mijn paard eet vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxenomisxx

mijn paard eet vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 07:47

hallo
mijn paard eet het vlas op, wat kan ik daar tegen doen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 07:48

Genoeg stro en hooi bijgeven.

Amalarab

Re: mijn paard eet vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 07:52

In het weiland zetten en 's winters alleen 's nachts op stal. Dan op stro en genoeg hooi zodat hij zich niet verveelt!
Succes!

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:14

Precies, beetje vlas kan ook geen kwaad

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:19

MIsschien een andere bodembedekking zoeken als de andere oplossingen niet helpen. Ik heb zelf houtmot in de stal. Dat is het enige dat mijn paardje niet opeet. Met stro eet ie alles al binnen een dag op.... terwijl ie toch genoeg te eten krijgt en ook nog eens overdag buiten loopt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:24

beetje vies vlas overheen gooien.

Die van mij hebben altijd een berg lekker hooi en staan de hele dag op gras, toch moet er van vers vlas gegeten worden.
En dat kan echt gevaarlijk zijn.
Gooi ik er een klein laagje oud over heen is het over.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:29

idd veel vers hooi en zoveel mogelijk uit z'n stal. is vaak een teken van verveling.
wanneer je dit al doet is de enige remedie het te mengen met wat oud vlas.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:30

Verveling?
Als ze recht uit de wei komen en meteem een hap nemen?

Vlas is een plant, voor sommige blijkbaar leuke afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:31

Evt onaantrekkelijker maken door er azijn overheen te sprenkelen, als je nog niet genoeg 'vies' hebt om te mengen. Maar doorgaans is het toch een teken dat je te weinig ruwvoer aanbiedt danwel dat het paard zich stomweg verveelt.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 07:37

Mijn paard at ook vlas. Ik heb ook van alles geprobeerd. Ze kreeg meer dan genoeg hooi op een dag. Het enige dat een beetje hielp was een paar emmers zeepsop door de stal heen gooien.
Alleen begreep ze na een poosje dat als ze het onderste vlas naar boven haalde dat ze dat nog gewoon kon eten. :+ Ik ben blij dat ze nu weer gewoon op stro staat.

Misschien kun je het eens proberen?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:35

Kun je het paard niet op stro zetten?

Anders inderdaad bovenstaande tips: vooral veel hooi is erg belangrijk. Ik neem inderdaad ook aan dat je paard vies vlas niet eet, dus zorgen dat het vieze bovenop ligt...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:35

xxenomisxx schreef:
hallo
mijn paard eet het vlas op, wat kan ik daar tegen doen

Andere bodembedekking kiezen? (stro?)

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:00

@ nadir
maar wat als je paard een sotfallergie heeft...
mijn tinker eet ook vlas en krijgt 's morgen en 's avonds 2.5 plakken hooi in een hooinet met gaten van 4 cm.
ze heeft ook nog een laag muurtje tussen de andere stal dus ze kan ook nog met mijn andere paard spelen...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:03

vies vlas enkel bovenop gooien helpt niet, als ze het echt lekker vinden dan graven ze het schone vlas wel naar boven en smullen lekker door. (zo deed mijn paard het toch)

heel goed mengen met vies vlas, maar echt heeeeel goed mengen heeft bij mij paard goed geholpen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:05

Dat helpt voor die van mij gelukkig genoeg.
Gewoon maar een beetje met de vlasriek er over heen strooien is genoeg.
Gelukkig niet zo'n grote eter dan die van jou. :)

xxenomisxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 21:09

nou ik zal eens gaan proberen, het hele bakje van het water zit ok onder het vlas, zal wel lekker droog zijn hihi
maar het lijkt me inderdaad niet goed voor de maag want als je er een beetje water bij doet dan gaat het ok aan elkaar plakken.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:16

dat probleem hebben wij ook gehad.
toen hebben we ze op vlas gezet met eucalyptus smaak zodat ze het niet lekker zouden vinden, ze aten het wel minder maar nog steeds en toen zijn we overgegaan op zaagsel en dat eten ze niet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:25

Mijn paarden eten wel het schone vlas en dan zorgen we dat er altijd direct hooi ligt. Alleen is mijn paardje een tijdje geblesseerd geweest en heeft toen een week op stal gestaan. Merkte wel dat haar mestballen erg droog waren maar ze bleek toch gewoon te drinken. Tot ze koliek kreeg. Het vlas had haar darmen verstopt. Gelukkig is het goed gekomen doordat we (een beetje tegen het advies van onze da in) de volgende dag naar Emmeloord zijn gereden. Hoe dus goed de mest in de gaten.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:10

Beginnen met een klein beetje vlas in de stal. Hier alleen de mest uithalen en er weer een beetje schoon vlas bijgooien, dit goed mengen.
De stal niet te schoon houden.
Ik heb ook een hardnekkige vlaseter ( at rustig een baal in de week op). op deze manier was het nog te doen.

Veel hooi geven hielp in mij geval ook niet.

Ze staan nu aan huis en heb ik de vlaseeter op rubberen matten staan.

xxenomisxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:09

DendroFleur schreef:
Mijn paarden eten wel het schone vlas en dan zorgen we dat er altijd direct hooi ligt. Alleen is mijn paardje een tijdje geblesseerd geweest en heeft toen een week op stal gestaan. Merkte wel dat haar mestballen erg droog waren maar ze bleek toch gewoon te drinken. Tot ze koliek kreeg. Het vlas had haar darmen verstopt. Gelukkig is het goed gekomen doordat we (een beetje tegen het advies van onze da in) de volgende dag naar Emmeloord zijn gereden. Hoe dus goed de mest in de gaten.

wat moet ik goed in de gaten houden van de mest, of er vlas in zit of dat ze niet te droog zijn.
want er zit namelijk wel vlas in zijn mest.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:13

Idd ik ken veel paarden die op de operatietafel zijn beland door het eten van vlas!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:13

Copie uit ander topic

Overgaan op hennep als stalstrooisel. dat lijkt heel erg op vlas maar wordt bijna niet gegeten. Wij hebben ook een vlasvreter van een tinker. Hij laat alles ervoor staan om maar vlas te kunnen eten met alle ellende van dien. Omdat hij een flinke allergie heeft mag hij niet op stro Houtkrul is lastiger met mestafvoer en de stal waar we heen verhuisden hadden ook vlas als mogelijkheid.

De eerste dag met een koliek denk je het is een toevalstreffer, stress door de verhuizing enz. De 2e dag kan dat ook nog maar na een paar dagen een lege stal terwijl het hooi er nog ligt, de vlas op is en hij weer koliek heeft hebben we hem accuut op hennep gezet. En dat gaat goed, wel een paar happen om te kijken of dit ook zo lekker is maar nee dus. Hier blijft hij vanaf zolang we maar genoeg ruwvoer in blijven duwen.