binnen- of buitenstalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

binnen- of buitenstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 13:25

Leek me wel fijn om hier even over te discussiëren, de voor- en nadelen van binnen en buitenstalling, en jullie mening erover :)

Mijn leasepony heeft altijd in de binnenstallen gestaan, terwijl mijn huidige paardje in de buitenstallen staat.
Qua binnenstallen niet veel te klagen, de kast met spullen vlak voor de stal en bovendien lag de gang met stallen aan de binnenbak. Ik verkies toch wel liever om mijn paard buiten de stal te poetsen, en op dat vlak waren de binnenstallen echt klerezooi. Maar één poetsplaats, wasplaats was buiten dus dan is het daar echt altijd aanschuiven.

Buitenstallen zijn echt een aanrader voor in de zomer. wasplaats in de buurt en aan poetsplaatsen geen gebrek (in mijn geval eentje net naast mijn stal). In de winter echter een kwelling ; voor de les is het nog licht, lekker poetsen en opzadelen buiten, maar na de les pikkedonker, moet ik het licht gaan zoeken. Bovendien is het er echt ijskoud, en voor een kast moet je toch een eindje lopen.

Mijn conclusie ; in de zomer is een stal buiten echt ideaal, in de winter verkies ik toch liever de stallen binnen :)

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:23

hoi,ik denk dat je paard een buitenstal prettiger vind,dat het voor jou lastiger is is maar bijzaak,sorry.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:36

ik heb toch ook liever een buitenstal. Maar ja bij mij gebruiken ze hem ook meer als schuilstal want ze lopen hier 24/7 buiten. Ach en de het winter wordt jezelf alleen maar wat harder van :) bouw je goede weerstand op van alle die frisse lucht.

edit: typefoutje

AnnemiekvM

Re: binnen- of buitenstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:38

Frisse lucht is heel goed voor je paard. Maar idd in de winter wel kouder. Goed aankleden dus.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:43

Haha nou dit klinkt best wel.. tjah hoe zal ik het netjes zeggen ;)

Je paard gaat toch voor en ik neem aan dat je paard een buitenstal zelf veel fijner vindt dus jij maar even het lichtknopje zoeken in het donker dan en een dikke jas aan + mailliot onder je rijbroek!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:43

Wij kunnen ook kiezen uit beide, sta momenteel in een binnenstal (wel heel dicht bij de deur) maar ben gelukkig de eerste zodra er eentje buiten vrij komt. vind het voor mijn paardje toch fijner, qua frisse lucht.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:50

Ik ga ook voor een buitenstal.

Mijn paarden staan ook in buitenstallen.Ze dienen alleen meer als schuilstal.Er grenst een paddock aan en ik heb de deuren 24/7 open staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:53

voor zowel je paard als voor jezelf is buiten veel gezonder dan binnen. In binnenstallen hangt meer vervuilde lucht. Stof- en zanddeeltjes van het vegen en bakslepen, van het strooisel, schimmelsporen en hogere ammoniak concentratie. Benzinedampen van het bakslepen etc.

Frisse lucht buiten is gezond. Koude lucht buiten is vaak droger dan de warmere lucht binnen, en bevat minder ziektekiemen.

Zorgen voor goed bereikbare verlichting of verlichting met bewegingssensor en lekker buiten bezig!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:01

mijn 2 pony's staan in een binnenstal
de merrie staat naast de deur en de ruin staat er naast in een box
ze staan alleen in de winter snachts binnen
voorderest staan de lekker buiten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:16

Mijn paard staat in een buitenstal, en van 9u tot 7u op de weide (alleen als het heet is, staat ze snachts buiten en overdag binnen).
Bij echt warm weer zijn de binnenstalleen vééél te warm en de buitenstallen blijven redelijk koel. Het enige nadeel van een buitenstal in mijn ogen is als het heeel erg hard gevroren heeft en als alles dan glad is wordt het wel heel erg gevaarlijk. Zeker omdat mijn merrie beslagen is, zowel vanvoor als vanachter en vaak nog slidingplates vanachter. Dan moeten we heel pad maken van mest en stro om zo mijn paard een beetje veilig richting binnenpiste te leiden.
verder vind ik het helemaal niet erg om verder te moeten sleuren met mijn spullen en van een beetje regen en kou ga je niet dood.
En als het echt slecht of donker is, zal er binnen wel ergens een plaatsje te vinden zijn om af te zadelen en op te ruimen. :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:41

ik heb liever ook een buitenstalletje, nu op mijn nieuwe stal heb ik helaas een binnen stal, nu moet ik zeggen het is een hele koele stal, het is vaak buiten een stuk warmer als binnen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:31

