Een paard wennen aan vliegenspray?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Een paard wennen aan vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 19:45

Hoe heb jij je paard laten wennen aan vliegenspray?
Wanneer was de eerste keer, hoe oud en hoe heb je het gedaan?
Hoe reageerde je paardje en is het er inmiddels aan gewend?

Mijn ene veulen vind het niet eng, mijn andere veulen twijfelt steeds tussen blijven staan en weglopen.
Ik merk verschil tussen het continuespuiten (veerust bus) en het met pompjes spuiten.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen :-)

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:51

Heb destijds een ruin die ik kreeg toen hij 1 1/2 was, ook meteen aangeleerd spray/spuitbus, eerst even buiten de box, zelf ook het geluid "nagebootst" (psssssj), en daarna rustig stukje bij beetje ingesprayd, als je zelf rustig blijft en evt. het geluid nadoet, is het snel gewend.. Sommige paarden reageren alleen al op de lucht (als er bijv. hertshoornolie inzit), maar na verloop van tijd went dat zelfs (behalve voor jezelf :D ) Zowel spuitbus als spray maakte hem niets meer uit.. Bij mijn merrie heb ik hetzelfde "ritueel" uitgevoerd, ging prima!

Evt. tip: spray op een zachte borstel of sponsje en poets daar je paard mee als die echt extreem reageert of blijft weglopen, tijdens het borstelen het "geluid" erbij maken, je moet toch regelmatig even de borstel/spons weer insprayen, dus raken ze op die manier ook vertrouwd met het geluid..

ramboe

Re: Een paard wennen aan vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:04

Heb je een lege spuitbus?
Vul die met water en spuit een paar keer in het rond als het normaal vind kan je proberen op zijn vacht.

123chloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:19

Het is een kwestie van herhalen herhalen herhalen... Op gegeven moment ontspannen ze zich.. En je moet eigenlijk door blijven sprayen / spuiten, tot het paard in kwestie zich over geeft, dan de spray / spuit meteen weghalen. Als je stopt terwijl ze wegrennen of springen dan blijven ze het langer eng vinden, terwijl als het paard zich ontspant of stil staat en dan stopt, zal hij sneller stil blijven staan.. Succes

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 14:48

oke dank voor jullie ervaring, ik ga er eens verder mee aan de slag!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:21

Mijn pony is nu 14 en vind het nog steeds een beetje eng :j maar zodra ze de spuit weer gewend is ontspant ze en kan ik haar normaal inspuiten. Het is inderdaad gewoon een kwestie van wennen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:32

Je moet je paard er ongevoelig voor maken...

Kies een plek uit waar je geen schade kan aanrichten als je paard wat aan de wandel gaat.
Laat hem even ruiken of kijken naar de bus, maar zonder teveel gedoe. Alleen kijken, maar neit doen alsof het verder erg speciaal is.

Daarna ga je spuiten op een relatief niet zo enge plek. Als het paard braaf blijft staan, dan stop je even met spuiten. Als het paard sterk reageert door te gaan lopen of draaien, dan ga je door. Gewoon negeren, meelopen en verderspuiten. Er zelf ook geen spektakel van maken dus.
Wanneer je paard ontspannener is of stil gaat staan, houd je op met spuiten. Dat is zijn beloning.
Als je steeds stopt met spuiten (belonen, want je geeft hem wat ie graag wil) als hij gaat lopen dan beloon je hem als het ware voor zijn slechte gedrag.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:35

Wij spoten ook al Equishine/Vliegenspray toen Jazz kleiner was, eigenlijk precies zoals TurdusMerula zegt. Gewoon even laten kijken, dan spuiten en gewoon totdat ik klaar ben en dan weer door (en draaien, lopen negeren).

