De paardenbloem giftig of vitaminebom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

De paardenbloem giftig of vitaminebom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 09:23

Ik heb weleens gelezen dat hij giftig is maar ook dat het een vitamine bom is.
Wat nu?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:00

alle gele bloemen zijn giftig. alleen de mate waarin verschilt.
bij een paardebloem is het zo laag, dat ze er heel wat van kunnen eten zonder er last van te hebben.
maar wanneer je wei één grote (mooie) zee van paardebloemen is, kun je toch beter je maatregelen nemen en ze vernietigen.

aslo

Re: De paardenbloem giftig of vitaminebom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:22

Paardebloem is niet giftig. Een teveel in je wei is echter lastig omdat er dan amper nog gras in wil/kan groeien. Heeft mn een heilzame werking vwb lever en urinewegen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:37

hinta schreef:
bij een paardebloem is het zo laag, dat ze er heel wat van kunnen eten zonder er last van te hebben.
maar wanneer je wei één grote (mooie) zee van paardebloemen is, kun je toch beter je maatregelen nemen en ze vernietigen.

Alle gele bloemen giftig? Heb je wel eens bloeiende sla bekeken?
Op Wikipidea kun je het zien de foto valt onder de licentie van Wiki.
Afbeelding

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:39

mooi bloempje, heb jij dat in je wei staan? ik zou het niet (willen) eten hoor.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:49

alles dat tot bloei komt in de wei is niet opgegeten.Daarom komt het tot bloei. Jonge paardenbloemen lusten paarden wel, wat oudere paardenbloemen worden bitter en dus als je er te veel hebt dan laten ze het staan en dat gaat ten koste van je gras.
Maar om te beweren dat alle gele bloemen giftig zijn gaat te ver.

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:53

Paardenbloemen hebben een 'gezonde' werking in het paardenlichaam als het paard er niet teveel van eet. Staat hij echter de hele dag door die bloemen te eten, dan kunnen ze giftig zijn. Het ligt dus maar net aan de dosis waarin je paard ze eet, maar de meeste paarden die geregeld buiten komen weten van nature hoeveel ze van wat kunnen verdragen, al moet je natuurlijk altijd een oogje in het zeil houden!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:10

Zolang er genoeg gras op je land staat zou ik me sowieso al een stuk minder druk maken over giftige dingen.
Paarden weten prima wat ze wel en niet kunnen eten - zolang ze geen honger hebben.
Al is weideonderhoud natuurlijk altijd goed - want waar onkruid groeit is geen plek meer voor gras...

Maar goed, beetje offtopic misschien...

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:36

Amber_Touchi schreef:
Paardenbloemen hebben een 'gezonde' werking in het paardenlichaam als het paard er niet teveel van eet. Staat hij echter de hele dag door die bloemen te eten, dan kunnen ze giftig zijn. Het ligt dus maar net aan de dosis waarin je paard ze eet, maar de meeste paarden die geregeld buiten komen weten van nature hoeveel ze van wat kunnen verdragen, al moet je natuurlijk altijd een oogje in het zeil houden!

Hinta schreef :

Gezien de aard van mijn persoonlijke site en het vele zoeken naar info over giftige planten vraag ik me af of (een van) jullie van de hier gedane uitspraken ook bronnen hebben ?

Ik ben het nml. nog nergens tegen gekomen bij de toch vele zeer gedegen en uitgebreide site's (vnml. hierin gespecialiceerde universiteiten) die ik bekeken heb.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 07:02

geen idee of je hierover info kunt vinden op internet, ik ben niet zo'n struiner.

dit is boerenwijsheid!

lach er maar om wanneer jouw mening is, dat alles eerst wetenschappelijk bewezen moet zijn, dat is je goed recht.
ik ben van mening dat mensen, die al generaties lang, met dieren, beweiding en alles wat daarbij hoort bezig zijn, over het algemeen een zeer goede kennis van zaken hebben.

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 07:36

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:01

Het moeilijke vind ik als een paard niet op een volle wei mag staan vanwege kans op hoefbevangenheid (dikke shet), moet wel 24 uur buiten staan op dit moment. Dus hoe houd je de wei dan in conditie en de shet dun???? Momenteel maar met graasmasker op gezet overdag en 's nachts zonder (op vol gedeelte van de wei). Hopen dat de andere wei zo wat kans krijgt om bij te komen en dat de shet niet te veel eet.

BlackSXLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:13

Ik heb gehoort dat alle gele bloemen giftig zijn. ik geef ze dus ook nooit. maar pas had ik gelezen dat ze het wel mogen. (alleen de steel niet). ik laat ze gewoon in de wei staan. er wordt nix van gegeten...
maar ik geef ze gewoon een appeltje of een snoepje :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:47

Nou als ze giftig waren, dan hadden hier alle paarden (incl. een hond) allang strak gelegen. Ons hengstje is gek op de bloemen.
De hond (had nierproblemen) at ze dus ook als ie de kans kreeg. Dieren weten veelal zelf prima wat goed voor ze is. De bladeren kun je overigens ook in een salade (humaan) verwerken.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:24

Amber_Touchi schreef:

Ik vind in deze link geen melding dat alle gele planten of zelfs maar deze paardenbloem zoals hiervoor is gemeld giftig zijn ?
Bovendien is dit een site voor mensen, dat is toch iets anders dan iets schrijven voor een ander soort (specifiek) dier gezien de verschillende manieren van vertering (wij mensen eten met een gegronde reden ook geen gras bijv.)

