Hooi/kuil voeren in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annikab

Hooi/kuil voeren in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 20:10

Hoi allen,

Deze winter willen we onze paarden overdag laten lopen in de bak.
Omdat we willen dat ze onbeperkt kunnen eten, moeten we hooi of kuil gaan voeren daar.
Maar we zijn bang dat ze of zandkoliek krijgen of dat de bak uiteindelijk vol ligt met hooi en daardoor moeilijk te rijden is.

Wie heeft tips?

capopjekop

Re: Hooi/kuil voeren in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:41

Het fijnste zou zijn om iets te verharden om daar op te voeren, dan wordt het niet onder het zand gelopen en ze krijgen weinig tot geen zand binnen. In een bak is dat natuurlijk niet echt handig, dus mss een lage ruif iets? Op bokt is een heel topic geweest met mooie ruiven. En je hebt ook van die hooinetten (van die lange), maar dan blijven ze natuurlijk nog steeds wel knoeien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:46

je kan een 1000 litervat oppensijden aan de bovenkant, of speciekuipen gebruiken om te voeren
hooi in de bak is een ramp, dit word 1 grote knoeizooi

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:58

een kennis van ons voer ze in van die kuubskisten van die hele grote waarmee ze appels van het land af halen

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:49

Bij ons krrijgen ze ook hooi in de paddock, al van alles geprobeerd, maar je kan niet voorkomen dat er hooi op het zand valt waar ze van eten ;) wij geven ze in ieder geval standaard een lepel lijnzaadolie door het eten een paar keer per week, ik zal het afkloppen,maar we hebben in de jaren nog met geen 1 paardje last gehad met zandkoliek.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:51

Bij ons in de paddock staan 3 kuubkisten (niet meer helemaal een kuub, want ze zijn wel wat lager gemaakt). Het valt erg mee met knoeien moet ik zeggen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:54

Wij hangen hooinetten in de paddock, je moet alleen het hooi wat op de grond geraakt is even weghalen dan. En je moet de hooinetten niet te laag hangen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:55

Ik vrees ook dat er niet echt iets is waardoor er geen hooi in de bak komt te liggen.
Je kunt het overal in stoppen maar knoeien blijven ze toch doen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:05

voeren uit bakken, evenueel met rek erin (betongaas idee) zorgt ervoor dat ze het er niet uit kunnen duwen met hun neus en er geen grote plukken tegelijk uit kunnen trekken, waardoor ze minder knoeien.

Als je dan ook nog de bakken goed ver in de hoek zet, of hoekbakken maakt, dan heb je het minste last van het hooi dat ze wel knoeien. Eventueel kun je een heel klein stukje bestraten rond de bak zodat je dat schoon kunt vegen, of je legt er rubber matten voor. die kun je ook makkelijker schoon houden.

Normaal gesproken rijden mensen meestal toch niet zo sterk een hoek in, en zo kun je die "loze" ruimte mooi gebruiken en heb je ook geen last van die bakken midden in je rijbak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:49

Ik heb mijn paarden al 10 jaar in een zandpaddock staan en nog nooit last van zandkoliek gehad. Door heel veel hooi te voeren wordt het evt aanhangige zand weer meegevoerd de maag uit. En als je er in gelooft kan af en toe een kuurtje sandclear ook geen kwaad.
Ik heb ook grote hooinetten hangen met rubber matten of betegeld er onder.
Afbeelding

En zo heb ik er 4 hangen :D

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:20

DubbelDun schreef:
Ik heb mijn paarden al 10 jaar in een zandpaddock staan en nog nooit last van zandkoliek gehad. Door heel veel hooi te voeren wordt het evt aanhangige zand weer meegevoerd de maag uit. En als je er in gelooft kan af en toe een kuurtje sandclear ook geen kwaad.
Ik heb ook grote hooinetten hangen met rubber matten of betegeld er onder.
Afbeelding

En zo heb ik er 4 hangen :D

Handig :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:56

Bij ons wordt het hooi gewoon op de grond gevoerd.
Tot nu toe nog geen koliek paarden mee gemaakt...

Ik heb zelf sinds kort een Hartog voerbox waar mijn paard buiten compact gras is krijgt, vind ik zelf tot nu toe ook een prima oplossing, hoeft ze niet uit het zand te eten...
En volgens mij kun je er plakken hooi ook in stoppen...