Voorheen hadden we een binnenstal. Ideaal in de winter idd. Verlichting en water bij de hand. Spullen opbergen was ook geen probleem. Nu hebben we een buitenstal, waarvan een stal gebruikt wordt voor de halsters, borstels, hooi en vlas. Voor het wassen moet ik naar ons huis lopen, wel jammer, nu kan ik alleen buiten wassen. En het licht mis ik wel een beetje. Maar het is wel te overzien en voor de pony's is het ideaal.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:34

Bij ons hebben ze binnenstallen met raampjes die groot genoeg zijn om allemaal naar buiten te hangen, en vlas op de bodem... dit maakt het goed geventileerd en ook niet zo heel heet in de zomer. Echt ideaal is dat. Binnen kunnen ze contact hebben met hun buurman, buiten zit er een wand tussen de stallen. Ik verkies hier dus een binnenstal... :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:12

Mijn pony stond eerst in een buitenstal. Nu op de nieuwe pensionstal een binnenstal.
Ik vind zelf een buitenstal prettiger, want ik merk ook dat mijn paardje het best warm heeft op stal! De eerste dagen zweette ze bij de flank. Dat is nu over, maar ze voelt wel altijd warm aan! (Niet te warm)

orient11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:15

mijn pony heeft eerst altijd in een binnenstal gestaan, maar wel met aan beide kanten een luik. nu sta ik ergens anders waar geen luik meer zit merk welk verschil , en nu gaat hij naar een ander meisje waar die ook in een buitenstal komt

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 06:39

ik zou kijken wat het beste is voor mijn paardje, mijn eigen comfort is van ondergeschikt belang.
Hier lopen ze dag en nacht buiten met een schuilstal. Ik zou niet anders meer willen, merk dat de paarden het zo het beste naar hun zin hebben.

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:03

Buitenstallen, zeker weten.
Wel opletten dat de ingang niet op het oosten ligt, dat kan in de winte rheel koud zijn met oostenwind.
Buitenstallen zijn zowiezo gezonder door meer frisse lucht.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:02

Ik zou gaan voor een butienstal. Wel zo prettig voor het paard.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 06:41

In de zomer 24/7 buiten.
In de winter, als het weer en het land het toelaat buiten en s'nachts op stal.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:52

Ik verkies ook een buitenstal boven binnenstal. Mijn paard heeft zn hele leven in een buitenstal gestaan en toen ik naar een andere stal ging en hij daar in een binnenstal ging staan begon hij direct te hoesten..
Nu staat hij weer in een buitenstal en gaat het véél beter. Bovendien kan hij nu lekker naar buiten kijken :)

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:28

Ik zou ook voor de buitenstal gaan! (Okee, we hebben 24/7 wei met schuilstal, dat vind ik nog fijner :P)
Veel frisse lucht en meer "vermaak" doordat je paard lekker naar buiten kan kijken. Dan maar een dikke broek over je rijbroek en een warme jas aan, werkt prima. Misschien kun je eens overleggen of je er een lamp bij mag hangen? Weet je gelijk waar het knopje zit ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:58

Wij hebben binnen en buiten stallen, maar mijn eigen paarden hebben buiten stallen. Kunnen ze heerlijk om zich heen kijken, vooral in de winter heel prettig omdat ze dan meer op stal staan. In de stallen hebben we licht dat op een tijdklok zit en gewone buiten verlichting die je zelf aan kunt doen. Poetsen doe ik gewoon op de poets plaats en ach het lopen met zadel, hoofdstel en poetskoffer went snel. Ik wil niet eens een binnenstal moet ik eerlijk bekennen.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:52

hier ook een liefhebber voor een buitenstal. Wat helemaal prachtig zou zijn is aan de ene kant een soort binnenstal (overdekt lopen al je paardenspullen,voer ed.) en aan de andere kant van de stal een uitloop deur naar een paddock ;-)

santi04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:26

Ik zou ook kiezen voor een buitenstal. Meer frisse lucht voor de paarden.