wat zijn de voordelen en nadelen van manen vlechten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tess06

wat zijn de voordelen en nadelen van manen vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 18:28

Ik heb al wat rondgesnuffeld op bokt maar echt duidelijke topics kon ik er niet over vinden dus dan maar zo.

Mijn haflinger heeft vrij lange manen en nu hoor ik sommige mensen zeggen dat je de manen beter in vlechten kan doen omdat ze zo harder groeien. Ik vroeg me af of dit een fabeltje is of echt waar?

Ik heb nu een maandje de manen gevlochten maar de hele tijd als ik die dag erna op stal kwam waren er elastiekjes uit [[in het land gebeurd dat denk ik]] ik zie de manen duidelijk korter worden en vroeg me af of dit dus wel echt goed is voor de manen? [[of is het alleen niet goed als je paard vlechtjes niet kan laten zitten ;) ]] Ik heb het idee dat van vlechten de manen alleen maar afbreken.

Ik zou graag jullie ervaringen en meningen met voor en nadelen van vlechten willen horen.

Hebben jullie s nog een idee hoe ik de vlechtjes van mijn merrie wel kan laten zitten?

Dobel

Re: voordelen van manen vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:30

ik doe altijd mijn shetland merrie een hengstenvlecht in als het warm is en anders vlecht ik het af en toe, minder klitten heb ik ervan nadeel dat dood haar blijft zitten en gaat jeuken

jSophiaF

Re: wat zijn de voordelen en nadelen van manen vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:34

Bij mijn merrie werkt het ook niet om te vlechten om de manen langer te laten groeien.
Zoals Nelleke aangeeft blijft het dode haar er in zitten en hierdoor krijgen ze jeuk en gaan ze schuren.
Als ze bij een paard in de wei staan wat graag elatiekes eruit trekt , zou ik lekker de manen los laten. Ook als er een paard bij staat wat graag manen knabbelt, lekker los laten en antibijt in doen ( of dat helpt is het tweede )
Bij mijn merrie hebben ze ooit een hele vlecht er uit getrokken, dan maar liever een stukje er uit dan een hele hap.

Als ik vlecht, vlecht ik losse vlechtjes ipv een hengstenvlecht, die blijft niet zitten vanwege het vele en zware manen van mijn merrie.

tess06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 18:45

freya:

ook niet echt lekker dat een paard een vlecht eruit beet. Dit is volgens mij ook een grooot nadeel van vlechten als je vlecht en je paard schuurt is of je hebt een speelsig paard dan is gelijk een heel stuk weg en dus een hap in de manen!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:51

je kunt onder in mijn profiel mijn paard (fries) bekijken. hij had vrij korte manen. heb er vanaf toen altijd een vlecht ingedaan, en nu zijn de manen tot zn schouder gegroeid. heeft hij ze wel eens perongeluk los, dan zitten er meteen dikke knopen in van het schuren oid. dus mijn meneertje niet gezien met los wapperende manen!!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:00

Ik durf het niet aan om Zorro met vlechten te laten staan. Vanwege het schuren en idd de andere paarden op het land.
Tijdens het trainen doe ik er meestal wel een hengstenvlecht in.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:05

voordelen: breken minder snel af, minder warm in de nek

nadeel: veel werk, en als je ze een tijdje laat zitten worden ze lelijk :P

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:13

Ik heb de manen van mijn paard nog nooit ingevlochten. Waarom niet? In de zomer zijn manen handig tegen vliegen en in de winter een extra bescherming tegen de kou. Bovendien vind ik vlechtjes niet mooi staan, losse manen staat veel mooier. :D

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:18

Wij hebben ze gewoon los hangen, bij de wedstrijdpaarden is het niet te doen om ze elke keer in te vlechten en die wil ik ook niet lang hebben. :o

De anderen die lekker op het land staan laten we gewoon lekker los, en doen we ook niks aan. Met die paarden wordt ook niet gek veel gedaan (wordt wel mee getraind, maar op een laag pitje en gaan niet mee naar concoursen etc.).

Ik heb geen idee of het inderdaad sneller groeit? Was wel ergens op een pensionstal van vroeger waar de eigenaar van zijn eigen paarden wel altijd vlechten in de manen maakte. Dit was eigenlijk alleen in de zomer wanneer het extreem warm was. Die paarden hadden dan ook erg dikke manen, en door de vlechten (echt dus in stukken opgedeeld net als bij het maken van knotjes) konden ze toch makkelijk gebruikt worden tegen vliegen :)

Ik zou kijken wat jij het makkelijkst vind en wat jou het meest aanspreekt, en gewoon lekker uitproberen. :)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:45

Het lijkt me niet dat manen sneller gaan groeien van vlechten, zou niet weten waarom dat dan zou zijn.
Ik heb een keer de manen van mijn paard gevlochten en er kwam een grote klittenbos weer uit...
Dus ik vlecht in ieder geval niet meer :P
Het is wel handig voor de warmte als je paard dikke manen heeft, mijn paard & de Shetlander die bij ons staat zweten soms zelfs onder hun manen :\

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 06:49

ze groeien ook niet sneller door vlechten. dat is een fabeltje. maar ze breken minder snel af, en blijven dus langer...

ShannenSidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:22

voordeel als die normaal schuurt doet die dat met vlegjes niet

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:10

Dat manen sneller groeien als ze in vlechten zitten is een fabel.

De haren breken in vlechten alleen minder af en daardoor krijg je uiteindelijk een wat vollere en langere bos.
Je moet de vlechten ook niet te strak doen, beetje losse vlechten is het beste. En niet te veel aanzitten. Ik laat de vlechten ook gerust minimaal een week zitten ook al worden ze lelijk.

De paardenelastiekjes blijven zowiezo nooit lang zitten. Breken veels te snel.
Want je kan proberen is ofwel tape of kleine haarelastiekjes die eigenlijk voor mensen bedoeld zijn.

deniesje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:50

mijn pony vlecht ik ook wel vaak maar dan losse vlechtjes en laat ze dan 3 dagen zitten en dan haal ik ze er weer uit maar vlect niet iedere keer omdat dat te lang duurt ik maak dan 25 vlechtjes dus ben dan dik 1 uur bezich ze worden der wel mooi van

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:03

Als ze schuren ben je ze zowel met als zonder vlechten kwijt je manen.

Maar met vlechten, houdt je ze vaak iets netter, wat betreft vuil enzo.
Ik zou het nooit te strak vlechten en het ook niet dagen achter elkaar erin laten zitten, want dan verstikt het haar en heb je allemaal dooie plukken haar in je handen als je de vlecht uit gaat halen.