Onze buitenbak is zoooo mul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roka

Onze buitenbak is zoooo mul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 20:32

Hallo,

Waarschijnlijk is dit onderwerp al vaker langs gekomen, maar ik kon helaas niet zoveel er over vinden.

De bodem in onze buitenbak is zo ontzettend mul dat er gewoonweg niet in te rijden is zonder pees blessures op te lopen.
Zelfs na die mega regenbui van 2 weken geleden ligt er nog geen plasje in! Ook na langdurige regen periode is de bak droog!
Wat kunnen wij hier gebeste (lees ook goedkoopste) aan doen?

Heeft iemand revaring met leem? hoeveel moet er dan op?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Zilvermoon

Re: Onze buitenbak is zoooo mul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:34

Leemzand er in doen. Of bij een zandput vragen welk zand goed wil liggen. Nadeel van leemzand is dat het glad kan worden met regen.

Goed vlak slepen en sproeien wil ook wel helpen. Dat het een beetje dichtslept door het water.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:19

Inderdaad nat maken, vlak slepen, en weer nat maken helpt ook goed :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:25

Cocos er door doen.
Loopt een topic op Bokt over.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:01

Wij laten over een paar weken houtsnippers (megatop) bezorgen, want hier is ook nauwelijks te rijden. Zijn meerdere topics over geweest.

deniesje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:53

ja wei hebben in de binnen bak ook hout snippers maar doen het iedere dag nat maken en trekken want anderes is de bak te glad op sommige plaatsen is ie ook vrij glad maar ja een achter berg bodum kost gewoon veel geld

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:18

wij hebben precies hetzelfde probleem, wat een drama he... ik lees dus even mee.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:19

Wij hebben een viltsnippers in de bak liggen. Ideaal, bak blijft superfijn! Is niet goedkoop, maar is het absoluut waard :j

Shocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:41

Hoi, ik heb hetzelfde probleem. Bak is altijd kurkdroog en zelfs na een hele zware regenbui al na een uurtje weer te rijden. Dat is dan ook meteen het enige moment waarop ie goed te drijden is. Sproeien is niet te doen, dat zou uren moeten aanstaan. Ik lees steeds dat mensen er voor kiezen om er snippers op te doen, maar ik heb nog nergens gelezen hoe dat dan bevalt?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:49

Wij sproeien dus wel uren (met slootwater) en dat helpt zeker. Heb je niet als nadeel met tapijtsnippers dat je bak in de winter langer nat blijft en dus met vorst eerder bevriest? Dan is het voordeel tijdens vorst van een droge bak juist weer dat hij langer zacht blijft.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:59

Wij hebben hier viltsnippers liggen. Op het moment te weinig dus effect is een beetje weg, maar ja centjesboom bloeit een beetje dood ;)
Wij hebben de bak niet gedraineerd, in de winter erg goed te rijden, snippers houden wel vocht vast maar als je er genoeg in hebt liggen dan is de bovenste laag los genoeg (maar niet zacht) om de vorst in de bodem op te vangen en kan je dus gewoon rijden.
Voordeel van deze snippers is dat het ook niet stoft in de zomer!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:02

Ik sproei hem meerdere malen per dag. Sochtends vroeg en een uur voordat ik ga rijden. Ik heb een bron en die geeft enorm veel water. Ik sproei per dag ongeveer 45 minuten.
Ook slepen voor en na het sproeien. De bak moet wel enigszins nat zijn anders heeft slepen ook bijna geen zin.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 16:35

En zo'n megatop houtsnippers wat kost dat voor een bak bij 20x40

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:44

Ik heb ooit uigezocht voor mijn bak (geen idee meer de precieze afmetingen) maar dat was 1000 euro dus ik zoek ook een goedkopere manier dan houtsnippers..

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:28

Zilvermoon schreef:
Leemzand er in doen. Of bij een zandput vragen welk zand goed wil liggen. Nadeel van leemzand is dat het glad kan worden met regen.

Goed vlak slepen en sproeien wil ook wel helpen. Dat het een beetje dichtslept door het water.

Bij leemzand moet de verhouding wel goed verdeelt zijn. Anders heb je na 1 regenbui een harde koek als toplaag.