Stro of Vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Stro of Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:15

Normaal staan onze paarden op stro.

Nu is die van mij een beetje gevoelig op zijn luchtwegen en wil ik kijken of vlas een betere en miss ook goedkopere oplossing is.

De paarden (1 kwpn en 2 welsh A) staan vanaf ongeveer oktober s'nachts op stal en in de winter hele dagen (gaan ze een uurtje of 4 naar buiten mits het weer het toe laat.

Stro verbruik gemiddeld voor 3 stallen ongeveer 7 balen in de week (mijn zusje gebruikte ook nog zaagsel omdat haar paard niet binnen plast)

Met vlas heb ik geen ervaring en ik zou graag weten wat ik dan ongeveer kwijt ben aan geld en aan verbruik.

Ook graag de voor- en nadelen van vlas en stro.

geesjelove

Re: Stro of Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:21

vlas is inderdaad goedkoper maar ik mocht toen ik met mijn pony op de manege sting kiezen tussen vlas en zaagsel ik heb zaagsel gekozen dat is wel wat duurder maar is wel lekkerder voor je paard
maar het is maar net wat je zelf wilt je paard gaat ook niet dood van vlas

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:29

Als je vlas gebruikt volgens de voorschriften van de fabrikant:
Begin je met vier balen in de stal (ongeveer 6 euro per stuk, dus 24 euro). Iedere dag vis je de drollen eruit en 1 keer per week de natte plekken en dan doe je er 1 pak bij. Na drie maanden haal je de hele stal leeg en gooi je er weer vier nieuwe pakken in.
Dan ben je dus per drie maanden 4+12= 16 pakken a 6 euro kwijt = 96 euro, gedeeld door drie maanden ben je dan 32 euro per box kwijt.
Weet niet wat je nu aan sto kwijt ben? Sommige leveranciers leveren dat vlas nog wel goedkoper dan 6 euro per pak, maar heb maar een beetje "negatief" gerekend.
Indien je paard hoest of koliekgevoelig is, kan het een goede keus zijn. Anders zou ik er eigenlijk niet voor kiezen. Ik vind stro dan lekkerder voor het paard. Zorg ook dat je bij vlas genoeg ruwvoer voert, want ze kunnen niet zoals bij stro ergens op knagen en aangezien paarden een spijsverteringsstelsel hebben dat er op gebouwd is om 23 uur per dag wat door het systeem te laten gaan, is dat een veel gemaakte fout bij vlas.

Succes met je keuze.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:33

ik denk dat je ook moet kijken naar hoe je je mest afvoert, want meestal wordt houtkrullen genomen voor paarden met gevoelige luchtwegen.

Als je een "proper" paard hebt, eentje dat niet teveel rondloopt in z'n stal, dan is vlas handiger, want je kan heel gemakkelijk de bolletjes eruit halen. Vlas absorbeert veel meer vocht dan stro, maar om voordelig te strooien moet je een "potstal" maken, natte plekken slechts 1à2x/week eruit halen af en toe bijstrooien en na 5-6 weken alles eruit.
opletten dat je paard het niet eet, want kan koliek veroorzaken.

Of het echt goedkoper is weet ik eigenlijk niet ik verbruik voor een stal van 4x4 1 grote baal stro en dat kost me 30 euro en strooi 2pakken vlas/maand onderin op de plasvlekken aan 13 euro (6.50/pak). Indien ik volledig op vlas zou willen staan, moet ik starten met minimum 4 pakken (als het er al geen 5 zijn) en elke week 1 pak bijstrooien, dus voor mij zou het duurder zijn, want mijn paard plast erg veel in haar stal tov de andere.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:01

ja die van mij zijn niet echt schoon op hun stal. Mest afvoer is geen probleem aangezien dat over ons eigen land gaat.

Ik denk idd dat ik met vlas niet goedkoper uit ben. Dan toch maar stro denk ik.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:06

Met vlas vind ik de stal zo ontzettend veel zuiverder blijven.
En ook mijn paard wat hoest doet dat ook minder op vlas.
Ik heb toevallig pas een ander paard even op stro gehad, nooit meer.
Vieze gore smeer bende.
Niet trekt er goed in, elke dag een hoop kruiwagens afval en nog een vies paard. :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:46

Toen ik nog stro gebruikte had ik een baal per dag nodig en nog vond ik mijn stallen verre van schoon.
Toen ben ik over gestapt op vlas,mijn stallen bleven veel schoner en ik gebruikte geloof ik 1 pak per week,misschien 2 maar dan nog was ik de helft goekoper uit.
Vlas 2 keer 7 euro is 14 euro en stro 14 keer 2 euro is 28 euro.

