Waar halen jullie het voer en bodembedekking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Waar halen jullie het voer en bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 23:35

Hey Hey,

Ik was wel benieuwd waar jullie het voer en de bodembedekking halen?
En daarbij graag, wat zijn de kosten? En waarom heb je voor dit voer/bodembedekking gekozen en waarom halen jullie het daar?

En misschien wel even belangrijk, hoe houden jullie de paarden?
Puur recreatief of juist wedstrijdgericht?
Worden ze zo natuurlijk mogelijk gehouden of juist niet?

Alvast heel erg bedankt!

Citaat:
Misschien is het handig om dit vragenlijstje erbij te houden?
(zet het liefst in vet/dikgedrukt wat je antwoord is)

Ik hou mijn paard natuurlijk: ja / nee

Dit houdt voor mij in dat het: bv. veel weidegang heeft, en het liefst 24/7 buitenstaat, zo min mogelijk bijvoer.

Ik heb voor deze manier gekozen omdat:

Ik voer mijn paard het volgende (...) omdat (...):

Mijn paard rijd ik voornamelijk (recreatief/wedstrijdgericht), en ik rijd mijn paard zo'n (...) keer per week/maand:

Ik heb mijn paard op (...) staan omdat (...):

Ik wil nog even toevoegen:

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 07:25

Ik houd mijn paard zo natuurlijk mogelijk, dat betekend in mijn geval dat ze zomers dag en nacht buiten staan en in de winter staan ze overdag in de paddock.
Ik heb daar niet heel bewust voor gekozen maar dat is zo gegroeid.
mijn paard krijgt granen en Pavo Natures Best te eten en in de winter paardenkuil (gewoon droge ronde balen).
Het voer haal ik altijd bij Ranzijn. Waarom? nou voornamelijk omdat ze veel keuze hebben en het dichtbij is.

Ik rijd wedstrijdgericht en train ongeveer 6 dagen in de week.
Hij staat op stro omdat dat het strooisel is wat bij mij op stal gebruikt wordt. Hij staat prima op stro en is vrij schoon.
Hij eet geen stro dus dat is een goede bijkomstigheid

Janice_T88

Re: Waar halen jullie het voer en bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:14

Zoek iets wat in je buurt is zoiezo

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:12

Bedankt voor je reactie Daphne :)

Ja dat sowieso ;) Ben zelf ook aan het rondkijken, maar was gewoon erg benieuwd hoe andere bokkers het doen :) Misschien krijg je er juist ideeën over of kom je tot conclussie dat de manier hoe jij het wilt doen toch niet zo slim is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:29

ik probeer mijn paard ook zo natuurlijk mogelijk te houden, voor zover dat mogelijk is :P
ze staan zomers dag en nacht buiten op het land en winsters staan ze overdag opt land en savonds binnen.
mijn paarden voer ik basisbrok van havens en mijn hengst krijgt havens 5 granenmix erbij. ik koop het bij ranzijn, omdat die de meeste variatie heeft en vaak wel leuke aanbiedingen heeft. bijv 3 halen 2 betalen etc.

ik rijd mijn paarden recreatief, de een heb wedstrijden gereden maar is nu te oud en die ander is nog te jong maar gaat op den duur wedstrijden rijden. ze worden iniedergeval 4 dagen in de week gereden soms meer, en anders worden gelongeerd of losgegooid.
ik heb mijn paarden op goede kwaliteit stro staan omdat ik dit zelf de lekkerste bodembedekker vind. de kosten ervan weet ik niet want dit zit bij de stalprijs inbegrepen.

