weide van een halve hectare groot genoeg voor drie oaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

weide van een halve hectare groot genoeg voor drie oaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 16:15

Wij hebben een weide van een halve hectare waarvan 1 e pony loopt en een hafje,en een kwpner komt erbij binnenkort is de weide groot genoeg toch voor drie is een halve hectare...hoe groot is jullie weide?

owja wij doen wel aan weidebegrazing:dus echt rantsoen voeren ,krijgen elke dag een stukje bij dat scheelt natuurlijk ook..
Laatst bijgewerkt door kiddes op 15-08-09 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

feliciaa

Re: weide van een halve hectare groot genoeg voor drie oaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:20

het kan wel maar het is wel aan de krappe kant. Bij ons hebben de paarden altijd meer dan een halve hectare tot hun beschikking en ze worden elke week gewisseld omdat het gras dan alweer zo goed als op is. Ze staan bij ons alleen wel in een groep van ongeveer 8 paarden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:21

Voldoende groot? Dat is afhankelijk of je ze het gehele land geeft of strookbegrazing toepast. Daarbij het mestbeleid en regen/beregening. Bij strookbegrazing en goed weidebeheer is het voldoende.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:22

Ik vindt het ook aan de krappe kant. volgens mij moet je ongeveer een halve tot hele hectare per paard rekenen. het ligt er ook aan of ze er maar een paar uur op lopen of dag en nacht/het hele jaar door. staan ze bijv. ook nog op stal en worden ze bijgevoerd??

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 16:26

als het gras op is worden ze uiteraard bijgevoerd,maar nou nog niet nodig er is nog voldoende gras terwijl ze nu nog met zijn tweeen lopen,komt inderdaad ook omdat wij aan strookbegrazing doen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:56

Vuistregel is 4 paarden per hectare. Ik heb er hier 6 op anderhalve hectare staan (zandgrond, wordt wel goed bemest) en dat gaat prima. Staan 24/7 buiten, 's winters 's nachts binnen, en ik kan ook nog hooien (niet de hele wintervoorraad overigens, zo veel land is het dan ook weer niet)

3 op een halve hectare is dus krap, maar met bijvoeren (en niet hooien) moet het wel kunnen.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:00

Ik heb maar 2800 m2 grond en bij mij hebben er 3 op gelopen. Nu niet meer, deze zomer maar 1 en volgende zomer weer 2.
Het is niet ideaal, laten we eerlijk zijn, maar dat is een kwestie van bijvoeren. Ze kunnen een aardig sprintje trekken en lopen lekker buiten met dr hoofd naar beneden, daar gaat het uiteindelijk om.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:04

Wij hebben 4 paarden op 3 kwart hectare staan, ze krijgen elke week een nieuwe rol hooi, hebben dus beschikking over hooi en gras, dag en nacht.

Ze kunnen de stallen in lopen wanneer ze willen, en krijgen een half brok s'avonds. Mijn springpaard loopt ook de hele dag buiten maar gaat savonds naar binnen krijgt dan 2 brok en 2 muesli met haver en vitamestoot en lijnzaadolie. En smorgens 1 brok 1 muesli met haver en vitaminestoot. En gaat dan weer naar buiten. In de winter staan de anndere ook binnen savonds en krijge ze ieder 1 kilo brok, en een half pak hooi. En overdag bieten en hooi en het kleine beetje gras dat er in de winter is.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 17:20

Ik moet er wel bijzeggen,dat mijn rijpaard savonds in de herfst/winter op stal gaat,de andere twee blijven dag en nacht buiten,zijn ze gewend en hebben luchtwegproblemen,dus ze worden bijgevoerd,en hebben bij mijn schoonouders ook nog een stukje weide waar ze eventueel in kunnen,of dat er af en toe 1 daar naar toe gaat moetne we even bekijken..

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:22

Ligt helemaal aan je land. Ik heb geleerd als vuistregel 1 paard per 0.5 hectare. Dus een paard. Dat is dus ongeveer 2 D pony's. Maar als je kleigrond hebt en het is erg nat / winterweer, vertrappen ze echt alles. Heb je meer zanderige grond gaat het al beter. Ik heb goede ervaringen met altijd een hooiruif erbij, dan voer je ze hooi bij en eten ze dus ook gras. Kon toen ik nog op een halve hectare stond prima een pony/paard of 4 kwijt. Maar meer echt niet (niet alleen qua voer maar omdat ze het ook stuk gaan lopen met een hoge belasting op het land).

