Hoeveel uur op paddock in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juul23

Hoeveel uur op paddock in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 09:49

De paarden op onze stal gaan in de winter de paddock op,
de paddocks zijn ongeveer 15m2, waar ze alleen of met zijn 2-en opstaan
nadeel is dat de paarden geen hooi mogen op de paddock (opzich weer een voordeel doordat ze dan minder zand binnen krijgen)
we vullen wel waterbakken..

Probleem is;
Voorheen stonden de paarden van een uur of 10 in de ochtend tot een uur of 17.00/18.00
op de paddock zonder eten.(soms dus wel 7 tot 8 uur!)
Ik ben nieuw op deze stal en vind dit veelste lang..(paard moet speeksel produceren anders kans op maagzweer e.d. en iig mijn paard gaat zich rotvervelen en klieren)
Nou wil ik dus een voorstel doen om de paarden rond 13.00 erop te zetten en rond 17.00 weer naar binnen te halen..

Weten jullie of hier richtlijnen voor zijn, hoelang een paard zonder eten kan staan e.d.
Want ze zijn nogal hardleers op mn stal ;)

pmarena

Re: Hoeveel uur op paddock in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:58

Een paddock van 3 bij 5 meter ongeveer....dat is ook niet de moeite waard :n

Kunnen ze nog beter op stal staan als ze daar wèl kunnen eten.

Wat moet een paard in hemelsnaam doen in zo'n idioot kleine paddock :?

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 10:41

zo klein vind ik het helemaal niet,
maar misschien zijn ze ook wel wat groter het is een schatting
heb ze niet staan opmeten :S

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:43

15m2 is 3x5m en daar staan ze met zijn tweeen op?
Dat is de afmeting van een grote box...meet het nog maar even na :D

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 10:45

nou laten we dan het dubbele nemen
het gaat me verder niet om de afmeting, zoals je kunt lezen
Laatst bijgewerkt door juul23 op 06-08-09 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:46

Juul, ik zou een paard niet langer dan 3 uur zonder hooi of stro laten staan. Misschien kan je de stalhouder zover krijgen dat hij een ruif maakt, of iets dergelijks.
De paarden komen er met de eigenaren toch ook nog een keertje uit om te rijden etc.?

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 10:49

Ja dat idee heb ik dus ook, 3 of 4 uur is lang zat..
Ik weet dat de staleigenaar dat niet wilt, heb ook ervaringen van andere stallen dat er echt niet gevoerd mocht worden op de paddock..snap ook wel dat het dan een zooitje wordt en hij degene is die alles moet gaan opruimen..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:53

Ik vind het maar raar... mini paddockjes waar een paard niet eens een fatsoenlijk rondje kan draven? Heeft dus geen zin. En zeker zonder hooi... in de winter moet er gewoon lekker ruwvoer gegeten kunnen worden, het dier moet z'n kacheltje aanhouden om warm te blijven.
Stal zonder weidegang of fatsoenlijke bak waar ze de hele dag mét hooi kunnen rondlopen --> ik was heel snel weg. Paard z'n welzijn gaat voor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:54

Bij ons staan ze zomer en winter ook hele dagen in de paddock.
Eerder kregen ze ook overdags geen hooi, alleen 's morgens en dan 's avonds weer.
Dat vond ik ook te lang duren en mijn paard ging er ook mest door eten.
Nu krijgen ze tussen de middag ook hooi, en dat vind ik zelf wel heel prettig, zo kunnen ze wel de hele dag buiten staan en krijgen ze toch op tijd hun ruwvoer binnen...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:01

Als ze in de kou buiten staan, zouden ze de hele dag hooi tot hun beschikking moeten hebben. Als de staleigenaar te lui is om goed voor de paarden te zorgen, kun je geen voorstel doen dat je zelf elke avond even met een hark erdoorheen gaat? Als het maar 1 of 2 paarden zijn die er staan, moet dat toch goed te verdelen zijn. (nog zoiets: staat je paard dus de hele dag in z'n uppie, zonder hooi, in een klein paddockje in de natte kou in de winter... sorry, nog een reden om iets anders te zoeken wat mij betreft!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:03

juul23 schreef:
Ja dat idee heb ik dus ook, 3 of 4 uur is lang zat..
Ik weet dat de staleigenaar dat niet wilt, heb ook ervaringen van andere stallen dat er echt niet gevoerd mocht worden op de paddock..snap ook wel dat het dan een zooitje wordt en hij degene is die alles moet gaan opruimen..