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:30

Ik heb mijn paardje op een onderlaag van houtmot staan met daar overheen een laag goed stro.
De keuze is daarop gevallen omdat ik geen goede afvoer heb voor urine. ( stal met betonnen vloer) Het houtmot neemt dat goed op en het stro blijft zo redelijk schoon en droog. Verder houd ik mijn paardje zoveel mogelijk buiten. In de zomer in de wei ( dag en nacht ) en in de winter overdag in de paddock.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:40

brokken en meusli haal ik bij de boerenbond, hooi en stro bij een boer in de buurt. (die komt het brengen) Ik betaal 3,75 voor een baaltje hooi en 3,- voor een baaltje stro.
Heb gekozen voor stro aangezien de vloer van hout is (we willen er nog stalmatten in leggen) en dit het makkelijkst weg te krijgen is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:55

DeSa schreef:
brokken en meusli haal ik bij de boerenbond, hooi en stro bij een boer in de buurt. (die komt het brengen) Ik betaal 3,75 voor een baaltje hooi en 3,- voor een baaltje stro.
Heb gekozen voor stro aangezien de vloer van hout is (we willen er nog stalmatten in leggen) en dit het makkelijkst weg te krijgen is.

een houten vloer? rot dit niet vreselijk weg met al dat urine?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:11

Mijn paarden staan van mei tot (en met, afhank van weer) oktober dag en nacht in de wei. In de winter staan ze overdag in de wei/blubber en snachts op stal. Op stal heb ik sinds gisteren strokorrel, dus daar nog geen ervaring mee. Hiervoor altijd op stro. (over op korrel ivm longproblemen van een paard)

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik vind dat een paard niet in een klein hokje hoort (en dan hebben ze hier beste boxen van 4 x 4,5) en zoveel mogelijk vrije beweging hoort te krijgen en hoort te leven in kuddeverband.

Verder voer ik mijn paarden Pavo muesli (nature's best en wedstrijd paard winners), en Pavo koek (omdat ze maar heel weinig voer krijgen en ik ze wel alle vitamines wil geven). In de winter onbeperkt hooi en winterwortels. Na zware arbeid en als het erg koud is krijgen ze ook af en toe slobber.

Mijn paarden: 1 wedstrijdpaard, wordt iedere dag gereden, 1 (bijna wedstrijd-)pony, krijgt iedere dag beweging, 1 paard met pensioen.

Voer haal ik bij de Jumper. Strokorrels worden thuis bezorgd. Kosten...ca 13 euro per zak voer (geen idee wat het precies kost), strokorrel ca 7 euro per zak, hooi komt van de boer en kost 3,5 per baal, wortels bij de Jumper ca 3 euro per zak.

Heb ik zo alle vragen beantwoord? Ik hoop het wel

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:29

Daarom willen we er ook matten in :+ Maar het is een schuilstal, het is dus niet zo dat ze er een hele nacht in staan oid.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:25

DeSa schreef:
Daarom willen we er ook matten in :+ Maar het is een schuilstal, het is dus niet zo dat ze er een hele nacht in staan oid.

Even offtopic, maar dat zou ik niet doen. Als je matten over hout heen legt, dan gaat het vocht eronder zitten en broeien en rot het nog 10x harder weg.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:30

Ook met een waterdicht zeil onder de matten?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:37

DeSa schreef:
Ook met een waterdicht zeil onder de matten?

Als ik jou was zou ik nog even goed informeren wat goed is en wat niet. Wat zit er onder die houten vloer? Een lege ruimte of gewoon bodem? Het zou slordig zijn als die vloer doorrot onder de matten en je paard er opeens doorheen zakt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:41

Ik geloof een lege ruimte, het is een container.
Maar ik ga idd eens goed zoeken hoe ik het het beste kan oplossen, pony wordt tijdelijk ergens anders gezet dus heb nog de tijd om te bedenken hoe ik het wil :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:55

Ik hou mijn paard natuurlijk: ja (denk ik)

Dit houdt voor mij in dat het: bv. veel weidegang heeft, en het liefst 24/7 buitenstaat, zo min mogelijk bijvoer. ja, ze krijgen alleen af en toe wat biks(pavo basic +)

Ik heb voor deze manier gekozen omdat: het makkelijk, goedkoop en vooral voor de paarden gezond en leuk is!

Ik voer mijn paard het volgende: in de zomer staan ze dag en nacht buiten, dan krijgen ze af en toe brokjes en in de winter staan ze snachts en als het slecht weer is binnen, dan krijgen ze kuil/hooi en brok omdat ze overdag in de wei staan hebben ze geen hooi nodig in de zomer!

