Help zit in 2 strijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxanne82

Help zit in 2 strijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:28

Hallo Bokkers,

Lees al een tijdje mee, ik heb nu een tijdje een eigen paard, en verander waarschijnlijk van stal
Weet alleen niet of ik een goede beslissing maak, dus graag jullie hulp.

Ik heb een stal gevonden, dichterbij huis, maar zit ontzettend te twijfelen, daarom zou ik graag wat meningen willen horen.
Ik sta nu op een pensionstal dat 15 minuten met de auto van huis is, waarbij ik alleen zelf mest.
Binnen en buiten zetten en voeren doet de stal.
Het probleem is alleen dat het een vrij kleine wei is, waar veel paarden op staan en dat het gevolg is dat halverwege de zomer het gras al op is en de paarden elkaar gaan lopen vervelen met wondjes als gevolg.
In de winter gaan ze allemaal overdag in een eigen paddockje iets groter dan een stalformaat.
Er is een grote bak aanwezig, waar ook gelongeerd wordt en je kan losgooien.
In de winter is hij zeker niet altijd berijdbaar.
Wel kun je er heerlijk buitenrijden.
en het is op zich best gezellig, de eigenaren zijn ontzettend aardig.
Alhoewel ik niet echt van drukte hou, als de stal volstaat vol met puberende meisjes.
de kosten zijn 207 euro

De andere stal is 5 min van huis.
Heeft een wei, groot genoeg voor 2 paarden niet meer.
met daaraan een inloopstal.
Ik zou daar dan samen met een ander meisje staan.
Mijn paard zou dan wel het gehele jaar buiten kunnen staan.
Maar we moeten wel zelf voor stro en hooi zorgen, maar dat wordt dan gebracht door een boer uit de buurt.
Het weitje staat achter een huis, in principe is er wel toezicht maar de eigenaren hebben niks met paarden en bemoeien zich er ook niet mee.
er is geen bak, of paddock, maar de manege is op 5 min loopafstand en daar mag gereden worden voor 15 euro met of zonder les.
uiteraard kan er wel buiten worden gereden, en ook even langs huis en familie wat mij erg leuk leek.
het zou dan 80 euro voor de wei zijn met wat ik denk zo'n 40 euro per maand aan stro?
(waarschijnlijk minder omdat ze dan ook buiten staat.)
en 20 p/m voor hooi?
musli betaal ik nu ook zelf dus dat komt er niet bij.

dus ik weet het even niet, allebei heeft z'n voor en nadelen ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Laatst bijgewerkt door Roxanne82 op 12-08-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Re: Help zit in 2 strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:30

stal 2 kom je veel hoger uit qua kosten en daarbij moet je veel zelf doen. Kan leuk zijn en prettig echter je moet wel en vaak meerdere keren per dag.
Is er niet een andere stal in de buurt waar de paarden meer buiten komen en met meer land dan stal 1.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:33

Ik zou voor de laatste stal gaan. Klinkt mij veel paardvriendelijker in de ogen dan de stal waar je nu in staat.
En een heel stuk goedkoper dan de eerste.
Maar ja ik hou nu eenmaal niet van stallen. En hou mijn eigen paarden ook heerlijk thuis 24/7 in het land.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:36

friesiszwart schreef:
stal 2 kom je veel hoger uit qua kosten en daarbij moet je veel zelf doen. Kan leuk zijn en prettig echter je moet wel en vaak meerdere keren per dag.
Is er niet een andere stal in de buurt waar de paarden meer buiten komen en met meer land dan stal 1.

hoezo komt dit hoger uit qua kosten dan?

Roxanne82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:37

hoi friesiszwart,

hoe bereken jij dat dan voor stal 2?
nee er zijn geen andere stallen in de buurt die voldoen vandaar.
Ja aan huis, dat is ook mijn droom haha

Roxanne82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:39

Het is trouwens een haf, dus veel extra voeding hoeft ze niet, in elk geval hooi, en gras en 1 keer muesli met mais.
en elke dag ga ik nu ook, alleen dan wordt het wel dichterbij.
moeilijk moeilijk ik ga vrijdag weer even kijken met dat andere vrouwtje om even te kijken hoe en wat.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:41

Ja aan huis, dat is ook mijn droom haha[/quote]

Ik heb er ook 38 jaar op gewacht hoor, om het zo te krijgen hihi.
Dus wie weet wat de toekomst je brengt :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:41

Volgens mij kom je met stal 2 niet hoger uit hoor (maar 20 euro hooi is niet genoeg en 40 euro stro bij buitenstaan juist weer te hoog ingeschat). Wel qua werk en als je uurloon zou omrekenen, dan is het wel duurder inderdaad. Vergis je niet in de hoeveelheid werk.

