is een bont paard soms minder waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

is een bont paard soms minder waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 17:49

Naar aanleiding van dit topic:
[VMR] Wat vinden jullie van dit paard?

Is het waar dat bont over het algemeen minder gewaardeerd wordt? Ik dacht juist dat 'speciale' kleuren (zoals bont) een meerwaarde hadden. Of hoort bont, in het geval van het vorige topic, niet bij het ras ofzo?

Welke kleuren liggen eigenlijk "goed in de markt"?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:31

Zwart en donkerbruin word het meest betaald.
Vos iets minder
schimmel en bont nog minder.

Tenminste bij wpn-ers

Maar met al die goedgekeurde schimmelhengsten de afgelopen tijd, word het toch poetsen geblazen de komende jaren Tong uitsteken

Maar goed, een goed paard heeft geen kleur, maar daar kunnen veel mensen niet doorheen kijken
Het lijkt wel of somiige mensen liever een slecht lopende zwarte willen, dan een goed lopende schimmel, voor een hogere prijs

Maar ja, mensen worden graag bedonderd Lachen

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:01

Bij Shetlanders is bont duurder. Mensen willen soms toch iets aparts. En dan kijken ze idd minder naar de kwaliteit. Ik heb zelf een zwak voor palomino's en cremello's. Bont vind ik ook wel apart.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:57

wat een idioterie toch? zwart en bruin?!?!! brrrr, de meest doodzaaie kleuren die er zijn!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:00

maar bont is Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:03

De aftekeningen bij een bont paard leiden te veel af van de beweging als je het over dressuurrijden hebt.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:06

t'is maar te zien welk ras en welk doel je voor ogen hebt.

bij het springen maakt het niet uit met welke kleur paard je afkomt

als je doel dressuur is, en er staan 2 paarden met dezelfde kwaliteiten: kies je dan de pikzwarte of een vos met enorm veel wit aan het hoofd en een schaapoog?

begrijp je wat ik bedoel?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:07

Wat Runningkawa zegt klopt helemaal.
Toch zit er nog een klein addertje onder het gras: doordat bij sommige rassen (zoals KWPN) de bonte paarden erg schaars vertegenwoordigd zijn, wordt de prijs vaak weer opgedreven doordat er moeilijk aan een mooi getekende bonte te komen is.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:15

Ik ben het helemaal eens met Kawa * Me Too Me Too *LOL* *
Bont word gewoon minder gewaardeerd. Maar er zijn genoeg mensen die er wel van houden. Ik zelf hou het meest van bruin, zwart en schimmel.
Maar een super paard dat bont is, zou ik zelf ook net zo snel kopen. Ik kijk namelijk nooit naar kleur, maar naar bewegingen, karakter, prestaties, vermogen etc. Ook is voor mij een goede afstamming vaak van belang Lachen

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:24

Een kennis van mij had een bonte en die werd de ring uitgstuurd omdat het paard onregelmatig zou zijn. Zij schrok best wel, want het paard was nog nooit kreupel geweest. De dierenarts op de wedstrijd heeft er ook naar gekeken en die zei dat er niets aan te bekijken was. Linksvoor was voskleurig met grillige witte aftekening en rechtsvoor helemaal wit. Ze is naar die jury toegegaan en die heeft toegegeven dat het door de kleuren van de benen kwam, waardoor het onregelmatig LEEK.
Ik denk dat dit wel vaker voorkomt en dat dit een van de redenen is dat bonten minder populair zijn als dressuurpaard.
Ik zie persoonlijk ook liever een mooie bruine. Maar als ik zou moeten kiezen uit een mooi getekende bonte (betekent voor mij met weinig wit en een donker hoofd) die super loopt en een bruine die minder loopt kies is voor de bonte!

Don't dream your life, live your dreams!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:24

ik zelf vind bonte paard prachtig maar ja dat is mijn menning *LOL*

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:09

Ik ga met de bovenstaande reacties mee. Het is helemaal afhankelijk van ras en gebruiksdoel.

* To Belg, or not to Belg *

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:15

Volgens mij was Samber vooral zo populair bij het KWPN omdat hij het bont doorfokte. Daar waren toch aardig wat liefhebbers voor te vinden. Ik vind bont niet altijd mooi, het hangt heel erg van de verdeling van de vlekken af. Sommigen vind ik geweldig en anderen helemaal niets.
Ik ken een enorm bont springpaard en die vangt toch wel de aandacht als je hem ziet lopen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:26

de kleur maakt voor mij niks uit, ik denk dat het idd bij velen aan het gebruikersdoel ligt. maar zelfs dan zou ik er niet naar kijken. bruin is idd wel saai. schimmel vinden velen lastig. bont soms raar of zelfs lelijk. maar als het een droompaard is waarom niet.
kijk naar de ijslanders... die bonte met zwart en bruin was er ook een, er zijn er meerdere. hen maakt het allemaal niet uit.

