zomereczeem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mies_Auke

zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:45

Hee,

Ik heb deze week een pony die ik moet verzorgen omdat haar baasje op vakantie is.
Maar ze heeft zomereczeem, en daarvoor de benodigde deken en spullen..
nu ging ik haar borstelen want ze was heel vies..
..er kwam zoveel haar uit, dat leek me niet normaal midden in de zomer..
nu is mijn gedachte:

vind je het gek dat ze al haar manen er af heeft geschuurd, en haar staart..

maar zou mijn gedachte kunnen kloppen, dus:

dat ze geen zomereczeem heeft, maar dat ze gewoon een fatsoendelijk, en regelmatig ge poetst moet worden?

ik vind dit heel zielig voor de pony..

Groeten en alvast bedankt!

8nnemiek

Re: zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:29

Mijn paard is ook al flink in de rui, komt elke dag een boel haar vanaf, dus ik zou me geen zorgen maken ;)
Te vaak poetsen is ook niet goed.
En de jeuk bij zomerexceem wordt veroorzaakt door kleine vliegjes. Veel poetsen helpt daar helaas niet tegen.

Mies_Auke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:35

ja oke, maar ik ken 3 ponys met echte zomereczeem, (waarvan er al 2 naar zeeland zijn gegaan, ivm met dat de lucht daar anders is,) en die zitten constant onder de vliegen, blinden, en hebben hele rare vliegjes in de stal en ook buiten, die je moeilijk ziet..
en ik vind niet dat deze pony daar ook duidelijk last van heeft..
maar het zal wel goed zijn, maar toch vond ik het een beedje raar..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:33

Heeft het paardje een elastische deken tegen zomereczeem op?

Mies_Auke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:01

daffie1986 schreef:
Heeft het paardje een elastische deken tegen zomereczeem op?

Jaa;)

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:07

je kan er geloof ik achter komen via bloedonderzoek, maar dat is denk ik niet de bedoeling?

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:42

Als de eigenaar zegt dat het paardje exceem heeft zou ik daar maar vanuit gaan. En als het paardje een deken om heeft ed. is het te hopen dat het zodanig helpt dat de vliegjes ed een beetje wegblijven! Het is dus alleen maar goed dat je die niet ziet!
Daarnaast heeft een paard met zomerexceem over het algemeen niet meer last van de vliegjes. Er zit alleen een foutje in het gen waardoor de huid op de vliegjes reageert, en dat is bij éxceemloze' paarden niet zo.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:52

De deken zorgt ervoor dat het paardje blijft verharen, dat heeft mijn paard ook en die heeft ook onwijs veel jeuk. Maar omdat hij al met de deken opstaat sinds maart, zie je niks aan hem.

lizzb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:41

MysticTinker schreef:
Mijn paard is ook al flink in de rui, komt elke dag een boel haar vanaf, dus ik zou me geen zorgen maken ;)
Te vaak poetsen is ook niet goed.
En de jeuk bij zomerexceem wordt veroorzaakt door kleine vliegjes. Veel poetsen helpt daar helaas niet tegen.

ik had laatst gelezen (ik weet dus niet of het echt waar is) dat een vieze vacht die kleine mugjes juist aantrekt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:02

Als de eigenaar zegt dat het exceem is, dan zou ik daar inderdaad gewoon vanuitgaan, waarschijnlijk kent zij haar paard wel goed/langer.
Schuren kan komen door exceem maar inderdaad schuren ze ook wel als ze aan het verharen zijn. Maar geloof me, er zit echt verschil in, helaas...

Gewoon maar die spulletjes gebruiken, en evt. kijken hoe het volgend voorjaar verloopt...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:23

@lizzb: Dat van die vacht is inderdaad niet waar, al was ik hem de hele zomer elke dag met shampoo dan nog ziet hij er afschuwlijk uit zonder deken.

@TurdusMerula: door de exceemdeken gaan ze nog eens extra verharen en als je hem niet afentoe wast raakt ie verstopt, waardoor die niet meer goed ademt en wordt dus warm. Wat heb jij aan het eind van de dag als je flink heb lopen zweten?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:29

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:48

[quote="daffie1986]
@TurdusMerula: door de exceemdeken gaan ze nog eens extra verharen en als je hem niet afentoe wast raakt ie verstopt, waardoor die niet meer goed ademt en wordt dus warm. Wat heb jij aan het eind van de dag als je flink heb lopen zweten?[/quote]

Natuurlijk moet je je deken met enige regelmaat schoonmaken...

En ik? Ik trek een trui aan als ik de hele dag heb lopen zweten; ik vat liever geen kou. Komen geen haren uit daarna trouwens. :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:16