Veulen inscharen bij twee jaarlingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Veulen inscharen bij twee jaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:20

Mijn jaarling hengst staat met zijn vriend de brutale jaarling-shet op de wei. Mijn veulen van dit jaar moet daar eigenlijk ook bij in straks.

Als ik die er zo bij in zet kan ik me zo voorstellen dat hij vreselijk op zijn flikker gaat krijgen van de andere twee (en ik wou hem graag heel houden), maar hoe los je dat op? Het is wel een mogelijkheid dat de merrie eventueel meekomt, maar ik weet niet hoe verstandig dat is en of het wat oplost?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

friesiszwart

Re: Veulen inscharen bij twee jaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:52

Ik zou het niet doen. Een veulen is te kwetsbaar. Of er moet een oudere ruin bij zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:55

Tja er gewoon bijgooien is vragen voor problemen. ik zou ze eerst laten kennismaken naast elkaar. Dan de grote jaarling erbij en zien hoe dat gaat.

Zowieso kan je je verwachten dat die jaarling baas zal zijn, hij is sterker en dominanter en zal dat laten zien. Maar normaal gezien gaat dat na enige tijd over. (mss met de bijhorende trappen of plukken) en dan de shet erbij.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:00

wij hebben de veulens (hengsten) Samen staan met jaarlingen, tweejarige en een drie jarige. Dit gaat al jaren goed, eerst het weiland er naast, zonder contact, dan 1 hoog draad er tussen en dan zijn ze al goed aan elkaar gewent. Na een dag of wat kunnen ze er dan zo bij. Gewoon doen, word die goed opgevoed!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 08:31

Oké, kennismaken naast elkaar, maar dat kan natuurlijk niet als ie alleen is. Dus eerst met merrie erbij ernaast laten lopen en dan afspenen en erbij? Of een tijdje ergens neerzetten tot ie wat groter en weerbaarder is? Ik vind het wel lastig, ik vind het op zich wel een risico om hem erbij te doen, maar hem apart in opfok doen als je wel land tot je beschikking hebt is ook zo wat he...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:34

Ik zou zeggen: merrie en veulen samen naast de jaarlingen in de wei. Mogelijk trekt het jonge grut dan meteen naar elkaar. Als ze elkaar kennen, kun je ze samen zetten en de merrie weghalen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 13:04

Of daarna nog even de merrie erbij laten lopen, zou dat ook een optie zijn?
Dit is natuurlijk geen gewone situatie qua inscharen, ik wil het wel even goed doen, maar ik heb hier geen ervaring mee.

ziez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:50

wel oppassen dat niet een van de jaarlinghengsten zo bijdehand is om je merrie te dekken of is ze alweer drachtig?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:12

ik zou niet de merrie er bij zetten, die slaat zo je jaarling stuk. Gewoon merrie met veulen naast de jaarling plus shet en dan een paar dagen afwachten of ze aan elkaar wennen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 06:55

ziez schreef:
wel oppassen dat niet een van de jaarlinghengsten zo bijdehand is om je merrie te dekken of is ze alweer drachtig?

Nee, ze is niet weer drachtig. Zou dat nu al kunnen?

claudianoa schreef:
ik zou niet de merrie er bij zetten, die slaat zo je jaarling stuk. Gewoon merrie met veulen naast de jaarling plus shet en dan een paar dagen afwachten of ze aan elkaar wennen

Zou dat zo hard gaan? Ze lopen nu ook bij verschillende paarden in de wei (de merrie met veulen). Hmmm toch lastig hoor...