Enya - Daya :-)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:28

Bont is veel gevraagd en daardoor vaak ook duurder. Bij sportpaarden schamen mensen zich soms om op een bonte of appaloosa te komen omdat die zo opvallen. Ik vind het origineel en ga tevens met Percy mee. Er wordt juist met Samber gedekt in de hoop op een mooie bonte, levert een mooi bedrag op. Kleuren die niet veel voorkomen zijn vaak juist duurder!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:30

Ik vind het soms prachtig, maar heb ook heeele lelijke gezien (voornl. Tinkers, lag niet aan het ras, ik zag er gewoon veel *LOL* ) Maar dat is toch met bont meer dan met egaal, dat het opvalt als het niet mooi is. Ik vind het wel onzin dat je daar minder voor zou hoeven te betalen Boos! Als hij verder goed is, dan is het toch goed?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 22:10

runningkawa schreef:
Zwart en donkerbruin word het meest betaald.
Vos iets minder
schimmel en bont nog minder.

Tenminste bij wpn-ers

Maar met al die goedgekeurde schimmelhengsten de afgelopen tijd, word het toch poetsen geblazen de komende jaren Tong uitsteken

Maar goed, een goed paard heeft geen kleur, maar daar kunnen veel mensen niet doorheen kijken
Het lijkt wel of somiige mensen liever een slecht lopende zwarte willen, dan een goed lopende schimmel, voor een hogere prijs

Maar ja, mensen worden graag bedonderd Lachen


huh?????? wat is er mis met of stom aan een schimmel dat niemand die zou willen? niet mooi of teveel poetsen?
kvoel me beledigd met mn schimmel haha Huilen

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 22:16

Percy schreef:
Volgens mij was Samber vooral zo populair bij het KWPN omdat hij het bont doorfokte.


Als ie niet bont was geweest was ie nog populairder geweest, vooral door het brave bewerkbare karakter wat ie doorfokte, en in die tijd was het pericles bloed erg in trek, het bonte was (op een paar die hards na) eerder een nadeel als voordeel

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 23:21

Periclesbloed is er genoeg te vinden, daar had je Samber niet voor nodig. Natuurlijk speelde zijn fijne karakter ook mee maar voor een groot deel gaf toch wel degelijk dat bonte de doorslag.
In de tijd dat Samber net actief werd als dekhengst werd ook in alle artikelen gerept over het feit dat hij zijn kleur doorgaf en dat hij daarom vaak gekozen werd.
En de bonten van Samber gingen lange tijd voor grif geld van de hand. Hoe het nu is weet ik niet omdat ik me al lang niet meer echt verdiep in het KWPN.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 23:37

Een bont paard is echt wat voor de liefhebber. Ligt een beetje aan de tekening, maar ik vind ze over het algemeen heel erg mooi. Ik rij western, dus daar wordt bont eerder geaccepteerd dan bij dressuur. Ik vind dat er bij bruinen en vossen er dertien in een dozijn gaan, ze zien er allemaal ongeveer het zelfde uit. Een Paint of een bonte is uniek. Er zijn er nooit twee met dezelfde tekening...

Bont is een tijd lang erg in geweest. Bonte tekening op de vacht leidt af van exterieurproblemen. Maar de bouw van het paard in het topic waar je naar verwijst is voor de western beslist niet verkeerd....

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 08:05

Citaat:
huh?????? wat is er mis met of stom aan een schimmel dat niemand die zou willen? niet mooi of teveel poetsen?
kvoel me beledigd met mn schimmel haha

te veel poetsen

En ik heb ook altijd hard geroepen ik hoef geen schimmel
En wat is mijn eerste eigen paard.. Haha!

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 11:08

Melanie5 schreef:
Bij Shetlanders is bont duurder.


precies zo ken ik een oude boer die voor een bonte shet 2x zoveel neerteld als voor een bruine of een zwarte.

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:57

maar met al die vossen en bruinen op wedstrijd val je wel extra op met je schimmel, helemaal als die netjes gewassen is .

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:58

citalover"]
[quote="Melanie5 schreef:
Bij Shetlanders is bont duurder.


precies zo ken ik een oude boer die voor een bonte shet 2x zoveel neerteld als voor een bruine of een zwarte.
[/quote]

Klopt ook, een kleur die je niet vaak ziet is onder een bepaald ras is[meestal] duurder.. Of juist goedkoper, dat ligt er helemaal vanaf.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 21:37

Jippie schreef:
De aftekeningen bij een bont paard leiden te veel af van de beweging als je het over dressuurrijden hebt.


Hoe zit het dan met paarden die bijvoorbeeld één wit been hebben? Zijn deze ook minder waard dan de paarden met allemaal egale benen?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers