Een shetlander nemen ofniet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kodyy

Een shetlander nemen ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 20:54

Haihai,

Ik zit erover na te denken om een shetje te nemen
want mijn vader heeft een behoorlijke tuin waar die
aan de achterkant nog een stuk over heeft naast een schuur

Het is ongeveer 150 m2 ik vroeg me af of dit genoeg zou
zijn voor een klein shetje natuurlijk krijgt hij elke dag hooi gevoerd
en er word mee gewandeld ook krijgt hij een schuil schuurtje.
Regelmatig zal die ook in de rest van de tuin aan grazen aan
een pin in de grond.

Bedankt alvast voor het lezen en misschien een tip?

Groetjes Kody

Sientje

Re: Een shetlander nemen ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:56

Mijn tip: niet doen!
Ook een shetje is een pony en die wil:
1. gezelschap van een ander paard
en
2. vrij kunnen bewegen, in elk geval niet aan een pin staan...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:05

idd het blijven kuddedieren, en vast zetten aan een pin kun je wel ongelukken krijgen als ze verstrikt raken in het touw waar ze aanvast zitten

Kodyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:06

slotje graag;)

Romy199

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:16

Niet aan beginnen het zal zich bezeren en zal gezelschap willen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 07:56

150 m2 is heel erg klein om 24/7 een shetje op te houden, ook al kan deze zo nu en dan elders even grazen. Het gras is in notime op, dus dan moet je (continu) bijvoeren, de bodem wordt mn in de winterdag helemaal vertrapt en wordt wrs 1 modderbende. En 1 shetje is niet zo fijn voor dat diertje, dus zouden het er al 2 moete worden idd en das op zo'n stukje echt niet te doen.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 07:57

150m2 is echt veeeeel te klein, en bovendien zijn paarden kuddedieren dus ik vind dat je het niet kunt maken om een shet alléén op zo'n klein stukje te zetten. Niet doen dus!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 08:02

Wat een raar toppic.
Nu krijg je niet de antwoorden die je wil horen en dan wil je al na twee reacties een slotje.
Maar ook ik zeg dat een shetlander alleen niet kan, je moet er minimaal twee hebben en genoeg plaats.
Daarbij heb je al eens stil gestaan bij de kosten, misschien ook nog iets om over na te denken.

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:19

Ik zou het niet doen. Pony's hebben vrijheid nodig, en dan vooral shetlanders, die kun je niet zomaar een een paal met een touw vastzetten.

danalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:26

Een pin in de grond is zowieso gevaarlijk, ze kunnen met hun benen en hoefjes erin verstrikt raken. En dan wil je niet weten wat voor een ellende je dan allemaal hebt. Buren van ons hadden dat namelijk ook een keer gedaan met een shet :(

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:50

Twee geitjes zijn ook leuk, dat gaat al beter op zo'n stuk grond. Pony's lijken mij ook geen goed plan...

Roseeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:17

Nickas schreef:
Twee geitjes zijn ook leuk, dat gaat al beter op zo'n stuk grond. Pony's lijken mij ook geen goed plan...

ja er zijn genoeg andere leuke dieren die je wel kan hebben op zo'n klein stuk grond! *D

FjoFjo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:41

niet doen! een slecht idee. paarden hebben veel aandacht en beweging nodig, shetlanders dus ook!

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:39

Ik zal je mijn verhaal vertalen over mijn verzorgshet en zijn pin.
Hij stond in de berm te grazen en de baas loopt dan altijd rond en houd hem in de gaten.
Hij ging heel ff weg en hij was waarschijnlijk geschrokken toen is die gaan galopperen toen heeft die pin alsmaar tegen zijn been geslagen toen we hem vonden was zijn been op 2 plaatsen gebroken. En het kon meer genezen worden.
Doe die pin niet of ga er dan bij zitten...

Ponytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:40

je moet het wel doen want kan moet er ook nog een paard bij kopen dan is het leuk heeft het paaarde ook nog eens gezelschap!

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:47

mmhhhmm, vreemd topic,

twee reacties en gelijk een slotje???

Ten eerste leuk dat je graag een pony wilt, als je die dan neemt/krijgt zet die dan bij een pensionstalling neer!!
want ten eerste is die 150m2 veel te klein, is een pony of wat voor dier dan ook aan een pin/spit vast zetten verboden (vraag de gemiddelde boer maar, zal het bevestigen, alleen jammer dat het nog steeds gebeurd) en wie verzorgt je pony als je bijv. met vakantie gaat?? en wat dacht je van een hoefsmid/veearts e.d. die heeft je pony ook nodig.
en denk je echt dat je pony gelukkig wordt als hij daat alleen staat??