Ik vind overigens 15 euro bakhuur per keer rijkelijk veel. Maar als je graag buitenrijdt, dan vallen die kosten wel mee. Ben je in de wintermaanden gebonden aan de avonduren en wil je dan ook rijden?

En kun je de 2 paarden uit elkaar halen als je wilt rijden. Ik ben gewoon dat ze dan behoorlijk gek kunnen doen (m.n. het paard wat achterblijft)

Roxanne82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:46

Nou zeeuwtje,

ik hoop een heleboel haha.
Chubby, ja dat dacht ik al van de berekeningen dus samen klopt t wel dus.
ja 15 euro vind ik ook veel, maar ik zou dan maar 2 x per maand gaan, buitenrijden vind ik ook erg leuk.
maar over het andere paard achter laten had ik nog niet aan gedacht...
en nee ik kan overdag rijden.
voordeel wel van nu is dat er verlichting in de bak is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:46

Roxanne82 schreef:
15 euro vind ik ook veel, maar ik zou dan maar 2 x per maand gaan, buitenrijden vind ik ook erg leuk.

En als het vies weer is?

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:48

Ik heb mn paarden bij mn schoonfamilie staan (waar we als we eindelijk die bouwvergunning krijgen weer bij gaan wonen)
Die hebben ook niks met paarden. De buurvrouw let er op als ik er niet ben.

Hou er wel rekening mee dat je moeilijk of niet meer op vakantie kan e.d. omdat je er toch 2x daags heen moet om te voeren. En de rijgelegenheid vind ik toch wel een nadeel. De bak is duur.. En in de winter kun je ook moeilijk savonds in het donker langs de weg stappen.

Aan de andere kant. Voor je paard lijkt me die 2e stal ook beter. Ik heb ook buitenstallen met uitloop op de wei (ik kan mn stallen ook dicht doen.)

de 40 euro aan sto kom je niet. Een grote baal sto kost bij ons 25 euro en daar doe ik bijna 2 maand mee. Grote baal hoor heb je hier voor ongeveer 30 euro en kan ik ook bijna 2 maand mee doen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:30

Ik zou voor de 2e gaan!
Vind dat een stuk paardvriendelijker. Je kunt overdag met licht rijden dus dat is ook een voordeel.
Denk dat je berekening voor hooi/stro niet helemaal klopt maar overal zijn de prijzen weer anders :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:57

Een wei met inloopstal is het fijnste dat een paard maar kan hebben :)

Dus in principe zou ik daar voor kiezen. Maar dit hangt wel van de afmetingen van de wei af , waarom zeg je dat er maar 2 paarden in passen ?
Kunnen die 2 paarden er dan wel lekker in rennen en gek doen , en er ook het hele jaar door lopen ?

Als het na een paar buitjes blubber wordt dan heb je er weinig aan , zeker in de winter. Ook dan moeten ze zich vrij kunnen bewegen en wat
rond kunnen lopen zonder de hele tijd in de modder en nattigheid te staan.

Het formaat en de kwaliteit van de wei bepaalt tevens hoeveel gras ze ervan kunnen eten. Is het een simpel weitje dan hebben ze er weinig gras
van en moet je voor 1 Haf toch al snel een half baaltje hooi per dag voeren , dat is echt wel het minimale dat een Haf zal eten :)

Laten we zeggen dat zo'n baaltje 3 euro 50 kost , dan ben je dus 1,75 per dag kwijt aan hooi.
Dat keer 30 (voor 30 dagen in de maand) is al 52,50 euro per maand.

Als je in de stal stro wilt leggen dan zal de vervuiling van dat stro ook afhangen van hoe veel ze erin staan.
Doe je de stal bvb. 's nachts dicht of staan ze er heel veel in omdat het buiten de stal nat en blubberig (winter) , of te heet is (zomer) dan gebruik
je ook al snel een paar baaltjes stro per maand. Die kosten komen er dan nog bij.

Daarnaast : heb je ook ruimte om het hooi / stro op te slaan , zodat je makkelijk een nieuwe baal kunt pakken ?
Als je daarmee te veel moet prutsen is dat erg vervelend.

Tevens moet je natuurlijk wel een fijne plek hebben voor het opbergen van je voer en spullen.
En is er een waterleiding / licht / elektriciteit ? Dat ga je ook snel missen als het er niet is ;)

Buiten moeten rijden in de winter in het donker is ook niet zo leuk , daar moet je tegen kunnen om geen winter-depressie te krijgen ;)
En als het weitje een zooitje wordt waar ze niet veel mee kunnen , dan zul je je paardje toch zelf dagelijks goed beweging moeten geven.
Dan heb je de keuze : buiten (als je pech hebt in het donker en met kou en regen...) of in de manege : duur en misschien bak bezet ?

