vraagje over hengst en zijn geur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucca

vraagje over hengst en zijn geur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:16

Hallo.
Mischien een rare vraag. Op google kan ik geen passend antwoord vinden; Ik heb sinds kort een hengst gekocht, die meteen vanaf de oude eigenaar naar een stal is gegaan waar hij tijdelijk staat omdat hij gecastreerd gaat worden en beleerd wordt voor de wagen.
Nu de vraag, ik ken een paar hengsten en ook mijn eigen hengst, die "gewoon" naar paard ruiken (lekker dus :P ) maar vorige week bezocht ik mijn hengst op zijn tijdelijke stal (waar hij nog steeds staat) en waar hij overdag buiten loopt en snachts in een box staat. En nadat ik hem op zijn hoofd en hals geknuffeld had hebben mijn handen wel drie dagen gestonken naar een ontzettende penetrante lucht. (zo'n lucht heb ik ook wel eens geroken bij een bok die tussen de geiten liep) Ik vond dat een beetje raar en hoopte dat dat "hengsten geur" zou zijn en dat dat na de castratie over zou zijn.
Nu bedenk ik mij opeens dat toen we het paard eerder bij de eigenaar zagen enz. hij totaal niet "stonk" maar gewoon naar paard rook. Hij stond toen niet in een box s'nachts.

Heeft iemand hier een verklaring voor? En kan het zijn dat een hengst gaat "ruiken/stinken" als hij mischien gedekt heeft?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:18

Ik weet dat mijn paard ook niet naar paard rook toen ik hem voor het eerst zag,hij was dan wel geen hengst maar een ruin.Hij had een hele rare geur bij zich, die geur is weggegaan toen hij bij mij stond.Ik kan er geen verklaring voor geven.

geerke

Re: vraagje over hengst en zijn geur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:20

ik heb ook een hengst maar die stinkt niet...of ik ben eraan gewend..
heeft je paard geen wormen?
dan ruiken ze ook 'anders'

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:27

Just a thought, maar zou het niet gewoon vliegen spray kunnen zijn?
Ikzelf gebruik een eigen gemaakte van hersthoorn olie en mijn paard (merrie) ruik je wel aan komen en als je haar aait ben je zelf ook 5 dagen gezegend met die heerlijke geur :').
Aangezien het een zelfgemaakte spray is kunnen mensen die geur ook niet thuis brengen :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:30

Is de stal niet gewoon vies?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:35

Ik had het ook hoor.. Mijn hengst rook ook `anders` niet echt naar paard.. Maar dat is gelukkig weer helemaal weggetrokken toen die even in de opfok stond :d.. Ik vind hem nu heerlijk ruiken :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:03

Mijn ruin rook ook sterk weeïg zoet toen hij kwam. Kreeg bij de vorige eigenaar knoflookdruppels en 1kg subli ponybrok per dag. Bij mij kuil/gras en handje muesli of haver. Geur is vrij snel verdwenen en nu ruikt hij gewoon fris naar paard (en veel milder/minder sterk). Staat inmiddels weer 24/7 buiten, maar dat was bij de vorige eigenaar ook.

Heb het vermoeden dat het het voer was, wormenbesmetting had hij ook, maar recent weer en toen geen "stank".

PS.
Misschien dat hij op stal door zijn eigen mest/urine aan het rollen is?

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 17:01

hoi allemaal.
Bedankt voor de tips. Hij rook niet zo toen ik hem bij zijn eigenaar zag, is direkt ontwormd toen ik heb opgehaald heb bij vorige eigenaar, en toen rook ie gewoon lekker. Hij krijgt eigenlijk geen brok maar wel anders ruwvoer dan bij zijn vorige eigenaar. hij krijgt nu mooi hooi afgewisseld met droge kuil.
hij heeft een schone stal en mest netjes in de hoek van de box. ook was ie mooi schoon kwa vacht. Het viel me gewoon echt op, en ik ben niet snel vies ofzo hoor, maar deze geur vond ik vreemd. En dacht toen, zouden ze hem hebben laten dekken ofzo en dat ie daardoor een andere geur had.

Triquetra3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:27

Mijn hengst ruikt gewoon naar paard hoor :D

Hoe is het nu met de geur??

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 17:59

hoe het op moment is kan ik niet zeggen, ik zie hem pas volgende week weer. Dan mag ie eindelijk naar huis!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:49

*kijkt even naar de datum* nope echt geen 1 april vandaag.