Bij ons mag het ook niet, maar daarom staan ze dus maar een aantal uur buiten, de rest staan ze op stal om te vreten. Eigenlijk zie ik het nut er niet zo van in om je paard buiten te zetten om hooi te eten, dat kan ook prima op stal.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 11:12

ja precies..
ik hoef mijn paard niet de hele dag buiten te hebben,
als hij er een paar uur een frisse neus kan halen en daarnaast geef ik hem nog zijn beweging, lijkt me prima.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:16

Bij ons gaat dat helaas ook zo. Paarden staan van 09:00 - 17:00 buiten in de bak, zonder eten.
Verschrikkelijk. Afgelopen winter was ook de eerste winter dat ik een eigen paardje hier op stal heb, maar ik vind het belachelijk dat ze zolang in de bak moeten zijn. Beweging is goed voor ze, maar eten en drinken vind ik nog altijd veel belangrijker.
Maar ik ga dit al aankaarten hoor :) Komt goed. Welzijn van mijn dieren is t belangrijkste. En niet alleen van die van mij trouwens, maar van alle paarden.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:21

juul23 schreef:
ja precies..
ik hoef mijn paard niet de hele dag buiten te hebben,
als hij er een paar uur een frisse neus kan halen en daarnaast geef ik hem nog zijn beweging, lijkt me prima.

Een paard hoort niet 20 uur ofzo in een box van 9 m2 te staan, dat kan jij wel prima vinden, maar moet je voorstellen hoe zo'n paard dat moet vinden. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt..
ik zou daar snel wegwezen en een stal zoeken waar ze lekker de hele dag naar buiten mogen, heb je dat probleem ook niet meer! :n

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:22

Mijn paarden staan in de winter altijd in de paddock (20x20 mtr.). Ze krijgen om de 4 uur hooi op stal of op het bestraatte stuk wat aan de paddock vast zit, ligt aan het weer. Ook nooit in het zand.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:41

Toen mijn paarden nog op mijn "eigen" gehuurde land stonden, had ik ook het probleem van overtollig en weggesleept hooi, het werd een grote bende. Ik heb toen grote bakken neergezet waar ik het hooi in deed en dit scheelde ongelofelijk veel! Misschien een idee?
Hooi waait niet meer zo snel alle kanten op, paarden knoeien niet zoveel. Je spaart een hoop goed hooi uit en het wordt geen zooitje.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:43

Ik ben toch wel benieuwd naar de werkelijke maat van de paddocks, want 15m2 is wel heel klein. Dat is inderdaad de afmeting van een grote box.

Ik vind voldoende beweging heel belangrijk, maar voldoende toegang tot ruwvoer ook. Ik zou dus zeker een combinatie van die twee willen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:46

die van mij staan (nu met zn 4en in een paddock van ongeveer 8 bij 20. ze staan er 24/7 met inloop stal. afgelopen winter heb ik alleen met de extreme vorst de onder deuren dicht gedaan van de boxen (paardjes erin natuurlijk....) en verder lekker b uiten gelaten!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:50

Kun je niet gewoon uitkijken naar een wat paardvriendelijkere stal ?

Het meest ideale voor een paard in Nederland is toch gewoon lekker de hele dag op de wei (of desnoods paddock...) waar ze genoeg ruimte hebben om even lekker gek te doen , en ook vrij kunnen bewegen dus genoeg ruimte om even een sprintje te kunnen trekken zodat ze even lekker de spiertjes kunnen strekken. En daarbij natuurlijk de mogelijkheid om te kunnen eten en drinken , en te kunnen schuilen tegen zon of regen. En het liefst in kuddeverband met tenminste 1 ander paard samen , liever wat meer maar ook weer niet teveel paarden.

Nu zijn er heel veel mensen die menen dat dit niet altijd mogelijk is om te vinden voor hun paard , maar dan is het nog wel zo netjes tegenover je paard om in ieder geval zo dicht mogelijk in de buurt te komen.

Een paard de hele godganse dag op stal houden dat is echt dieptriest , ik hoop dat dat snel verboden wordt.

Maar zonder eten op een mini-paddockje zetten dat slaat ook nergens op....

I.m.o. is dit dus een hele slechte stal. Ongetwijfeld zal de stal wel zijn charme hebben door bvb. mooie stallen / bak / kantine / trainingsmogelijkheden , maar voor de paarden klinkt het waardeloos.

Ook al ga je meerdere uren per dag met het dier aan de wandel , een paard moet ook gewoon vrij kunnen bewegen.

