verandering van stal/weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katje80

verandering van stal/weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 09:25

In april is mijn paard verhuisd van 24/24 op stal naar 24/24 op de weide. Hij stond er met een merrie en paste zich zonder enige problemen aan. Het is een weide waar er enkel een schuilstal is en een kleine piste van 25x10.

Toen ik op een dag in mei aan de weide aankwam en hem trof met een dik achterbeen. Diagnose: gebroken griffelbeen en inwendige infectie. Hij is ondertussen geopereerd en dusdanig gerevalideerd dat hij een aantal uren op de weide mag en in lichte training staat.
Op dit moment staat hij dus op een pensionstal voor revalidatie, ook omdat hij 3 weken stalrust moest na de operatie.

Nu wordt het tijd dat hij van de "revalidatie"stal vertrekt en terug naar de weide gaat. Ik ben er natuurlijk niet gerust in en ben op zoek gegaan naar een andere mogelijkheid.

Ik heb een privéstalling gevonden met een 6tal paarden. De paarden gaan overdag op de wei en worden s avonds in stal gezet. Er is een buitenpiste van 20x60 met verlichting en sproei-installatie. Hij komt er in een kudde van 4 paarden terecht.

Welke mogelijkheid zouden jullie kiezen? Terug naar de 24/24 weide waar ik niet zo goed kan rijden en niet zo gerust ben, of naar de stalling met de goede piste?

Silly1972

Re: verandering van stal/weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:28

ik zou de 2e optie kiezen, komt hij toch buiten , je voelt je er geruster op en je kan daar beter rijden, makkelijke keuze toch?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:29

Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen, maar ik zou je gevoel volgen, en dus gaan voor de stalling met piste. Je paard kan daar ook lekker naar buiten (in kudde, dus nog fijner!) en je kunt ook fijn trainen.
Ik denk dat hij daar ook voor je gevoel fijner staat, omdat je er zelf niet helemaal gerust in was. Ook al kunnen ze overal op de weide wel iets krijgen, natuurlijk :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:30

zou ook zeker voor optie 2 gaan :j
edit: die met goede bak dus ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:34

als je paard nog verder moet revalideren en je er ook echt vaak mee wil gaan rijden zou ik voor optie 2 gaan, er is weidegang mogelijkheid tot opstallen indien echt nodig. En zowieso als je paard binnen en buiten wordt gezet is er meer "meer controle". een 25x10 piste lijkt me ook niet ideaal om te rijden, je kan er amper deftig longeren

katje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 09:42

Ik ga vanavond voor de tweede maal naar de privéstal kijken. Het stond me eigenlijk al onmiddellijk aan hoor.
T is gewoon wat moeilijk omdat ik in april gekozen heb voor de weide en ik die mensen nu moet teleurstellen.
En inderdaad, in die piste kan er niet deftig gereden worden.

Er zullen altijd voorstanders zijn voor 24/24 in de weide, maar ik vind dat je ook naar je eigen gemoedsrust moet kijken. Ik ben nu eenmaal iemand die met het minste onweer of vuurwerk aan de weide stond om te zien wat er gebeurde :o

Het enige nadeel is dat hij nu terug in vol pension komt, dus ik moet alles terug uit handen geven. Zal even aanpassen zijn, maar het went wel terug. Verder is het natuurlijk een stukje duurder dan de weide, maar daar geef ik niet om. En het ligt op een goede 2 km van mijn thuis.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:45

jeetje, dat kan je zowat lopen haha, je moet dan misschien alles uit handen geven, maar er is dan wel meer toezicht en dat is een grote geruststelling, dat heb ik wel.
Succes met je keuze, al denk ik dat je die al gemaakt hebt ;-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:48

als er toch maar 6 paarden staan denk ik wel dat het mogelijk is om een deel in eigen handen te houden, zoals bv je voer in emmertjes klaarzetten, zodat je kan voeren naar wat je paard nodig heeft (rust <-> zwaar werk) of meehelpen om het stalgeld te drukken,... hangt er allemaal vanaf hoeveel tijd jij hebt en hoe goed je kan onderhandelen :)
succes met de revalidatie en verhuis (naar de wei of naar andere stal)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:18

Ik zou voor optie 2 kiezen! Zo heb je wat meer geruststelling en beter faciliteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:08

katje80 schreef:
T is gewoon wat moeilijk omdat ik in april gekozen heb voor de weide en ik die mensen nu moet teleurstellen.

Die snappen het vast wel, je kon tenslotte niet weten wat er in mei ging gebeuren ;)
En ik denk dat nu in deze situatie die andere stal gewoon veel beter is voor jullie. Dat zullen die mensen vast ook wel begrijpen!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:21

Ik zou ook voor de tweede optie kiezen. Daar voel je jou zelf blijkbaar beter bij en dat reflecteer je ook weer op je paard.

En zoals petitparis al zei, valt er vast wel wat te onderhandelen over het voer en dergelijke.

