Mischien een rare vraag. Op google kan ik geen passend antwoord vinden; Ik heb sinds kort een hengst gekocht, die meteen vanaf de oude eigenaar naar een stal is gegaan waar hij tijdelijk staat omdat hij gecastreerd gaat worden en beleerd wordt voor de wagen.
Nu de vraag, ik ken een paar hengsten en ook mijn eigen hengst, die "gewoon" naar paard ruiken (lekker dus
) maar vorige week bezocht ik mijn hengst op zijn tijdelijke stal (waar hij nog steeds staat) en waar hij overdag buiten loopt en snachts in een box staat. En nadat ik hem op zijn hoofd en hals geknuffeld had hebben mijn handen wel drie dagen gestonken naar een ontzettende penetrante lucht. (zo'n lucht heb ik ook wel eens geroken bij een bok die tussen de geiten liep) Ik vond dat een beetje raar en hoopte dat dat "hengsten geur" zou zijn en dat dat na de castratie over zou zijn.Nu bedenk ik mij opeens dat toen we het paard eerder bij de eigenaar zagen enz. hij totaal niet "stonk" maar gewoon naar paard rook. Hij stond toen niet in een box s'nachts.
Heeft iemand hier een verklaring voor? En kan het zijn dat een hengst gaat "ruiken/stinken" als hij mischien gedekt heeft?
.

Het is gewoon bronstig mannetje wat je ruikt.
Althans, niet dat ik weet. Wie weet is dat wel van paard tot paard verschillend. Maar ik vond het een nare, penetrante