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:41

Ik doe altijd van tevoren even pssssjjj zodat ze weet dat het eraan komt.
Verder is het een kwestie van wennen door het gewoon te doen. Blijf ook luchtig doen en maak er geen drama van door je paard overdreven gerust te stellen, dan gaat je paard alleen maar denken dat er rede is tot paniek.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:06

Ik begin altijd vanonder op de voor benen en laat ze altijd even ruiken . Als ik de eerste keer spuit schrikken ze even en daarna niet meerr ! xx

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:54

mn shet vond het dood eng dat tsssh geluid. eerst heb ik hem vast gezet als ik sprayde kreeg hij kort erna een snoepje, dan sprayde ik weer verder. ging ik naar de andere kant kreeg ie weer wat lekkers en sprayen.hij assosieerde de tsssh met iets lekkers.

nu kan ik hem los laten staan en sprayen,erna wacht ie op zijn belonende snoepje

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:00

Kost tijd en veel geduld, maar na verloop van tijd wennen ze er echt aan, ik maakte ook altijd een geluid erbij... pssssssssssss en dan voorzichtig spuiten en meteen over de huid wrijven. Dan was het minder eng. En dat steeds gedaan. Nu kan ik zonder geluid te maken gewoon alles erop spuiten ;)

Sa_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:12

Zoals vele al zeiden: wennen wennen en nog is wennen. het geluid maken is een goed idee, steeds kleine beetjes spuiten en zeggen hoe braaf hij wel niet is ;) binnen de kortste keren doet het hem niets meer! :D

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:17

Goeie vraag, ik heb er namelijk op het moment een ´probleem´mee :-)

Normaal gesproken is het idd altijd een beetje eng voor de paarden maar ze wennen er altijd wel aan. Maar nu heb ik er eentje die volgens mij niet bang is voor het geluid. (Aangezien equistar op de staart spuiten absoluut geen probleem is) maar het gevoel van de nevel op haar velletje. Het is een heel gevoelig dier en ze is echt heel bang. Als ik spuit rent ze over me heen of als ik haar echt tegen hou gaat ze stijgeren. Ze staat te trillen. Ik heb het in de stal geprobeerd maar ze liep zo te draaien(had haar wel vast) dat ik bang was dat ze zou uitglijden/vallen. En ik vindt dat de stal een veilige plek moet zijn en nu was het stress. Nu doe ik het op een doekje en dan is het okay maar heb het idee dat het beter werkt (meer verdeeld) als je het er op spuit. iemand dit meegemaakt en/of tip´s? :-)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:23

Sa_n_n_e schreef:
Zoals vele al zeiden: wennen wennen en nog is wennen. het geluid maken is een goed idee, steeds kleine beetjes spuiten en zeggen hoe braaf hij wel niet is ;) binnen de kortste keren doet het hem niets meer! :D

Dat lijkt me geen goed idee. Als jij hem steeds geruststelt, dan geef je dus aan dat er iets is om bang voor te zijn...
Gewoon pas achteraf belonen, of als ie belachelijk goed stilstaat.

@Muc, lees mijn post hierboven... ;)

Brunnete7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:46

Als je de fles bij de neus houdt en er aan laat ruiken
weet je paard dat het goed is of niet ligt eraan hoe je paard reageert
als het veder al goed gaat dan
kan je een beetje bij de hoeven spuiten dan denken dat je in het stro spuit en dat vinden ze niet erg en dan ga je steeds meer naar hoog en dan als dat echt niet lukt dan moet je een harde of een zachte borstel pakken en dan er op spuiten en dat over het paard heen smeren.

iedergeval Veel Succes!

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:20

ik doe bij mijn jaarling net of ik aan het borstelen ben, dus ik borstel met mijn ene hand en heb de spray (geen spuitbus dan wordt hij gek) maar gewoon spray dus, in de andere hand, dan spuit ik heel sneaky vlak bij de borstel
Hij heeft niks in de gaten :)

Dat steeds meer uitbouwen en dan lukt het vanzelf (hoop ik)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:14

dank jullie wel weer!
Dat van die spray in plaats van spuitbus is ook wel een goeie inderdaad!
Vandaag hoefsmid gehad dus dat was ook al spannend ;-).

Elsie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:31

Ik doe het altijd eerst op een spons spuiten als ze het eng vinden, zodat ze wennem aan het geluid.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:29

Oeh hoe oud ze waren weet ik echt niet meer.
Wat ik deed was een flesje in mijn hand houden, laten ruiken en de fles laten zien. Dan deed ik net of ik ging spuiten en maakte ik zelf de 'pshht pshht' spuitgeluiden.
Daarna deed ik die geluiden en spoot ik één keer, opbouwen naar twee keer enz.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 27-12-09 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.