Onderzoekje mbt opfok en stalling in Frankrijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Onderzoekje mbt opfok en stalling in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:46

Mijn vriend en ik gaan op korte termijn emigreren naar Frankrijk en zouden daar graag naast een eventuele "gewone" baan een kleineschalig paardenbedrijf beginnen. Graag zou ik jullie willen vragen of jullie, om ons een beetje een beeld te geven van waar belangstelling voor zou zijn, een paar vragen willen beantwoorden :

1. Zouden jullie een jong paard naar Frankrijk brengen om deze daar in de opfok te doen
2. Zouden jullie een paard dat met pensioen mag naar Frankrijk rengen om daar zijn of haar laatste dagen te slijten
3. Wat zou een opfok / pensioenstal in Frankrijk aantrekkelijk voor jullie maken?
4. Wat voor prijs is voor jullie redelijk tegen welke service?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:10

vikki schreef:
Mijn vriend en ik gaan op korte termijn emigreren naar Frankrijk en zouden daar graag naast een eventuele "gewone" baan een kleineschalig paardenbedrijf beginnen. Graag zou ik jullie willen vragen of jullie, om ons een beetje een beeld te geven van waar belangstelling voor zou zijn, een paar vragen willen beantwoorden :

1. Zouden jullie een jong paard naar Frankrijk brengen om deze daar in de opfok te doen
nee
2. Zouden jullie een paard dat met pensioen mag naar Frankrijk rengen om daar zijn of haar laatste dagen te slijten
nee
3. Wat zou een opfok / pensioenstal in Frankrijk aantrekkelijk voor jullie maken?
Niets, veel te ver weg
|Ik denk dat je zeker niet hoger mag zitten dan het nederlandse prijsniveau voor de faciliteiten die geboden zullen worden
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 31-07-09 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Re: Onderzoekje mbt opfok en stalling in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:12

Nou als nederland zijnde zou ik mijn paard dus echt nooit naar frankrijk brengen als ik zelf in nederland zit. En daarmee zijn iig je 1e 3 vragem beantwoord maar prijzen voor mensen die dáár hun paard willen heenbrengen die in Frankrijk wonen prijzen die daar reeël zijn? Zal niet veel verschillen van hier in nederland?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:14

Dit is alleen interessant voor mensen (evt, Nederlanders) die in Frankrijk wonen niet voor Nederlanders in Nederland zelf. Ik zou mijn paard nooit zover weg brengen..heb hier alle faciliteiten dus waarom naar Frankrijk?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:53

Nee, ik zou mijn paard niet zover weg brengen voor opfok of pensioen. Dat zou me veel te ver weg zijn eerlijk gezegd.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:58

Mijn oude bijrijdpaard is naar Frankrijk gegaan voor zijn pensioen. Na de diagnose van artrose rondom in de kogel en het niet mee kunnen nemen naar deurne toe zijn we in contact gekomen met een oude stalgenoot die met een paard of 10 naar Frankrijk is verhuisd. Die was gek op het paard en mocht daar lekker in de wei en kon ze er zelf af en toe mee mennen als dat ging.
Voor de opfok is het denk ik alleen aantrekkelijk als je in het noorden van Frankrijk woont en het goedkoper is dan in NL.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:29

Ikzelf zou mijn paard niet naar Frankrijk brengen voor de opfok,ook niet voor pensioen,vind dat ook veel te ver weg en heb ze graag om me heen,maar denk dat mensen die geregelt paarden fokken en ze dan 3 jaar de opfok indoen er eventueel intresse in kunnen hebben.
Denk dat je met de prijs dan wel onder de NL prijs moet zitten anders heeft het ook niet veel zin voor ze..
1. het is veel verder weg,meer gedoe misschien met vervoeren (langere rit)
2. Er is hier ook veel aanbod,dus waarom dan duurder naar Frankrijk brengen?

Wat voor mijzelf het aantrekkelijker zou kunnen maken is als ze echt heeeel veel ruimte hebben en op een zo natuurlijk mogelijke manier gehouden worden,heuvelachtige plek..
Zag toevallig wel vanmorgen namelijk een bericht op MP voor iemand die een opfok zocht,liefst ook heuvelachtig en mocht ook in het buitenland zijn,dus er zal zeker wel animo voor zijn,maar iets meer moeite voor doen misschien?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:07

vikki schreef:

1: Nee, ik heb mijn dieren het liefst in de buurt.
2: Nee, alleen als er in Nederland niks te vinden is.
3: Een natuurlijke omgeving, een natuurgebied zoals we in Nederland niet hebben
4: Voor pensioen zou ik zelf niet meer dan 80 euro per maand willen betalen denk ik. (nog ver van mijn bedshow op dit moment)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:11

ik zou het alleen doen als ik 100% zeker wist dat het 'veilig'was en er echt veel ruimte zou zijn
gewone weilanden van paar hectare heb je hier genoeg
veulens die opgroeien in een echte kudde, waar wel toezicht bij is, zou leuk zijn, maar ik denk dat ik het tever weg vind
ga liever soms langs om te kijken hoe het gaat