Succes met je keuze.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:30

Ik denk dat de blessure totaal niks met je keus te maken heeft...? :)

Ik zou in geval van bezorgdheid namelijk eerder kiezen voor die inmiddels bekende merrie , dan voor een stel nieuwe paarden waar de rangorde eerst weer bepaald moet worden en je maar moet afwachten of ze een beetje leuk met je paard omgaan.

Daarnaast is beweging natuurlijk ook goed voor het lichaam van het paard.

Als je jezelf verkeken hebt op de simpele stalling en de luxe mist , dan is het logisch dat je voor de luxere stal kiest ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:10

denk dat haar keuze wel degelijk met het ongeval te maken heeft. zoals ik begrijp is daar weinig controle, op die stal meer.

in die wei is geen goede ondergrond om te trainen, op die stal wel.

die twee redenen zouden voor mij al voldoende zijn om mn paardje te verhuizen. misschien is eerst gescheiden van de rest zetten in het land wel een optie,lijkt me dat die mensen daar wel voldoende kennis hebben over die paarden om te bepalen of er een nieuwe bij kan of niet.

katje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:22

Ik ben gisteren nog eens naar de "luxe" stal gaan zien en een aantal afspraken overlopen.

Hij zou dus eerst op de wei komen samen met het paard van de eigenaresse, een onderdanige, en dit als inloopperiode.
De hoeveelheid voeder valt te bespreken en de stal was al klaargemaakt.

De beslissing heeft wel met het ongeval te maken. Mocht het immers niet gebeurd zijn, dan stond ik nog op de weide. Ik moet nu rekening houden met zijn revalidatie en daarom kies ook voor de dagelijkse weidegang en de betere ondergrond en ruimere piste.
Als ik de keuze voor mezelf maak, dan kies ik wel voor de uitgebreidere luxe en een binnenpiste, maar dan kan hij niet op de wei.

En ja, dat hij s nachts op stal kan (of bij onweer, of vuurwerk), dat is voor mijn eigen gemoedsrust. Ik denk dat ik dan een correcte keuze gemaakt heb zowel voor mezelf en voor mijn paard.
Laatst bijgewerkt door katje80 op 12-08-09 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:36

dat denk ik ook. fijn dat ie eerst met een rustig paard op het land komt om te wennen,kon me al niet voorstellen dat ze hem zo tussen de groep zouden gooien,gebeurd bij ons ook nooit. hoop dat jullie beiden het daar naar de zin krijgen en de revalidatie voorspoedig verloopt.

Sa_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:18

Ik vind dat je een goede keuze gemaakt hebt, ik had denk ik hetzelfde gedaan :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:34

Tja , dan ben ik denk ik de enige die het anders ziet :)

Ik vind de keuze prima hoor , klinkt als een fijne stal , maar ik zie het voordeel voor de blessure niet zo :P

Het klinkt mij in de oren dat deze blessure nu de aanleiding geeft tot een herziening van eisen die de TS aan de stalling stelt , dat wat meer luxe bij nader inzien toch wel fijner is , want voor de blessure voegt het i.m.o. niks toe ? :)

Bij de simpele weidegang loopt het paard de hele dag op de wei en is daar bekend , de kans op rare uitspattingen is dus veel kleiner dan op een nieuwe stal met nieuwe (en meerdere) paarden waar het dier bovendien 's nachts op stal gaat.

Lijkt mij dat de hele dag gedoseerde beweging in principe beter is dan de onrust die kan ontstaan in een nieuwe omgeving en als de paarden 's ochtends weer de wei op gaan is het vaak ook wel even knallen , dat heb je meestal niet of een stuk minder als ze de hele dag vrij rond kunnen lopen.

Dus daar wint de simpele wei het dan i.m.o. :)

En dan daarbij dat het beestje lichte training mag , dat klinkt als veel stappen e.d. en dat kan prima buiten of op de wei , klein bakje of waar TS het eerder dan ook deed , lijkt me sterk dat ze voorheen er wel voor gekozen heeft om het dier in een zeer belastende omgeving te rijden...? :)

En zodra het de blessure dan hersteld is is het probleem toch voorbij en sta je weer op hetzelfde punt als bvb. een jaar geleden , toen je wel voor de wei koos.

Dan heb je geen speciale voorzieningen meer nodig toch ? :)

Bovendien lijkt het me sowieso beter voor de meeste blessures als een paard lekker wat wandelt en rustig beweegt de hele dag i.p.v. een dagdeel stil op stal te staan.

Dus zoals ik het zie zou de wei helemaal geen slechte keus zijn.

Tenzij je natuurlijk stiekum toch graag die extra luxe wel hebt , en beseft dat je jezelf toch eigenlijk wat verkeken hebt op die wei , omdat die manier van huisvesting gewoonweg toch niet bij je past.

