Suma en Harrie hadden er ieder wel zo'n 15 op hun lijf zitten.
En geen veerust in huis natuurlijk..... l(-
Toen schoot me ineens te binnen dat ik nog spul had staan dat de DA had voorgeschreven voor Turbo.
Die hadden we gekocht met luis. De DA zei dat het eigenlijk een middel is tegen luis bij koeien en schapen, maar dat het bij paarden ook goed werkte en....... dat het ook tegen dazen gebruikt werd.
Affijn, ik sta onderhand wat sceptisch tegenover al die zogenaamde anti-dazenmiddeltjes, want ik heb nog nooit iets gevonden wat de dazen echt weg hield. Veerust helpt nog het beste, maar ook niet 100% en je moet het iedere dag opnieuw opspuiten.
Nou, ik heb een grote injectiespuit gepakt (zonder naald) en bij ieder paard 15 ml op de manenkam en rug aangebracht.
In eerste instantie niks dus, dus ik baalde alweer als een stekker.

Maar: de volgende dag geen daas meer te bekennen!!!!! 2 hele relaxte paarden, lekker zonnebadend in het zand, zonder verwoed staartengezwaai en vinnig gebijt om zich heen. 10 volle dagen werkte het middel, zelfs na hevige regenbuien.

Vandaag zag ik weer een paar dazen voorzichtig rondzoemen. Nog niet erg hinderlijk voor de paarden, maar morgen toch maar weer herhalen.
Het middel heet Coopertix. Het is te koop bij de Boerenbond. Het is niet echt goedkoop: bijna fl 100,- voor 500 ml maar daar doe je wel een hele tijd mee en de paarden zijn echt 100% vrij van dazen.
Petra