Daar kwam ook nog bij dat ik vlas veel fijner vind om uit te mesten en een minder volle mesthoop.
Nu gebruik ik strokorrels, dat vind ik nog fijner dan vlas(en goedkoper)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:17

Wat betaal jij voor strokorrels als ik vragen mag?
Ik betaal namelijk voor vlas maar 5,50 geen 7 euro.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:19

Ik heb allebei, onderop een laagje vlas en daarop stro. Er liggen rubber matten in de stal, en daarop dus het strooisel. Eerder heb ik mijn paard op alleen stro gehad, en dat wordt een natte troep. Ook alleen vlas vind ik niet fijn, het neemt wel snel vocht op maar dan staat daarna je paard op verzadigd strooisel. Nou gaat mijn paard sowieso al niet op vlas liggen (en wel op stro) maar als het nat is is dat natuurlijk helemaal niet prettig voor hem. Daarnaast heeft hij aan het stro nog wat te vreten als hij zich verveelt en geen hooi meer heeft. Nu heb ik steeds een schone bovenlaag waar vocht makkelijk doorheen gaat, en door de onderlaag wordt opgezogen. Door de stevigere onderlaag blijft de boel ook netter, het ligt vaster (met daarbovenop soms een strocirkel, als hij weer eens ufo'tje heeft gespeeld :+ ) Per week heb ik ongeveer een baal vlas nodig, en 1 gemiddeld 1 plak stro per dag.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:21

Als hij op verzadigd vlas staat en het bovenop nat is heb je er te weinig in liggen. :)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:26

Toch denk ik wel dat een combinatie van vlas en stro het lekkerste is.

Beauloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:28

vlas is inederdaad wel goedkoper maar ik gebruik nog steeds stro!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 07:49

strokorrels ben ik ook wel benieud naar heb ook geen idee waar die te krijgen zijn in zeeland.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:06

Wij gebruiken vlas anders. Ik vond dat op de manier van 4 pakken en dan elke week een pak erbij, dat de ammoniak lucht zo sterk was.
Ze staan bij ons op rubber matten en daar doen we bij de merrie's een pak vlas in. Ze staan bij ons alleen 's nachts op stal, dus dat scheelt waarschijnlijk wel. En dan doen we elke dag gewoon de drollen en de natte plekken eruit en na ongeveer 4 a 5 dagen een nieuw pak erin. Onze merrie's zijn echt smeerpoetsen, maar zo gaat het het best. Ze gaan ook gewoon liggen.
En ons oudje die moet natuurlijk met zijn knokige botjes een lekker bedje hebben, dus bij hem doen we hetzelfde maar dan met 2 pakken vlas. Die is ook veel schoner, dus die doet er veel langer mee.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:12

Tja, ik vind vlas een regelrechte drama. En zeker niet goedkoop in verhouding tot stro. Wel in verhouding tot zaagsel.
Dat vlas kun je ook niet voor alle paarden gebruiken. Bij schimmels is het zowieso geen goed plan, volbloedtypjes met een dunne huid krijgen nare plekjes van het prikkende vlas. Zaagsel daarop blijven paarden het schoonst en het droogst. Maar met smeerkezen heb je er erg veel werk aan om alle drollen te kunnen "opsporen". :Y) Stro is toch wel mijn favouriet, je kan een erg dik bed maken, het geeft ze een bezigheid en het uitmesten is zo gebeurd. Als je GOED stro hebt is het een stuk minder stoffig dan zaagsel.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:00

mcsjelle schreef:
Wij gebruiken vlas anders. Ik vond dat op de manier van 4 pakken en dan elke week een pak erbij, dat de ammoniak lucht zo sterk was.
Ze staan bij ons op rubber matten en daar doen we bij de merrie's een pak vlas in. Ze staan bij ons alleen 's nachts op stal, dus dat scheelt waarschijnlijk wel. En dan doen we elke dag gewoon de drollen en de natte plekken eruit en na ongeveer 4 a 5 dagen een nieuw pak erin. Onze merrie's zijn echt smeerpoetsen, maar zo gaat het het best. Ze gaan ook gewoon liggen.
En ons oudje die moet natuurlijk met zijn knokige botjes een lekker bedje hebben, dus bij hem doen we hetzelfde maar dan met 2 pakken vlas. Die is ook veel schoner, dus die doet er veel langer mee.

