi

hoe manen stug maken voor knotjes/roosjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:39

hallo,,

mijn paard heft erg dikke zegmaar hele dikke manen als ik vlechtjes maak (strakke) blijven ze maar 2 uurtjes zitten
nou lees ik al in enkele topics dat je er wat kan insmer om de knotjes goed te laten zitten

welk middel is nou het fijnste om te gebruiken want als ik de manen trek haal ik er een heel stuk vanaf en ze zijn nu mooi op lengte voor mooie roosjes.

en hebben jullie nog tips voor roosjes te maken hoe worden ze het mooist?

_Snow_White

Re: hoe manen stug maken voor knotjes/roosjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:40

ik doe er altijd een beetje (kinder)gel in en als die droog is (glans)haarlak erover heen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:43

Ik snap niet hoe vlechten niet kunnen blijven zitten.. Strak vlechten, elastiekje er strak omheen doen en meteen oprollen in een knotje en daarom ook weer een elastiekje(s)
Ik heb ook een pony gehad met flinke manen en mijn paard had ook flinke manen, maar de boel bleef altijd prima zitten, zonder water, gel of wat ook..

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:46

Relaxed schreef:
Ik snap niet hoe vlechten niet kunnen blijven zitten.. Strak vlechten, elastiekje er strak omheen doen en meteen oprollen in een knotje en daarom ook weer een elastiekje(s)
Ik heb ook een pony gehad met flinke manen en mijn paard had ook flinke manen, maar de boel bleef altijd prima zitten, zonder water, gel of wat ook..

het blijft echt niet zitten ze zijn op een of andere manier heel glad en heb er nooit spray ingedaan en ik wil geen knotjes alleen roosjes dat vind ik veel mooier :D dus dan moet je ook al veel grotere vlechten maken want roosjes zijn er altijd veel minder :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:51

WD V -> VSW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:52

IrisenUledi schreef:
Relaxed schreef:

het blijft echt niet zitten ze zijn op een of andere manier heel glad en heb er nooit spray ingedaan en ik wil geen knotjes alleen roosjes dat vind ik veel mooier :D dus dan moet je ook al veel grotere vlechten maken want roosjes zijn er altijd veel minder :D

Ja ik weet hoe je roosjes maakt :+ Ook dat kon ik prima doen bij mijn paard, gewoon écht strak vlechten.. Hij had gladde en dikke manen en het bleef prima zitten.. Kan er dus niet bij en vraag me af hoe je invlecht ;)

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:53

Alleen natmaken en dan vlechten, bij mijn paard met gladde manen, blijft het, zonder gel en zooi, goed zitten zo.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:54

Gel of lak om ze wat stugger te maken. Gebruik je veel manenspray? Want daar worden ze ook glad van.

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:55

Idd, mijn paard heeft ook hele dikke manen en het blijft ook gewoon zitten, m'n pony had hele dunne manen en daar bleef het ook gewoon zitten.
Hangt er dus gewoon vanaf hoe je vlecht :j
Maar als je er iets wil insmeren dan kan wax (of iets anders vettigs) wel helpen ;)

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:57

Paan schreef:
Gebruik je veel manenspray? Want daar worden ze ook glad van.

had ik al hierboven gezet dat ik er noooooit wat inspuit en heb ze zelden gewassen alleen als het heel slecht weer is geweest en heeft liggen rollen in de wei ofzo

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:02

nou ten eerste was ik de manen van mij paard nooit als ik weet dat ik een week later op wedstrijd moet, vaak blijven ze dan wel al wat vet van hun natuurlijkehuidvet.
Dan maar ik ze eigelijk altijd nat (maar niet te nat want dat kan ook glad maken) van te voren en doe een beetje gel op mijn handen verdeel dat even goed en strijk zo met hij handen over de manen heen en mij vingers er door heen, zo verdeel je het ook een beetje mooi.
Dan vlecht ik strak in, of ik nu roosje of knotjes maak daar maak ik geen verschil in.
En als ik dan nog van die vervelende sprietjes eruit zie schieten gaat er nog een beetje haarlak over heen voor wat extra plak.

