even vraagje over weidegang...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

even vraagje over weidegang...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:41

ik heb om dit moment de paarden eindelijk in wei...jaja nieuw gras gezaaid enzo lang verhaal...

maar ze staan op dit moment 3 uur per dag in de wei, ik doe er elke dag een half uurtje bij.

maar vanaf welk moment zetten jullie ze gewoon van ochtend tot avond in de wei.
ze zijn 3 uren al gewend, zit er nu een groot verschil tussen als ik ze deze week gewoon in de wei zet?

gras is niet super lang, dus ze vreten zich niet kapot.

Bedankt voor het lezen.

Groetjes

Martine

Palmera

Re: even vraagje over weidegang...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 02:38

Het gaat niet om de lengte van het gras, het gaat om de vetten en suikers die daarin zitten. En zolang gras in de groei is (dat is het zeker deze periode) zit dat er dus in.
Ik zou als ik jou was nog wat langer rustig opbouwen en het dan een weekje beperken tot overdag wei en 's nachts stal of paddock. Als dat allemaal goed gaat dus zonder diarree, dikke nek, extreme buik, enz dan kun je het eens fulltime gaan proberen.
Als er dan wat mis gaat kun je ze altijd weer eens een nacht uit de wei halen om even uit te buiken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:29

het is ook voor je net nieuwe gras niet goed dat ze er intensief op lopen en het te kort eten. Dan kun je ze beter er maar een paar uurtjes op houden. Als het gras een cm of 5 is kun je de paarden er beter weer af halen en het gras weer bij laten groeien.

Heb je ze het hele stuk in 1 keer gegeven of kun je nog omweiden? Dan kun je ze een nieuw stukje geven en het eerste stukje weer bij laten komen. Zo heeft je grasmat de kans goed aan te sterken en het gras kan steviger wortelen en heb je er volgend jaar nog meer plezier van.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:32

ja het is verdeeld, en ik zet ze elke keer weer om zodra het gras te kort wordt.

ik denk dat ik het dan nog maar even rustig aan doe.
heeft mijn moeder er even wat meer werk van :D

Bedankt

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:47

Als het ook pas gezaaid gras is, zou ik nog voorzichtiger zijn. Das nog hartstikke vol voeding, vetten, suikers enz.

Wat ik zelf ook zou hebben, is dat ze het gras dan met wortel en al uit de grond trekken, weg grasmat, en de kans dat ze veel zand binnenkrijgen is ook groter...Ervaring??? Ja.....:-(