Zo gebruik ik het ook.
Elke dag de drollen en zo nodig de natte plekken
Ik kom dan uit op 1 tot 1,5 per week.

En juist de licht gekleurde paarden vind ik niet fijn te houden op stro. :)

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:31

Ja, een van onze paarden die plast alleen in haar stal. Die probeert het de hele dag op te houden en plast dan vervolgens haar hele stal onder. Daardoor gaat het best snel met t vlas, maar op stro zou het helemaal dramatisch zijn.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:08

vorame schreef:

Ik heb nu voor en hele palet 234 euro betaald(36 zakken van 20 kilo).
Het klopt dat de vlas nu weer goedkoper is, ik heb het over 3/4 jaar geleden.
Met strokorrel hoef ik minder snel bij te strooien dan met vlas.

Maisie: moet je even in het strokorrel topic kijken,daar staat alles over strokorrel en waar je het kan bestellen(sorry, ik weet niet hoe ik een link naar dit topic moet plaatsen maar staat ook gewoon hier bij staling en verzorging).

mcsjelle:Kan je bij jouw paard er niet snel een emmer onder houden als hij op stal komt,iemand die vroeger bij ons op stal stond deed dat ook altijd bij haar paard.
scheelt een hoop nattigheid in je stal.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:15

colunder schreef:
vorame schreef:

Ik heb nu voor en hele palet 234 euro betaald(36 zakken van 20 kilo).
Het klopt dat de vlas nu weer goedkoper is, ik heb het over 3/4 jaar geleden.
Met strokorrel hoef ik minder snel bij te strooien dan met vlas.

6,5 euro dus.
Maar wel later bij strooien.
Ook iets om eens te gaan proberen dan. :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:18

Verschilt ook nog per merk hoor, ik heb strovan.
Andere prijzen zijn ook te vinden in het strokorreltopic.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:25

vorame schreef:
Als hij op verzadigd vlas staat en het bovenop nat is heb je er te weinig in liggen. :)

Daarom dus. Wanneer hij plast gaat de urine los door het stro, het stro neemt het vrijwel niet op en blijft betrekkelijk droog. Daaronder ligt vlas, dat de urine opneemt. Dus dan heb je een redelijk droge bovenlaag en daaronder een natte onderlaag. Ik heb een ruin, die verzorgt dus een natte plek in het midden van zijn stal. Waar hij toch nog kan liggen als hij wil, op zijn stro ;) Als ik al vies stro heb is dat van mestplekken waar hij doorheen is gedenderd en de mest met z'n voeten heeft uitgesmeerd. Ik hoef er maar af en toe stro weg te halen dat smerig is geworden door de urine. Sowieso schuift het stro uit het midden de volgende dag door naar de kant waar hij mest, en aan de kant waar zijn hooi ligt krijgt hij dagelijks schoon vlas en stro :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:01

strokorrels lijken mij ook wel wat.

Wat ik begrijp ook zuinig in gebruik. Ben benieuwd. mijn pa wil een groot pak stro aanschaffen en miss dat ik dan een stal met strokorrels ga doen als proef.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:11

contacteer imker hier op bokt, zij had een promo voor de strokorrels.
ik gebruik het momenteel als onderlaag ipv vlas, omdat het echt minder "stinkt" dan alleen stro of vlas en het absorbeert nog meer vocht dan vlas naar mijn idee. Dus op de vaste plasplek een laagje korrels en daarbovenop een dikke laag stro (een plak/dag van een groot pak). de stal is altijd droog, haal er elke dag de mestbollen uit en 2x/week de natte plek. Paard staat 's nachts op stal
volledig overshakelen op strokorrel zou voor mij "onbetaalbaar" zijn, hier in belgië betaal je 10euro/zak van 20kg en voor een stal van 3X3 heb je om te beginnen 5-6 zakken nodig en na 2-4 weken elke week eentje erbij. In Nederland ligt de prijs dacht ik wel 2-3euro lager zelfs geleverd per palet.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:53

ik heb mijn paard op vlas staan, tijdje over gegaan op stro maar nu toch weer op vlas omdat stro te stoffig was voor mijn paard en daarvan ging hoesten.
Met vlas heeft hij daar geen last van.
ik doe elke week een vlas baal erbij.
elke dag de drollen eruit en 2x in de week de natte plekken eruit.
Dit gaat super bij hem.

voorgeschreven staat 1x in de week, maar aangezien mijn ruin nogal veel plast heb ik er 2x in de week van gemaakt.