Door al deze middelen blijft het eigelijk altijd erg mooi zitten, ik haal altijd wel gelijk de knotjes eruit als ik aan het afzadelen ben. De haarproducten, gel en haarlak, drogen vaak de manen een beetje uit waardoor ze wel sneller kunnen gaan afbreken. dus hou er wel rekening mee, dat je niet te veel middelen gebruikt.

Misschien kan je de manen omdat je toch roosjes maakt ze iets langer laten groeien blijven ze vaak als ze zo dik zijn ook wat beter zitten.

succes

oja, en nooit antiklit in de manen spuiten daar worden ze alleen maar gladder van

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:05

_Pien_ schreef:
Misschien kan je de manen omdat je toch roosjes maakt ze iets langer laten groeien blijven ze vaak als ze zo dik zijn ook wat beter zitten.

goeie tips ga ik zeker proberen.....

over de lengte als ik ze tegen de huid aandruk zijn ze nu bijna 2 handbretes is dat genoeg???

en hoor ook veel over mouse erin doen iemand daar ervaring mee?...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:08

Idd, ik had ook nooit verschil bij knotjes op roosjes, alleen bij roosjes maakte ik de plukken wat groter. Vaak deed ik ook de roosjes op het moment dat de manen te lang waren geworden en ik geen zin had om ze te trekken :o Verder deed ik altijd knotjes, ging veel sneller :P

2 handbreedtes is méér dan genoeg.. Zolang had ik ze niet eens haha, maar heb wel grote handen :P

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:10

ik gebruik meestal een speciale vlechtspray voor mensen met kroeshaar. is te krijgen in de afroshop. Het maakt het haar wat plakkerig...

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:12

Voor roosjes is denk ik twee handbreedtes wel genoeg, en ja, je kan er ook mouse is doen ipv bijv. gel. het is maar net wat jij prettig vind.

Anders vlecht je haar gewoon een keer thuis in, kan je even oefenen en weet je gelijk of die lengte die haar manen nu zijn fijn vlecht, dan heb je nog de tijd om dat voordat je op wedstrijd gaat ze nog korter of langer moeten, dan kan je even gaan rijden wet weet je ook gelijk of het dan blijft zitten tijdens het rijden en bijv. niet uitzakt ofzo.

heb je al vaker roosjes gemaakt??
zo niet, is het wel handig om even toe oefenen het is even de handigheid er in krijgen.
En zoals met bijna alles, oefening baart kunst.

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:13

Mijn paard heeft ook echt hele dikke manen en dan ook nog een dubbele rij.
Ik gebruik ook altijd pek touw en draad.
Manen iets langer laten dan gebruikelijk. desnoods een beetje nat maken voor het vlechten...

Haarlak ect,,.... nee niet in mijn paards manen .. 8-)

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:16

_Pien_ schreef:
heb je al vaker roosjes gemaakt??
zo niet, is het wel handig om even toe oefenen het is even de handigheid er in krijgen.
En zoals met bijna alles, oefening baart kunst.

ja heb al vaker roosjes gemaakt maar nooit met zulke manen ik ga mooi een paar keer oefenen en proberen ben heel blij dat mijn paard van tutten hou ze is af en toe een barbiepop hahahaha maarja komt helemaal goed met deze goede tips DANKJEWEL ALLEMAAL!!!
enne ik heb hele kleine handen dus ik denk met normale handen dat ze ong anderhalve hand zijn hihi :D :o

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:06

Als je ze wast worden ze ook wat "stroever", en dan geen anti-klit er meer in spuiten want daar worden ze ontzettend glad van en glijden de vlechten er zo uit!

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 21:10

Henrieke schreef:
Als je ze wast worden ze ook wat "stroever", en dan geen anti-klit er meer in spuiten want daar worden ze ontzettend glad van en glijden de vlechten er zo uit!

[size=24]mensen lees aub ik gebruik geeeeen anti klit en het staat er toch ook al een aantal keer dus niet aankomen dat ik dat dan niet meer hoef te gebruiken :D :D [/size]