Maar dat staat eigenlijk los van die blessure want daarmee kun je i.m.o. ook prima uit de voeten op die wei , en puur vanwege die blessure zou dat misschien eigenlijk nog wel beter zijn denk ik :)

Maar goed de reden waarom doet er verder ook niet echt toe , je moet gewoon daar gaan staan waar je denkt dat je paard en jij het beste tot jullie recht komen , en als dat de stal is : prima toch , het klinkt alsof het helemaal goed gaat komen +:)+

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:28

Ik zou gaan voor de tweede optie, of die keuze nu reeel is of niet.
Als het voor jouw gemoedsrust beter is dat is in de optie 2 stal staat dan is dat de beste keuze voor jouw.
Anders blijf je toch ongerust of er niet weer wat gebeurd met het dier. ( ook al kan zo'n ongelukje ook bij stal 2 gebeuren natuurlijk!!)
Enne, een beetje luxe is ook wel fijn! vooral de ruimere piste.

katje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 07:17

@pmarena,

Het is toch zo, indien hij die blessure daar niet had opgelopen, dan had er nog steeds gestaan. Het is door de blessure dat ik er niet meer gerust in was en dus naar een andere oplossing ben gaan zoeken.

Nu staat hij in revalidatie in nog een andere stal waar hij een paar uur per dag alleen op de wei kan en de rest in de stal doorbrengt. Zijn uitspattingen zullen nu dan wel even erg zijn veronderstel ik. Ik moet hem daar toch verhuizen, dus het weerzien met de merrie van de vorige weide of het verkennen van een nieuw terrein zal wel ongeveer hetzelfde zijn.

De piste is voor mij wel een belangrijke factor in zijn revalidatie. Daar de piste op de "simpele" weidegang niet onderhouden wordt en er dus zwaar bijligt, zware ondergrond is die constant wijzigt van mul zand naar stevig zand en dan een kleine piste. De stapfase zijn we reeds voorbij in de revalidatie, nu moet er in alle gangen opgebouwd worden. Is het dan zo raar dat ik denk dat hij baad heeft bij langere en rechtere lijnen (grotere piste) en een goede ondergrond. Volgens mij doet dit wel wat voor zijn revalidatie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:29

Nee hoor , is helemaal niet raar :)

Maar dat geldt voor een gezond paard toch ook , die ondergrond en die lijnen ?
En buiten de bak kun je toch ook 1 en ander weer opbouwen ?
Dan heb je pas echt lange lijnen , bakwerk is toch weer een stapje verder i.m.o. :)

Zo'n blessure kan overal voorkomen dus dat lijkt me geen reden om weg te gaan.
Vooral ook omdat je dus bij 's nachts op stal staan en meerdere paarden , een grotere kans hebt dat ze elke ochtend even raar gaan doen.

Dus ik snap wel hoe je het ziet dat de nieuwe stal voordeliger is maar als je het hele probleem een beetje uitkleed dan verandert die conclusie toch een beetje. Voor mij hoor :)

Sowieso is een goede bak natuurlijk altijd fijner dan een klein slecht bakje , maar blessure of niet...dat is sowieso een feit :)

Ik neem aan als je gekozen hebt voor een plek met zo'n slecht bakje dat je er niet veel gebruik van maakt dus een bak niet echt nodig hebt , dus veel buiten rijdt.

En daar kun je ook prima weer opbouwen.

Tenzij je nu toch een ander doel nastreeft en wel meer in de bak wilt gaan werken als het beestje weer helemaal okee is , dan kan ik me voorstellen dat je nu vast een fijne bak wilt.

Maar anders voegt het gewoon weinig toe op de eerdere stal / manier van houden.

Vandaar dat mij lijkt dat je manier van houden / doelstelling verandert is , ik vind het echt losstaan van de blessure :)

Maar dat doet er verder ook niet toe eigenlijk , je moet gewoon kiezen wat nu het beste bij jullie past.
Ik vind het gewoon niet direct de logische keuze (zoals de anderen) , gezien je eerdere keuze voor die wei :)

Elsie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:42

Ik zou gaan voor optie 2, met bak, zeker voor je eigen gemoedsrust :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:25

of een paard met een beenblessure of een paard met gezonde benen op een ongelijke grond loopt maakt nogal een verschil hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:26

Natuurlijk , maar het is voor beiden niet goed om daar intensief rondjes op te rijden :)

Gelijkere grond dan gewoon buiten op straat vind je bijna niet hoor , anders dan is het wel een hele bizar goede bak als die superglad is :)
En sowieso heb je dan veel langere , rechtere stukken en flauwere bochten , en het is ook wat leuker voor een paard om wat afwisselend uitzicht te hebben aangezien je hem toch nog niet enorm aan het werk kan zetten.

Echt hoor , buiten kun je een heel eind komen en al helemaal als je gewend bent om veel buiten / weinig in de bak te rijden , wat ik aanneem omdat je anders niet voor zo'n weiland gekozen zou hebben :)