Schuilstal van stalventilator voorzien ivm zomerexceempaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Schuilstal van stalventilator voorzien ivm zomerexceempaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:51

Wij hebben een wei van zo`n 1 ha.
Daarop staat een schuilstal van 9m x 3m
De opening zit aan de zijkant en is 3 meter breed.

Zo dus:
Afbeelding

Nou hebben we een paard staan met een soort van zomerexceem, die vooral met schemer last heeft van de muggen. Nu leek het ons een idee om aan de korte zijde (op het plaatje de onderste) een stalventilator te plaatsen zodat het in de stal zachtjes gaat waaien. Als het goed is verjaagd dit de vliegen en muggen, en kan Dipsy (want daar gaat het om) gedurende de schemer eventueel daar gaan staan. Mocht het werken heb ik het al zo bedacht dat er eventueel een bewegingssensor bij komt, en een tijdschakelaar zodat hij niet midden op de dag aangaat.

Ik vroeg me af of er mensen zijn met ventilatoren op stal, en dan vooral voor dit soort paarden. En eventuele tips om het beter te doen :D

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:52

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vind het een super goed idee en denk dat het eczeempaard er zeer dankbaar gebruik van gaat maken!

joyce B

Re: Schuilstal van stalventilator voorzien ivm zomerexceempaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:26

goed idee! Ook van die bewegingssensor...

Hier in huis werkt een ventilator ook goed tegen de muggen, dus dat moet in een stal vast ook fijn werken.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:30

Ik vind het wel knap dat je stal aan de ene kant 9 meter lang is en aan de andere kant 10 meter :P

Maar verder.. goed idee, denk ik! +:)+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:04

Ik weet het niet. Ten eerste is 'tocht' niet goed voor paarden, en wat je hier gaat maken is 'tocht'. Ten tweede komen die eczeemmugjes niet (veel) binnen voor. Daarom wordt ook geadviseerd paarden op stal te zetten in de schemering, als die muggen het actiefst zijn. Weet je zeker dat in die schuilstal die muggen gewoon in en uit vliegen? Anders ben je voor lauw loenen je stalklimaat aan het verslechteren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:10

@ibbel: tocht is idd niet goed(voor geen enkel leven wezen) maar wij hebben voor de koeien ook ventilatoren, dat maakt het toch stukken aangenamer voor ze!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:11

Stal is idd 10 x 3, vergissing :D

Omdat het idd een soort tocht is, wil ik het zo maken dat ze kan kiezen erin te gaan staan als ze teveel last heeft van de muggen/vliegen.

Maar niemand hier dus die het heeft?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:23

ik ken alleen stalventilatoren in grotere stalgebouwen, die zorgen voor de afzuiging van de stallucht en daarmee ook aanzuiging van de verse lucht.

Je hebt het meeste last van de eczeemvliegjes en muggen als het warm en windstil is. In huis komen ook muggen voor, dus in een stal ook. wel minder dan in de buitenlucht.

Wind en frisse lucht is niet verkeerd, tegenwoordig staan koeien ook in open stallen, in de winter met windgaas, maar in de zomer is dat gaas vaak omhoog of naar beneden zodat alles goed open is en door kan waaien. wel overdekt, maar ook buiten in de frisse lucht zeg maar.

Zo'n stalventilator kun je ook instellen op verschillende snelheden. En met koud weer kun je hem toch ook gewoon uitzetten? Met warm weer werkt een fris windje, al dan niet natuurlijk, of via ventilator, voor mens en dier alleen maar verkoeilend. Zeker in een gesloten, daardoor vaak warme, schuilstal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:40

Ik werk in de klimaatbeheersing in stallen , wij verkopen veel fans voor o.a. koeienstallen.

Boeren zijn altijd erg blij dat meteen ook de vliegen verdwijnen door de luchtbeweging , vliegen houden niet van tocht / wind :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:48

Heb jij enig idee welke maat fan ik het beste kan gebruiken. De stal is ongeveer 2,5 meter hoog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:50

Daar heb je maar heel weinig voor nodig , een fannetje van 30 / 35 cm is dan al genoeg volgens onze technische man :)

Wij leveren zelf vooral 45 / 50 cm als kleinste fan , maar die gebruiken we dan al (met meerdere stuks uiteraard) voor grotere koeienstallen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 09:00

Dank je, dan hebben we de goede maat gekocht..

Als het klaar is zal ik wel een paar foto`s maken en mijn ervaring hier neerzetten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:54

beetje oud topic, maar ben toch benieuwd hoe de ventilator bevalt in de schuilstal, ivm 2 eczemers hier. ik zat net vooruit te denken voor het volgende voorjaar.. :)