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:35

hinta schreef:
geen idee of je hierover info kunt vinden op internet, ik ben niet zo'n struiner.

dit is boerenwijsheid!

lach er maar om wanneer jouw mening is, dat alles eerst wetenschappelijk bewezen moet zijn, dat is je goed recht.
ik ben van mening dat mensen, die al generaties lang, met dieren, beweiding en alles wat daarbij hoort bezig zijn, over het algemeen een zeer goede kennis van zaken hebben.

Hoe kom je er bij dat ik ergens om lach ?
Ik ben nu eenmaal niet zo dat ik alles meteen maar geloof wat iemand beweerd of wat te vinden is op internet.
Er staat een hoop onzin geschreven zoals sommige (door vele "hoog" gewaardeerde) site's dat ook doen met het JKK verhaal bijv.

Ik zoek gedegen wetenschappelijk info over giftige planten voor diverse diersoorten omdat ik een gedegen onderbouwde site aan het maken ben.
Ik ga dus geen plantjes melden die als "boerenwijsheid" giftig genoemd worden.
Niet alle boeren zijn even wijs nmm.

Als jij of andere de uitspraak doet dat alle gele planten giftig zijn dan wil ik daar graag wetenschappelijke info over zien zodat ik mijn lijsten evt. aan kan passen.
Want dan ontbreken er nml. een hele hoop planten op mijn site.
Het gaat me er dus niet alleen om of een paardenbloem giftig zou zijn of niet... het gaat me om die " alle gele planten zijn giftig " uitspraak.
Volgens mij is dit nml. onzin , maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 06:54

Paardenbloem is niet giftig, totaal niet. Er bestaat een verschil tussen toxische waarde en NSK (niet structuele koolhydraten). De laatste groep is rijkelijk vertegenwoordigd in paardenbloem: als een (gevoelig) paard hier teveel van binnenkrijgt (van die NSK's) dan kan dat problemen geven. Velen zeggen dan ook dat hier dan sprake is van vergiftiging. Ergens klopt dat ook, het paard wordt 'vergiftigd' door teveel aan NSK's....
Voor gewoon water kan men het ook zeggen: water is niet giftig en water is wél giftig. Water in 'normale' hoeveelheden is niet giftig, water in abnormale hoeveelheden wel, maar er is geen sprake van toxische stoffen die problemen veroorzaken. Dus scheikundig gezien is lang niet alles giftig, maar kan het wel schadelijk zijn. Je zou eigenlijk moeten zeggen dat overal waar het woordje 'te' voor staat niet goed is. Teveel gras bv is ook 'giftig'; een grote hoeveelheid stikstof wat in het gras zit kan opeens dodelijk worden wanneer het in grote hoeveelheden in het lichaam komt en daardoor in andere stoffen omgezet wordt die wel schade veroorzaken.
Na het hele verhaal: paardenbloem is NIET giftig maar kan schadelijk zijn wanneer grote hoeveelheden worden opgenomen. Normaal gesproken eet een paard nooit die grote hoeveelheden tenzij het hele weiland bezaaid is met paardenbloem. Om die redenen heeft men zelfs normen bedacht hoeveel paardenbloem in een weiland aanwezig mogen zijn. Op http://www.dierenhealthplan.nl werd dit onderwerp al een tijd geleden besproken.

Boebaboeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:08

In mijn leerboek van B-brevet stond er toch dat het giftig was...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:43

Boebaboeba schreef:
In mijn leerboek van B-brevet stond er toch dat het giftig was...

Zou kunnen dat het er in staat; dat wil nog niet zeggen dat de info juist is.
Sommigen denken inderdaad dat paardenbloemen giftig zijn, maar nog steeds is er geen 1 deskundige die kan aanwijzen om welke gifstof het dan moet gaan.... Taraxinezuur werd vaak geroepen, maar dat is allang achterhaald (Rusland, 1940-1949); taraxinezuur is niet giftig maar kan wel allergische reacties veroorzaken. Waarom ik verwijs naar Rusland? Omdat Rusland in de jaren 40 enorm veel onderzoek heeft gedaan naar paardenbloemen; zij maakten er medicijnen uit en zelfs rubber. Maar giftig? Geen Rus die dat ooit beweert heeft of ervaren heeft.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:59

Paardenbloem is een composiet en sommige mensen zijn allergisch voor composieten. Maar zoals madamX ook al opmerkte ben ik wel tegen gekomen dat paardenbloemen een hoog fructaangehalte kunnen hebben (Watts, K. A. 2005. Unlikely sources of excess carbohydrate in equine diets. Journal of Equine Veterinary Science 25: 338-344)

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:16

Klopt, kleine beetjes kan geen kwaad

ShannenSidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:23

giftig;)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:16

Waarom heten die dingen eigenlijk paardenbloemen?

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:59

Hij kan wel (kleine hoeveelheden) in een salade (voor mensen)