Mijn irish cob hengst ruikt gewoon echt naar paard hoor

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:07

Nee hoor, het klopt. Hij is niet de enige hengst die anders ruikt wanneer hij tussen de merries staat. Een beetje een aparte geur is het, niet zo prettig om te ruiken. Zal wel testosteron zijn ofzoiets :P Kom op zeg, merries ruiken toch ook anders wanneer ze hengstig zijn? Niet dat wij dat ruiken...maar een hengst bijvoorbeeld wel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:54

T heeft vaak toch echt te maken met de verzorging van het paard en daaronder versta je dus poetsen, uitmesten, afspuiten die dingen beinvloeden de geur van elk dier en daar is een paard, merrie/hengst of ruin, echt geen uitzondering op. Het soort stro kan ook een andere lucht aan je paard geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:59

Heeft niks met hygiëne te maken... paard waar ik het over had stond in die periode bovendien niet eens op stal ;) Het is gewoon bronstig mannetje wat je ruikt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:10

Hygiene en verzorging is een heel groot verschil!!!

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 07:56

? die opmerking snap ik niet helemaal?
Caira schreef:
*kijkt even naar de datum* nope echt geen 1 april vandaag.

Mijn irish cob hengst ruikt gewoon echt naar paard hoor

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:58

Dat ik gewoon serieus dacht dat je een grap maakte. Want ik heb met meerdere hengsten gewerkt maar hier heb ik nog nooit van gehoord!

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:20

nee, ik maak echt geen grap. Ik zal het beter uit proberen te leggen waarom ik de vraag stelde; Mijn hengst staat dus tijdelijk op een stal om geruind en beleerd te worden. Omdat ik niet vaak kan komen kijken zie ik hem niet vaak(helaas) ik werd gebeld met de vraag of mijn hengst nog 1 keer mocht dekken voordat hij geruind werd. Ik had dat liever niet ivm "hengstengedrag" in de toekomst. Na een week kwam ik weer op stal en toen rook hij zo "sterk" dat ik me af begon te vragen; ze zouden hem toch niet (stiekum) hebben laten dekken? Vandaar die vraag hier. Ik ken nl. ook geen hensgten die zo ruiken, en hij rook eerst ook anders. Ik ben dus niet vies van hem maar wel als er "vieze spelletjes worden gespeeld" als je begrijpt wat ik bedoel,vandaar dat ik de vraag hier plaatste.
Toen ik de geur rook moest ik nl. ook meteen aan feromonen denken.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:14

het zou natuurlijk ook kunnen dat ie zo gaat ruiken doordat hij hengstige merries om hem heen ruikt, hij hoeft dan misschien niet eens gedekt te hebben.....mmm....raadsel, inmiddels is hij geruind dus ik zal het denk ik nooit weten...

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:30

Op wat voor land loopt Biggels? Ik bedoel met wat voor begroeiing.
Onze merries stonken ook altijd als ze op een bepaald stuk land liepen. Die gingen rollen in bepaalde plantjes.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 11:41

ik denk alleen in de paddock. hij is nog niet thuis dus ik weet het niet precies.
nee; het was echt een feromonen"hengsten" geurtje...

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:47

ik moet eerlijk zeggen dat ik met die vraag ook al een tijdje rondloop. Mijn shetlander ruin ruikt nl erug zoet, dat doettie al zoalng ik hem ken dus zon 5 jaar. Waar het vandaan komt weet ik niet. Mijn paard echter rook echt naar paard. Terwijl ze hetzelfde voer kregen en samen stonden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:47

Die feromonen ruiken echt niet zoet :n Althans, niet dat ik weet. Wie weet is dat wel van paard tot paard verschillend. Maar ik vond het een nare, penetrante sorry voor de woordspeling lucht.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:08

Hee, wat hoor ik stonk Biggels, kan je wel vertellen dat hij hier nog nooit gestonken heeft, ook niet in de winter als hij wel op stal stonds snachts, heel appart.
zal die die geur niet meekrijgen op stal daar, bepaald soort voer ofzo, geen idee, klinkt ons totaal niet bekend in de oren en zeker niet als Biggels.

Het zou inderdaad wel kunnen dat ie nog eens gedekt heeft, zou zeker niet netjes zijn, maar goed dat die geur van de merrie nog om hem hangt ofzo, en dat je dan een wat vieze lucht ruikt.
toen die viane gedekt heeft, heb ik niets geroken, maar daarna zowel hem als viane gewassen, dus kan dat ook niet echt zeggen.

verder alles goed met hem, is die al bij je thuis.