Even goed alles op een rijtje zetten dus , in de zomer lijkt het al snel leuk , zorg ervoor dat je in de winter niet ineens de pineut bent ;)

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:26

Op stal 1 weet je nu dat je paard het goed heeft. Bovendien hoef je veel minder zelf te doen en wat is nu een kwartiertje rijden. Niets toch, ik zou lekker op stal 1 blijven. Lijkt mij ook niet fijn voor je paard te verhuizen, al kan die daar wel aan wennen natuurlijk.

Roxanne82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:44

Hallo allemaal,

Bedankt voor het meedenken!, ik dacht zo'n beetje al het zelfde als hier al gezegd is, toch altijd fijn als je een bevestiging hebt.
Ik blijf idd staan waar ik nu sta.
Het wordt dadelijk in de winter dan alleen maar moeilijker, en zo groot was die andere wei ook niet, dus dan had ze er nog niet veel aan.
Voelt goed mijn beslissing.
Wie weet kan ze over een paar jaar ook aan huis, ik zie het al helemaal voor me... zucht.... haha.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:48

Oke, ik zie dat je je beslissing al gemaakt hebt. Goed gedaan, ik heb zo gestaan als op stal 2. In de winter kan je wel 3 x per dag ernaar toe om de bevroren waterbakken kapot te slaan. En vergis je niet wat goed hooi en stro tegenwoordig kost. Je moet echt overal zelf achteraan en op den duur ben je meer met de zaken erom heen bezig dan met je paard. Ik sta nu op een gewone pensionstal en wil niks anders meer. ;)

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:35

DeSa schreef:
Ik zou voor de 2e gaan!
Vind dat een stuk paardvriendelijker. Je kunt overdag met licht rijden dus dat is ook een voordeel.
Denk dat je berekening voor hooi/stro niet helemaal klopt maar overal zijn de prijzen weer anders :)

wat heeft een stal nu met paardvriendelijkheid te maken
een paard is een dier geen mens...dieren hebben niets te willen je moet ook aan jezelf denken
waar sta jij liever?
stal 1 (je hoeft bijna niks te doen en er is een bak)
of
stal 2 (dichterbij en grotere wei,met minder paarden)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:01

waarom perse stro als bodem bedekker? je kan ook vlas of stro korrels gebruiken namelijk. Gaat veel langer mee en je hebt veel minder afval. Drollen scheppen en 1x per week een piesplek eruit halen klaar! De paarden verkiezen toch meestal de buitenlucht en je stal zal niet elke dag een bende zijn dan. ik zit ook in dat dilemma trouwens! Sta nu op een pension stal waar ik 290 euro/maand betaal ook als je paard zomers dag/nacht in de (kale) wei staat. Ik sta vaak zelf nog mn drollen uit de stal te halen en moet zelf het stoffige hooi nat maken wat hun dan kunnen voeren. in de winter gaan ze ook een paar uurtjes in een kleine paddock in groepjes en het is er erg druk in de binnenbak. Ik kan nu bij mijn buurman staan, stal/paddock/ buitenbak/weidegang/onbeperkt hooi of kuil/ zelf uit mesten en savonds voeren. Ik ga toch voor het laatste.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:39

Flash_4ever schreef:
DeSa schreef:
Ik zou voor de 2e gaan!

wat heeft een stal nu met paardvriendelijkheid te maken
een paard is een dier geen mens...dieren hebben niets te willen je moet ook aan jezelf denken
waar sta jij liever?
stal 1 (je hoeft bijna niks te doen en er is een bak)
of
stal 2 (dichterbij en grotere wei,met minder paarden)

Wat zou je ervan zeggen dat JIJ verantwoordelijk bent om je paard een zo prettig mogelijk leven te geven. En ik vind het niet paardvriendelijk als ze allemaal in een eigen paddockje gaan, waar ze zich vervolgens net zo min kunnen bewegen als in de stal.

Ik zou voor stal 2 kiezen.

NOVEMBERx92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:28

Ik zou voor STAL 2 gaan, lekker je eigen plekkie waar het paard en jijzelf meer van je rust kunnen geniet. Al blijft het wel wat lastiger dat daar geen bak is en 15 euro is eigelijk best wel duur om even in te rijden.. misschien zou je met die staleigenaren iets kunnen afspreken van een vast bedrag per maand betalen om de bak te kunnen rijden.