Ik heb nu maar twee kleine stukjes, maar die van mij staan 24/7 in de paddock (20x25)met een hooibak en gaan zo af en toe een paar uurtjes op het land. Mijn haf is hoefbevangen geweest en ik heb dus niet zoveel land, dus zo lossen we dat op.
Laatst bijgewerkt door VHUoud op 15-08-09 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:26

Qua ruimte is het wel voldoende. Qua gras ga je het niet redden. Maar als je hooi bijvoert, is dat niet zo erg natuurlijk.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:30

kiddes schreef:
Wij hebben een weide van een halve hectare waarvan 1 e pony loopt en een hafje,en een kwpner komt erbij binnenkort is de weide groot genoeg toch voor drie is een halve hectare...hoe groot is jullie weide?

owja wij doen wel aan weidebegrazing:dus echt rantsoen voeren ,krijgen elke dag een stukje bij dat scheelt natuurlijk ook..

Elke dag een stukje bij is er dan niet bij.
Want het is met 3 paarden gewoon kaal. :)
Niet erg, maar je moet volledig bijvoeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:50

Haal meer kilometers uit je weide:

www.paddockparadijs.nl

Door bijv een 'track' aan te leggen kan je van een kleine oppervlakte ook iets interessants maken voor je paarden :-)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:27

Ik red het al jaren met twee fjorden op een halve hectare. Inmiddels is 1 fjord weg en is daar een rijpaard voor in de plaats. Ik hooi ieder jaar, en ze staan het hele weideseizoen in de wei. Dat lukt prima! Is wel een kwestie van veel schuiven,

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:41

3 gras-tot-en-met-de-wortel-aan-toe-etende-tinkers op nog geen 4000m2 en da's bijvoeren :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:22

voor alleen de zomermaanden kom je een heel eind met een halve ha. als je ook elke dag een beetje bijvoert en strookbegrazing toepast. Hier lopen 3 paarden ook al meerdere maanden op een halve ha. Het is nu zo goed als op. Ik voerde ze bij en overdag stonden ze veel te schuilen in de paddock en schuilstal tegen de dazen, dus aten ze niet zo veel.

Ik heb veel meer (teveel, 3ha) gras, dus kan ze nu omweiden. Heb je goede droge zandbodem dan zou je ze misschien nog kunnen laten lopen, maar bij mij lopen ze dan alles stuk zodra het natter wordt.
Dit stuk krijgt waarschijnlijk nu wat mest en rust, tot ver in de winter, en dan is het gras weer wat bijgetrokken voor de laatste wintermaanden, zodat ze er dan nog af en toe op kunnen als de rest van land kort en te nat is.

Ik zelf zou met zo weinig land gaan werken met hooi voeren in de paddock (dus niet in het land) en dan dagdelen op de wei (of 2x per dag een paar uurtjes) zodat de wei minder te verduren heeft, minder vertrapt wordt, minder kort afgegraasd wordt en meer rust heeft om buiten de weideuurtjes om te herstellen en te groeien. Paddock Paradise, waarbij je een paddockpad rond je wei maakt, en de binnenwei spaart om ze af en toe te laten grazen, of te hooien, is inderdaad een mooi concept in zo'n geval.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:42

Ik heb ook ong. een halve hectare en daar lopen een draver, een fjord en een mini paardje op.
Ik heb het in 4 stukken verdeeld en doe aan strookbegrazing.
Weitje leeg dan naar het volgende weitje zodat het andere weer aan kan groeien en zo verder.
Ze staan 24/7 in de wei en hebben dan meestal van half April tot eind oktober gras tot hun beschikking.
Als het op is krijgen ze non stop ruwvoer aangeboden.
Ik vind het prima gaan zo!

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:54

Zoals eerder vermeld is het wat krap, zeker om 24/7 buiten te zetten. Maar ze kunnen erop grazen.
Misschien moet je een klein stukje gebruiken als paddock en ze dan elke dag een paar uur op de weide zetten en de rest van de tijd op de paddock :)

Wij hebben 3.5 hectare weiland voor 16 paarden momenteel (waarvan 6 veulens) en we hebben ruim voldoende gras

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:11

kan wel, maar dan moet je ook in de zomer hooi bijvoeren. ik heb een merrie met veulen op 7500m staan en die hebben daar precies genoeg aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:45

Ik zou dan een paddock met erfje maken waar je hooi voert , en een pad rond de wei , ze kunnen dan altijd op de paddock en in principe ook altijd op het pad rond de wei , kunnen ze lekker de benen strekken en wat grazen zonder dat alles in het midden vertrapt wordt :)

En voor het middenstuk kun je dan kiezen :

- een paar uurtjes per dag openzetten zodat ze dan kunnen grazen
- met strookbegrazing steeds wat nieuw gras geven
- in meerdere weitjes verdelen waar ze omstebeurten mogen lopen