kruiskruid verdelgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

kruiskruid verdelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 16:25

alle tips welkom!!! een maand terug heb ik de plantjes ontdekt, de kleine heb ik er met wortel en al uitgehaald en de grote bespoten met een gif, maar wss niet het juiste want het helpt niet zo, dus wat is het juiste gif?? en er groeien er weer nieuwe
hoe voorkom ik het op andere plaatsen in de wei? tips tips en nog een tips graag

(het is bezemkruiskruid (kleiner) en geen sintjacobskruiskruid

Pucky2

Re: kruiskruid verdelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:31

Echt goed uitgraven is volgens mij het enige waarmee je het helemaal wegkrijgt.
Rotspul is het dat telkens weer bovenkomt:(
Misschien met round up?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:54

Het gewone kruiskruid is goed te bestrijden met MCPP/MCPA. Geen idee wat werkt tegen bezemkruiskruid, dat is hier niet inheems. Je kunt ook Starane proberen, dat werkt iig als enige ook goed tegen JKK.

Als je heel lokaal planten hebt, is wat erg goed werkt een handvol zout (strooizout) of kunstmest (maakt niet uit welk) op de rozet leggen. Je verbrandt de plant daarmee.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:14

ik heb er ook last van.
waar kan je mcpp en mcpa halen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:07

Helemaal uittrekken en dan in het gat van de wortel nog gif spuiten...

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:36

roundup werkt alleen als de plant nog maar uit een rozet bestaat, dus zonder stengel. Als er bloemen in komen dan kun je maar 1 ding doen en dat is uitgraven. Graaf wel een beetje ruim, zodat alle wortels eruit zijn

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:53

Wij hadden het in Belgie gehaald, maar het is geen wondermiddel hoor. Al het andere onkruid gaat dood maar de JKK niet |( tenminste de meeste niet. Dus ik ben maar weer gaan plukken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:21

Ibbel schreef:
Als je heel lokaal planten hebt, is wat erg goed werkt een handvol zout (strooizout) of kunstmest (maakt niet uit welk) op de rozet leggen. Je verbrandt de plant daarmee.

Ook het ondergrondse deel?

Ik trek de planten er met wortel en al uit, dat gaat het makkelijkste als het een beetje regenachtig weer is geweest en de grond dus wat zachter. Wel handschoenen en lange mouwen aan dan. Evt. bestaan er speciale stekers waarmee je ze makkelijker los krijgt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:36

Chubby schreef:
Ibbel schreef:

Ook het ondergrondse deel?

Ik trek de planten er met wortel en al uit, dat gaat het makkelijkste als het een beetje regenachtig weer is geweest en de grond dus wat zachter. Wel handschoenen en lange mouwen aan dan. Evt. bestaan er speciale stekers waarmee je ze makkelijker los krijgt.

Ragfork heten die, werken wel fijn. :)

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:20

MCPP en MCPA wordt normaal gesproken gebruikt voor brandnetels en zuring. Tast het gras niet aan (voordeel) maar JKK heb ik er (nog) niet mee dood gekregen. Wellicht heeft dat te maken met de grondsoort? Wij zitten hier op leem en zand

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:34

Mag je MCPP en MCPA als particulier ook kopen? roundup als particulier kopen heeft volgens mij geen zin tegen JKK, dat is dan teveel verdund en helpt niet afdoende.

Misschien kun je iemand uit je buurt met een spuitlicentie die voor je wil spuiten? Zij hebben vaak betere middelen, want JKK is niet zomaar te verdelgen.

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:51

vaak kun je de betere roundup en MCPP e.d ook als particulier kopen bij boerenbond achtig winkels op het platte land. Lukt het niet in Nederkand, dan even de grens over. Duitsland en Belgie zijn niet zo streng.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:58

joozz schreef:
Mag je MCPP en MCPA als particulier ook kopen? roundup als particulier kopen heeft volgens mij geen zin tegen JKK, dat is dan teveel verdund en helpt niet afdoende.

Misschien kun je iemand uit je buurt met een spuitlicentie die voor je wil spuiten? Zij hebben vaak betere middelen, want JKK is niet zomaar te verdelgen.