Ik zou nooit een paard willen hebben dat ik de hele dag onder zulke verkeerde omstandigheden zou moeten stallen , ik zou me dan enorm schuldig voelen dat zo'n dier door mij zo'n enorm waardeloos leven heeft.

Het is leuk dat ze op die stal de schijn geven dat paarden "lekker naar buiten" kunnen , ze beseffen dus wel dat dat heel belangrijk is +:)+ maar deze manier waarop ze het dan vervolgens invullen dat slaat nergens op , een paard zonder eten laten verkommeren in een mini-paddockje is nog slechter dan het op stal laten verkommeren mèt eten.

En dat is al niet bepaald paardvriendelijk :n

Gelukkig zie je dat van die paddock wel in en hopelijk krijg je het voor elkaar om iets aan deze situatie te veranderen +:)+

Maar het dier dan maar weer meer op stal zetten is nog steeds niet bepaald iets dat getuigt van dierenliefde , dus als je nog een andere mogelijkheid kunt vinden weet ik wel zeker dat je paard je dankbaar zal zijn :j

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:53

Onze paddock is 60x50 en wordt in 2 verdeeld, in de winter.
De paarden gaan daar wel met 3à4 samen op, en dat van s ochtends 7u tot s avonds 9-10u.

Voor wat betreft het hooi, daarvoor hebben wij een kar zelf gemaakt, hoog op wielen, met houten planken als bodem en zijwanden (maar wel kleine speeltjes onderaan, dat het water wegkan). Er valt helemaal niet zoveel in de piste.

Edit: ze hebben onbeperkt hooi, we zetten gewoon een grote pak van ca 500kg op de kar.
Laatst bijgewerkt door lientjeds op 06-08-09 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:53

Ik weet dat het er niet over gaat, maar al zijn de paddocks klein. Ik vind dat toch beter dan de stal. Ze kunnen zich toch beter bewegen, meer zien, rollen en niet te vergeten veel frisse lucht. En als ze er met z'n tweeen in staan is kunnen ze ook "socializen" als ze dat willen.
Dus zeggen dat zo'n kleine paddock geen nut heeft, vind ik kort door de bocht.
Alles kan altijd groter en beter, maar soms heb je die mogelijkheden niet. Alhoewel ik ook denk dat ze iets groter zijn dan de inschatting van TS.

Bij ons staan ze in een loopstal met flinke zandpaddock. Ze krijgen ook maar twee keer per dag eten. Uitgezonderd dat ik er overdag ben, dan geef ik ze ook altijd wat.
Gaat al jaren goed, geen ondeugden, geen zandeters of zand in de mest. Ze kuieren de hele dag wat rond, staan te rusten, snuffelen de wei af.

Hoe doen jullie dat dan als ze op stal staan? Dan hebben ze hun hooi toch ook binnen een uur/anderhalf uur op en moeten ze toch ook wachten tot de volgende ochtend voor ze weer eten krijgen.

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:36

Wij hebben hier paddocks aan huis gemaakt van 10 bij 20 meter. Daar staan ze in paren op. Wel met hooi en water. Afhankelijk van het weer staan ze hier vanaf 10.00/11.00 uur tot 16.00/17.00 uur op.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:43

bij ons op stal staan ze in groepjes van 6. paddocks zijn droog en 20 bij 40 ongeveer. Ze hebben altijd schoon water maar geen eten. Ze gaan om 11.00 naar buiten en 16.30 naar binnen. Hier is er geen een die er ziek van word, ze vinden het heerlijk zo samen. Om half 5 krijgen ze wel meteen kuil te eten

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:47

Onze paddock is 15 x 15 ongeveer denk ik. De paarden gaan er apart of per 2 in, afhankelijk van de wens van de eigenaren. Ze staan er max. een uur of 4 in met een flinke portie ruwvoer. Ik moet zeggen dat die van mij het dan ook wel beu is. In de zomer vindt hij het heerlijk op het land, maar de paddock is best saai.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:50

Mijn paard staat in de winter ongeveer 3 uur per dag in de bak. Ze staan in groepjes van 2. Soms is het wat minder en de andere keer wat langer. Ze krijgen geen hooi in onze bak, aangezien het ook gewoon onze rijbak is. Verder kunnen ze ook niet drinken in de bak, ze heeft het na 3 uur ook wel echt gehad in de bak, het is idd nogal saai. Maar voor mij is het het aller belangrijkste dat ze ook in de winter overdag er even uit komt, ik kom namelijk ´s avonds gewoon lekker rijden.