Ervaring met vorstvrije drinkbak van Suevia

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurel

Ervaring met vorstvrije drinkbak van Suevia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:32

Titel spreekt voor zich; ik heb dit ooit bij iemand gezien en wil het evt. zelf aanschaffen.
Dan zou ik voor Thermo Quell model 630 gaan. Wat ik graag wil weten of het goed vorstvrij is
en hoe de watertoevoer werkt, ikke niet helemaal begrijp :o , en verder gewoon ervaringen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:24

Voor de duidelijkheid, deze? http://www.suevia.nl/web-content/vorstvrij.html

Werkt alleen wanneer er regelmatig uit gedronken wordt, dus voor een groep(je) paarden dat 24/7 gebruik maakt van de bak. Een nacht overhalen zonder dat eruit wordt gedronken zal niet meevallen bij -20.
Dit betekend dus dat je een pakket voorzorgmaatregelen moet nemen om ervoor te zorgen dat de bak ook in een strenge winter het blijft doen.

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:59

Ja, ik bedoel de bovenste. Heb je er zelf ervaring mee? Weet je hoe de aanvoer werkt? Hoever moet dit onder de grond liggen?
Weet je een ander - vorstvrij - systeem voor buiten?
Ik zal ook nog even de zoekfunctie gebruiken in geval van een ander systeem.

joyce B

Re: Ervaring met vorstvrije drinkbak van Suevia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:12

er zijn ook systemen waarbij de bak zelf verwarmt wordt, de leidingen verwarmt worden en daardoor het water verwarmen voor het in de bak komt en dat verwarmen gebeurd met stroom, en soms met hulp van gas(fles).

Er zijn ook vorstvrije kranen die in/net buiten je wei of paddock staan om je waterbak mee te kunnen vullen, die standaard de leiding leeg laten lopen in een speciaal grindbed in een holle ruimte onder de waterbak, wat onder de vorstgrens ligt. De leidingen vanaf huis/stal moeten dan ook ruim onder de vorstgrens liggen, anders gaat het alsnog niet goed.

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 13:48

O, dat grindverhaal heb ik nog nooit van gehoord! Heb je dat zelf, zo ja, hoe bevalt dat? Dat met dat verwarmen mbv stroom klinkt wel goed trouwens, lijkt me erg handig.
Ik ga dan maar niet voor dat Thermo Quell-systeem.

joyce B

Re: Ervaring met vorstvrije drinkbak van Suevia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:01

nee. wij hebben nog geen leidingen richting stal of paddock.
wel hebben wij een vorstvrije waterkraan aan huis. Dat werkt ook heel goed. Alleen moeten we nog wel met jerrycans sjouwen omdat de tuinslang bij vorst natuurlijk wel bevriest ;)

Wij zijn ons ook aan het orienteren op de mogelijkheden van vorstvrije watervoorziening voor de paarden. Vandaar dat ik de mogelijkheden ken. Zal binnenkort even kijken of ik nog ergens een link voor je kan vinden.