Mijn paard rijd ik voornamelijk recreatief EN wedstrijdgericht(niet de beste combi maar gaat prima!) , en ik rijd mijn paard zo'n 2-5 keer per week, dit verschilt nogal met hoe druk het op school is en of het goed weer is, in de winter kan dit ook wel eens (wat voor mij echt k*t is) naar 1 keer per week gaan.

Ik heb mijn paard op stro staan omdat ze het daar goed op doen!!!

Ik wil nog even toevoegen dat mn arabier in de winter wel onder dek staat, wat natuurlijk weer niet natuurlijk is!

wij kopen het stro bij een man in het dorp, die haalt het met grote hoeveelheden(zo'n 500-750 balen per jaar!!!!) uit de polder, daar is stro in overvloed!
wij betalen daar zo'n 2,75 per baal voor geloof ik(weet het niet zeker)
het hooi/kuil komt deels van eigen land een het grootste deel van de buurman, van de buurman krijgen we gratis van die geplastifiseerde balen kuil, in ruil dat hij 3 paarden bij ons op het land mag zetten! (we hebben er zelf 3, en hij zet er ook 3! hij zogt ook voor het onderhoud van de weides(hekken ed))is wel al een man op leeftijd hoor!

we hebben nu zo'n 25 balen kuil liggen voor 6 paarden, waarvan er 3 in de zomer geen hooi krijgen(die van ons), de komende 2 jaar genoeg :+

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:05

Ik houd mijn pony's niet natuurlijk
Ze staan nu sinds een maand aan huis.
S' morgens rond 8.00 gaan ze naar buiten en om 22.00 weer naar binnen..
Ik heb ze nu nog in noodstallen staan, het is de bedoeling dat ze een grote loopstal krijgen en dan zelf kunnen kiezen of ze binnen naar willen of naar buiten.

De haf staat op rubberen matten en krijgt s' avonds een flinke berg hooi gemengd met wat stro. De shet staat op stro en krijgt s'avonds een pluk hooi.

Beidde pony's krijgen Pavo muesli nature's best, muslie koop ik in NL omdat het hier nogal prijzig is (ongeveer 20,00 voor een zak).
Hooi en stro neem ik af van een dorpsgenoot in ruil daar voorneemt hij de mest.

Ik heb voor dit jaar al 200 balen goed eifelhooi in de schuur liggen en staan er nog 200 balen stro in de planning, ik ben bang dat ik veel te veel heb besteld (eerste jaat dat de pony's aan huis staan).

Rijden doe ik ongeveer 3/4 maal in de week een beetje dressuur en verder hier in het national park, hiernaast af en toe longeren en grond werk.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:08

Ik hou mijn paard(en) natuurlijk: ja

Dit houdt voor mij in dat ze: 24/7 weidegang met open stal hebben zolang het land niet te nat wordt. In de winter zijn ze van 7.00 tot 20.30 buiten en 's nachts binnen

Ik heb voor deze manier gekozen omdat: het paard een bewegingsdier is dat in de natuur tot 50 km per dag al grazende zijn kostje bij elkaar scharrelt en dit zonder twijfel de meest geschikte manier is een paard tussen zijn oren maar ook lichamelijk gezond te houden.

Ik voer mijn paarden het volgende: handjevol muesli van Marstall omdat dat het enige merk is waar geen genetisch gemanipuleerde rotzooi inzit maar bouw dit af omdat een paard geen graaneter is. Voor het lekkere krijgen ze een handjevol zemelen met wat gewelde bietenpulp. Verder krijgen ze onbeperkt natuurhooi en hebben een mineraalblok.

Mijn paard rijd ik voornamelijk (recreatief/wedstrijdgericht), en ik rijd mijn paard zo'n (...) keer per week/maand: De ene is nog maar 2 dus wordt niet bereden en de andere heeft momenteel vakantie. Ik reed wedstrijdgericht met dat paard.

Ik heb mijn paard op (...) staan omdat (...): Hier hebben ze vlas in de stal omdat stro nogal wat stof bevat en mijn ene paard daar gevoelig voor is en ik stro beroerd uitmesten vindt :+

Ik wil nog even toevoegen:
[/quote]