Je kan roundup geconcentreerd bij de Welkoop kopen en MCPP (of A) ook.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:05

Hier in de buurt bij een soort 'landachtige' winkel kun je alledrie gewoon kopen. ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:32

het enige wat bij mij helpt bij alle soorten onkruid (zuring, jacob ed) is uitsteken. ik heb laatst een ragfork gekocht en werkt prima! het is even een klusje maar dan is je hele wei onkruid vrij.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:03

Nou ben vandaag ook bezig geweest, wat een K*t plant.. Nu al drie kruiwagens vol en moet nog een weide. daar staan iets van 15 planten.. Ik schep het eruit. Liever blaren op mijn handen dan volgend jaar of weet ik veel wanneer drie dooie paarden..
Edit] nog even een vraagje voor de kenners hierzo, zijn er verschillende vormen JKK? En zo ja hebben jullie ook voorbeeld foto's, ik heb nu namelijk alles verwijdert wat er ook maar een heel klein beetje op lijkt. Alvast bedankt!
Gr.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 01:33

T klinkt heel vervelend maar eruittrekken die troep. Je kan er een vork naast steken in de grond en dan met de vork de grond omhoog trekken zodat je de plant er makkelijker met wortel en blad uithaalt. En doe het snel, want hier stonden er al een aantal in het zaad en dan krijg je er nog veel meer, want ook als die zaden op mestplaat liggen kunnen ze door de wind nogsteeds verspreid worden.

@ ZusJacobs: Er zijn meerdere soorten kruiskruid, niet jkk kijk anders even op http://www.jakobskruiskruid.com/website/ staan ook uitgebreide foto's bij en bloeitijden. Echt een hele goede site is van iemand hier op bokt, maar weet dr naam even niet meer.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:20

Bezemkruiskruid is een kortlevende meerjarige plant. Deze plant kan ook wat houtig worden. Misschien is Bezemkruiskruid een groter probleem dan Jakobskruiskruid omdat ie waarschijnlijk in Nederland niet echt veel natuurlijke vijanden heeft.

Probleem met ragfork is wortelresten achter kunnen blijven dit kan als resultaat veel meer plantjes opleveren.
In de literatuur is dat wel beschreven dat er een heel tapijt nieuwe plantjes rondom de plant kunnen ontstaan door het uitsteken. Ook is er beschreven dat je het beste kunt uitsteken als de grond wat los is, bijv. na een regenbui.
Er is daar een riek gebruikt, tanden zo'n 30 cm lang en vork zo'n 30 cm breed.
Een ragfork is veel smaller iets van 7 cm breed en en maar 11 cm diep.
Bij JKK kan het wortelstelsel ook breder zijn dan de plant zelf is en behoorlijk diep zitten.
Het probleem is met de ragfork dat het lijkt of de plant gemakkelijk weg is, ook is het probleem dat er dan snel wordt gedacht dat de nieuwe plantjes komen door zaadverspreiding.
De wortelrestjes spelen een niet onaanzienlijke rol door die ragfork.

Natuurlijk moet de plant uit de wei.
Bedek de kale plekken die je achterlaat met oud hooi ofzo om eventueel begraven zaden geen kans te geven om te kiemen, en probeer de zode zo dicht mogelijk te krijgen. Probeer de plant goed uit te steken, dus pak een schep een riek etc. probeer al de wortels weg te krijgen.
Een afgebroken wortelrestje van een cm is voldoende voor een nieuw plantje.

Als je weinig planten hebt is er de mogelijkheid om de bloemen in te pakken in iets dat lucht door laat, stukje vitrage ofzo, laat de plant zaad zetten en vang da zaden op in dat vitrage. In een natuurlijke situatie gaat JKK dood na de bloei.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:11

daffie1986 schreef:
T klinkt heel vervelend maar eruittrekken die troep. Je kan er een vork naast steken in de grond en dan met de vork de grond omhoog trekken zodat je de plant er makkelijker met wortel en blad uithaalt. En doe het snel, want hier stonden er al een aantal in het zaad en dan krijg je er nog veel meer, want ook als die zaden op mestplaat liggen kunnen ze door de wind nogsteeds verspreid worden.

@ ZusJacobs: Er zijn meerdere soorten kruiskruid, niet jkk kijk anders even op http://www.jakobskruiskruid.com/website/ staan ook uitgebreide foto's bij en bloeitijden. Echt een hele goede site is van iemand hier op bokt, maar weet dr naam even niet meer.

Uit gegraven JKK planten moet je dus beslist niet op de mestplaat gooien !
Zelfs als er nog geen zaad in zit als je ze er op gooit kan deze plant nog zaad gaan maken die dan ook van die mestplaat kan waaien (al zal dat niet ver weg zijn , zie hiervoor ook http://www.jakobskruiskruid.com/website ... tent&id=51

Om zeker te zijn verbranden dus die handel of in de vuil container in een plastic zak.
Je genoemde site is idd. een nuttige site met juiste en veel info

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:55

Dus neem een rozet van 10 inch ( 25,4 cm) dan laat je met die ragfork die maar krap 7 cm breed is 18 cm over aan wortelrest, dat gebruikt de plant om nieuwe plantjes te maken. Dat is niet de wind.

Bron Poole, A. L. & D. Cairns. 1940. Botanical aspects of Ragwort (Senecio jacobaea L.) control. Department of Scientific and Industrial Research Bulletin 82: 2-61.