Mandau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:58

Wij hebben z'on oude badkuip die we dan vullen met kuil ;] werkt goed. Als je iedere dag alles wat er naast ligt terug schept [of weg gooit bij erg vieigheid] en dat dan schoon spuit [water en viezigheid loopt door putje in bad naar beneden naar zand]. Dan is het prima te doen!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:03

Bij mij krijgen ze ook al jaren hooi in de bak,en dat gaat iig al meer dan 10 jr goed.
ik geef alleen geen enorme hopen per x want als het blijft liggen gaan ze erdoor lopen en dat eten ze niet meer op en dat is weer niet fijn in je rijbaan.
kisten en bakken vind ik ook niet handig om ertussendoor te sturen...en om nou elke keer alles aan de kant te zetten gaat me wat te ver.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:10

ik zou in een hoek waar je er geen last van hebt met rijden een rubber mat leggen met daarop een speciekuip met een zware steen er in tegen het omgooien, daar kan je dan hooi uit voeren.
het eventuele gemorste hooi wat in het zand terecht komt elke dag even weg halen anders krijg je zo'n rare bult in de bak, en evt lijnzaadolie bij gaan voeren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:57

Er zijn genoeg manieren om je hooi netjes te voeren. Ik vind de oplossing van DD mooi, maar ook een 1000L-vat opensnijden zoals genoemd is een goede optie (wel iets zwaarder). Ik zou daar dan wel een rek opleggen zodat ze niet zo makkelijk kunnen schrokken (en knoeien). Morsen zullen ze altijd wel doen, zeker als de wind vrij spel heeft evt, maar je kunt het wel beperken.

Af en toe wat lijnzaad geven als je bang bent voor het zand...

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:03

ik heb meerdere malen mee gemaakt dat een paard erge zand koliek had.Stond in de wei en in de winter kregen ze extr hooi. Dus ik voer gewoon niet in de paddock. ze kunnen best even zonder hooi. anders tussen de middag een half uurtje binnen zetten met eten en dan weer naar buiten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:41

claudianoa schreef:
ik heb meerdere malen mee gemaakt dat een paard erge zand koliek had.Stond in de wei en in de winter kregen ze extr hooi. Dus ik voer gewoon niet in de paddock. ze kunnen best even zonder hooi. anders tussen de middag een half uurtje binnen zetten met eten en dan weer naar buiten

Mijn pony krijgt zijn hooi echt niet op in een half uur, sterker, hoe langer hij er mij doet, hoe beter ik het vind. Ik houd van hooi met lange stengels. :)

Er zijn ook mogelijkheden om hooi in de paddock te voeren zonder veel zand binnen te krijgen hoor. :)

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:45

hooi losvoeren in de bak geeft een giga puinhoop.
Beter ee stukje verharden en dan een voerkist er opzetten. Wel elke dag het losse hooi rond de kist weghalen. Hooinetten kunnen ook, maar ik ben er een beetje huiverig voor geworden nadat een paard in het net terecht is gekomen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:19

ik heb ook een verhard stuk met een 1000 litervat met een rekwerk erop, kunnen 4 balen in, gaat super.

Roseeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:30

ja het handigst om te maken/kopen is gewoon een voerbak etc. dan ligt de bak niet helemaal onder het hooi/kuil en ze krijgen dan geen zandkoliek omdat ze uit een bak eten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:34

Gewoon een kuubskist (bollenkist) neerzetten, werkt perfect en ze knoeien bijna niet

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:19

paarden met zandkoliek hebben dit in de meeste gevallen opgelopen doordat ze te lang op een kale wei staan. Ze eten dan de worteltjes van het gras en hierdoor krijgen ze teveel zand binnen.
op een zandpaddock krijgen ze erg weinig zand binnen van gevallen hooi, en dat beetje wat ze binnen krijgen, gaat er echt wel weer uit.
hier voer ik hooi los in de paddock, als het regent, dan in de loopstal en ik heb een stukje bos met daarin een paar bakken waarin ze hooi krijgen. voorkomen dat ze knoeien lukt me niet, ik wil ook een keer met dat gaas gaan proberen, zodat ze langer bezig zijn met hun hooi, niet zozeer vanwege het knoeien en zand.
hier gebruik in psylium husk om zand wat naar binnen is gegaan, er weer uit te krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:26

Ik heb deze bak nu buiten staan:
Afbeelding

Ideaal, het frame met hooinet zakt omlaag met het hooi mee, ze kunnen dus rustig blijven 'grazen' van het hooi, maar er wordt bijna niets geknoeid ^^ En het ding is super stevig, hij heeft al een jaar lang in weer en wind buiten gestaan, en is nog steeds heel.

Ik heb een tijd geleden in een topic uitgelegd hoe ik em heb gemaakt:
[VSW] Hooibak om zelf te maken, met foto's

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:25

Misschien hooinet ophangen of een soort ruif/bak maken waar je het hooi in kunt doen.