Uitdroging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claire_devon

Uitdroging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 11:07

Hallo,
Ik heb het idee dat mijn paard aan het uitdrogen is, hij drinkt nauwelijks en in zijn nek hangt zijn vel. Ook als ik eraan trek gaat het heel langzaam of niet terug. Ik heb het paard pas van woensdag dus ik denk dat dit al eerder bezig zou moeten zijn geweest.
Hopelijk komen jullie snel met oplossingen, want ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb hem vanmorgen nog wel zien drinken maar dat was maar zeer weinig. Ook als ik in zijn drinkbak kijk zie ik dat het water bijna niet zakt.
Ik hoop echt dat jullie me snel kunnen helpen. Groetjes
Laatst bijgewerkt door claire_devon op 15-08-09 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Re: Uitdroging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:09

Je DA bellen. Weet je zeker dat hij niet drinkt? Kun je dat in de gaten houden? Als hij echt al een tijd niet of te weinig gedronken heeft is dat heel slecht voor de organen

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:10

DA bellen voor een infuus.
Wat je zelf nog kan doen, waterige slobber geven, zit veel vocht in.

Maar als hij echt uitdroogt moet je heel snel maatregelen gaan nemen (ak, da bellen) want dat kan heel snel heel gevaarlijk worden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:29

je hebt het paard pas net he? is hij wel gewend om uit zo'n waterbak te drinken? wat voor waterbak had hij op zijn vorrige stal?
staat hij op een versgrasland? want daar zit ook een hoop water in waardoor ze vaak heel weinig drinken.
wat de DA mij had laten zien is dat je net boven zijn oog een huidplooi moet pakken, als deze niet binnen een paar seconden weer strak gaat staan dan heb je uitdronging en dan zou ik toch zeker de DA er bij halen.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:03

ik zou idd ook even de DA bellen.
want weing tot niet drinken is er slecht voor je paardtje.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:06

Je hebt bv paarden die niet uit een metalen bak willen drinken (de mijne :+ )
Probeer eens uit emmers en doe eventueel wat appelsap in het water.
Waaruit krijgt hij nu te drinken? Kraantjes/grond/regenwater?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:42

Een emmer vullen, zodat je ook kan zien wat ie werkelijk drinkt.
Hou dat goed in de gaten.

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:01

Heeft hij ook diarree? of net als wat zei boven mij zeggen met een emmer proberen

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:10

Je DA bellen!!!!!!! Ook is het belangrijk om je paard in emmers water te geven. Dan kan je bijhouden hoeveel hij drinkt. Probeer eens wat appelsap door je water heen te doen. Dat vinden ze heerlijk!

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:50

Ik ben ook altijd bang dat mij paard te weinig drinkt door het warme weer dus maak ik slobber van haar biks. Het biks gewoon mengen met water en ze vindt het heerlijk. Maar in dit geval zou ik de DA bellen en ook de vorige eigenaar of die iets opgevallen is. mocht de DA iets kunnen vaststellen dan zou ik de kosten claimen bij de vorige eigenaar ivm verborgen gebrek.

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:29

Los vel duidt meestal echt wel op uitdroging, niet twijfelen, DA erbij.
Maar als het zo los hangt als jij zegt en ze zijn niet sloom dan kan het ook wat anders zijn.
Tips van emmer is natuurlijk prima, maar als je je paard niet goed kent weet je ook niet wat 'normaal' is. Dus ik zou, bij twijfel, DA erbij halen.
Overigens is het met heel warm weer een idee om zout bij te voeren of zout vermengd met bruine suiker. Maak je eigenlijk een soort ORS. Ooit dravertje gehad die ook niet zo'n drinker was en als het dan zo warm was en al helemaal als we flink aan de gang gingen gaf ik haar dat mengseltje of ik voerde haar slobber vermengd met electrolyten. Toen ik dat ging doen kwam ze die warme dagen zichtbaar beter door (meer fut, vrolijker en huid zag er ook beter uit).

PS voer nooit electrolyten als je denkt dat ze al uitgedroogd zijn want dan helpt het niet meer. Dus niet mee experimenteren.

claire_devon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:05

Bedankt voor jullie reacties.
Het is al opgelost.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:08

claire_devon schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Het is al opgelost.

Wat was er aan de hand dan? :)