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:37

een geit zet je mischien nog aan een pin, een pony niet!!!!
Echt zielig zeg. VOoral omdat die 150 m2 binnen no time vertrapt is en in een vieze blubberzooi veranderd.
Zoek een huurweilandje met schuilstal. Meer heeft een shet niet nodig en dat kost ook niet zoveel geld als je dat graag wilt. ( even je vader lief aankijken)
Als dit niet lukt kun je ook een verzorgpony nemen. Dat kost meestal niets en is ook erg leuk.

Die 150 m2 is wel genoeg als je dit alleen als inloop stal ( heb je al een stal??) gebruikt in de winter, maar niet als weide voor de zomer.
Daarnaast moet een paard een maatje hebben omdat het kudde dieren zijn. ( dit kan trouwens ook een geit zijn)
Mijn shet en dwerggeit waren onafscheidelijk maar hadden wel een groot weiland tot hun beschikking.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:43

Een maatje voor een paard kan géén geit zijn. Een geit is een ander diersoort, spreekt geen paardentaal. Dat zou hetzelfde zijn als een mens en een paard die samen een kudde vormen }:0 .

@TS: en mocht je denken dat we op bokt maar een stelletje zeurders zijn ;), zélfs de dierenbescherming bemoeit zich ermee:

Afbeelding

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:53

Vind het ook maar een raar toppic, en typisch een geval van oh leuk zo'n grasmaaipony maar niet verder kijkend/nadenkend over wat er allemaal nog meer bij komt kijken.

Jammer, laat dit ook direct een waarschuwing zijn voor meer jonge (want ik gok dat de TS jong is?) meiden die dit leuk lijkt. Dacht het zelf vroeger ook, maar heb nu toch wel de kennis om te weten dat dit een 200% not done is :n

@ Ponytjee, ik zou graag van jou willen horen waarom jij dit 'adviseert'?

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:22

Een pony in de tuin. Dan staat het beestje ook nog alleen, ik zou het niet doen. Is het niet mogelijk dat je een stal zoekt waar je de shet eventueel neer kunt zetten en waar hij ook gezelschap heeft van andere paardjes?

ShannenSidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:22

een ander shetje er bij nemen

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:39

ik zou eens rondkijken voor een weilandje met stalletje en dan 2 ponys op zetten .
net wat de rest zegt een pony heeft gezeldschap van een andere pony nog.
je kan ook eens kijken naar een pensionstal, misschien dat dan je pony bij een andere pony kan staan.

ik heb mijn 2 shetten op pension staan.
bijna een jaar geleden mijn eerste pony gekocht en zij kon toen met een pony van de staleigenaar staan.
nu heb ik een maand geleden mijn tweede pony gekocht en zij staan nu samen met een shet van een goede vriendin er nog bij.

dus altijd een pony erbij want het zijn kuddedieren.
en niet in de tuin want dat is nogal veel te klein.
misschien kan je gewoon eens rondkijken en informeren en de kosten op een rijtje zetten.

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:03

NEEEEEEEEE!
Begin daar niet aan.

Lexiepexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:09

je mag nooit een pony alleen zetten , ookal denk je van, ja maar het is een shet. Nee, die hebben ook gevoelens net als een sportpaard. En de kosten, het is niet alleen de aanschaf, het is de dierenarts minimaal 1 keer per jaar, de hoefsmid en als een paard(zelfs een shet) iets heeft is het meestal niet even pilletje halen en over. Niet nog over nadenken NIET DOEN !!!. Ik ben een meisje van 13 en zie dit ook gebeuren en vind dit elke keer weer zielig. NIET DOEN!!

Kodyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:18

_Pien_ schreef:
mmhhhmm, vreemd topic,

twee reacties en gelijk een slotje???

Ten eerste leuk dat je graag een pony wilt, als je die dan neemt/krijgt zet die dan bij een pensionstalling neer!!
want ten eerste is die 150m2 veel te klein, is een pony of wat voor dier dan ook aan een pin/spit vast zetten verboden (vraag de gemiddelde boer maar, zal het bevestigen, alleen jammer dat het nog steeds gebeurd) en wie verzorgt je pony als je bijv. met vakantie gaat?? en wat dacht je van een hoefsmid/veearts e.d. die heeft je pony ook nodig.
en denk je echt dat je pony gelukkig wordt als hij daat alleen staat??

Waarom een vreemd topic omdat ik na twee reactie's al meteen om een slotje vraag?
Omdat het een opvlieging was en ik me de dag erna bedacht dat het een dom
idee was en daarom ernet zo goed weer een slotje opkon.

aan de vakantie heb ik gedacht, en ook de hoefsmid en de veearts.
Maar verder graag geen discussies over het feit dat ik na twee reactie's het
topic weer dicht wou doen ;)