Dit probleem is erg herkenbaar. Jij stond nog bij particulieren. Ik heb het meegemaakt bij een pensionstal die notabene van de FNRS een certificaat met inmiddels 3 sterren had.
Daarnaast werd er erg slecht uitgemest, waardoor het aantal rotstraal bij deze stal toenam. Eigenaressen trokken eveneens hun schouders op en liepen weg. Zelfs als de dierenarts met adviezen kwam of hen hierop aansprak. Of je paard werd er achter je rug om de dupe van. (ander voer geven / niet voeren of je eigen toegevoegde stro(wat eigenlijk al niet mocht) uit de stal halen en paard in de vieze mest of op het beton laten staan......etc etc... Maar goed over nog meer details zal ik het niet hebben.
Ik ben bij deze stal weggegaan.
Naast mijn vertrek heb ik een klacht ingediend bij de FNRS, wat helaas geen steek heeft geholpen. Dat systeem van hun stelt dus ook niets voor. Als de accomodatie al goed oogt krijg men al een ster. Maar controle op zorg en veiligheid voor het paard blijft ver achter!
Nu denk ik niet dat je maar meteen overal en tegen iedereen klachten moet gaan indienen. Maar als ik zie hoe het er in de randstad op veel plaatsen aan toe gaat ??????? denk ik wel eens "waar zijn we mee bezig..... "
Maar goed er zijn ook mensen die werkelijk overal een probleem van maken en werkelijk overal over zeuren en klagen. Vergeet niet dat dit soort mensen het voor de pensionhouder ook niet makkelijk maken. En Natuurlijk zien veel mensen het runnen van hun stal als business. Niet erg zolang de zorg voor het dier maar op de eerste plaats staat! Helaas is dat lang niet altijd zo, zijn de paarden er de dupe van, raken eigenaren gefrustreert, kunnen niet weg omdat er weinig anders is, te ver weg van huis of te duur, het plezier met je paard verdwijnt , stress bij de paarden neemt toe met alle andere bijkomende problemen vandien.
Mijn advies. Wees wijs, laat je niet zomaar vanalles aanpraten, verdiep je in de verzorging van je paard (hoe je het wilt hebben)en bekijk goed waar je heen gaat. Ga meerdere keren kijken en niet alleen op dagen dat er net gemest is. Bespreek wat voor jou en je paard belangrijk is met de pensionhouder en maak hierover goede afspraken, desnoods op papier. En wat jij belangrijk vindt voor jouw paard vindt een ander weer onzin, overdreven of ziet het gewoon anders.
Dat kan en mag als je elkaar daarin maar respecteerd.
Kan me voorstellen dat het soms te veel wordt voor pensionhouders al die klanten met al die verschillende wensen, maar jij betaald tenslotte voor de zorg van jouw paard. Dat zij regels opstellen over het gebruik van hun terrein is logisch, net zo goed als dat jij regels opsteld voor de zorg en veiligheid van je eigen paard.
Succes ermee!