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:27

als ik vertrouwen heb ik het adres, zou ik het wel kunnen overwegen.
Opfok niet, ik wil het veulen/jonge paard zien opgroeien. Gelukkig hebben we zelf wat grond bij huis, dus ben verwend.
een ouder paard kan ik me wel voorstellen dat ik die daarheen zou brengen als ik zelf geen grond zou hebben.
En zeker als het ten goede van je paard komt, kan me voorstellen als je een wedstrijd paardje hebt die op een stal staat voor 250 euro en deze is "op", dat je dan dit paard voor bv 75 euro in frankrijk zet en dan een nieuw paardje koopt.
Zelf heb ik gelukkig geen ambities op dat gebied.
Verder kan ik me voorstellen als je door ziekte oid, niet meer voor je dier kan zorgen, dat dit ook een goede oplossing kan zijn.
dus ik zie wel potentie.

Ik weet dat er best veel mensen ook voor veulen opfok naar frankrijk zouden gaan. Die 1 keer per jaar ofzo even komen kijken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:26

Ik hoef heus niet iedere maand naar een veulen te kijken, maar als er iets is wil ik wel binnen 2-3 uur er kunnen zijn. Daarom zou ik ze dus toch nooit naar Frankrijk brengen. Ik heb het wel eens overwogen, maar hier in de buurt (Groningen/Friesland/Drenthe) is voldoende goede opfok. Er is voor mij dus geen reden om wel naar Frankrijk te gaan, alles wat ik wil vind ik hier 'naast de deur'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:54

Nee, nee; ik zou mijn paarden aan jou best toevertrouwen; laag genoeg om het niet veel duurder te maken om af en toe heen te reizen.

Voor mezelf zou ik er niet zo gauw voor kiezen, maar ik ken viavia wel mensen die het juist een hele goede oplossing vinden. Veel gehoorde reden is dat de paarden meer ruimte hebben en in natuurlijker terrein kunnen opgroeien. In hoeverre dat echt zoveel waardevoller is dan een goede opfok in NL, weet ik niet, ik denk dat alles voor- en nadelen heeft. Daarnaast is het wel zo dat een groot stuk land paarden-geschikt te maken en te houden niet helemaal vanzelf gaat.
Ik zou mijn paard ook niet voor pensioen sturen, maar dat is meer omdat ik nog wel wat bedenkingen heb om een paard op een land te zetten ergens, maar dat is afhankelijk van allerlei factoren. Als je die service wilt bieden, krijg je misschien ook wel vaker te maken met het beeindigen van het leven van het paard en dat lijkt me niet makkelijk.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:56

vikki schreef:

1.nee te ver weg
2. nee te ver weg
3 gratis overnachting elke keer als ik kom?
4. onder de 150 euro all-in

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:23

Nummer 3 en 4 zouden we zeker willen realiseren :j . Nummer 3 natuurlijk wel onder voorwaarden (bv maximaal een x aantal -15 per jaar?- overnachtingen waarbij dan eventueel tegen een onkostenvergoeding met de pot mee gegeten zou kunnen worden), niet met onbeperkt verblijf, dan zouden de mensen misschien wel permanent in komen trekken... :')

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:27

nee ok maar ....maar ik zou zelf kiezen voor 12 weekenden per jaar
dus zaterdag kome,zondag weer weg...
dat x 12 dus = 1 x per maand ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:34

lijkt me wel erg ver weg, nee dus
ik heb ze liever in Soest, makkelijker te komen, ze staan alledrie al op de wachtlijst
de lage prijs en de vrijheid, opfok hier biedt vaak alleen stalling in de winter en dan betaal je ook nog de hoofdprijs
als het dag en nacht buiten is op grote natuurterreinen met beschutte plekken) dan max 50 euro p mnd. (zelfde prijsniveau als Veulenvrij)
ik mag aannemen dat de grondprijzen ieg niet zo hoog liggen als hier
dan wel kuil/hooi bij voeren

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:46

Lovely schreef:
Ik zou mijn paard ook niet voor pensioen sturen, maar dat is meer omdat ik nog wel wat bedenkingen heb om een paard op een land te zetten ergens, maar dat is afhankelijk van allerlei factoren. Als je die service wilt bieden, krijg je misschien ook wel vaker te maken met het beeindigen van het leven van het paard en dat lijkt me niet makkelijk.

Dat is zeker iets om over na te denken... zeker voor zo'n watje als ik ben met dat soort dingen... Aan de andere kant, je weet vtv dat ze niet het oneindige leven zullen hebben...(maar toch...)

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:59

1.+2. Buitenland trekt me wel voor mijn oudere paard en als er ooit nog een veulen komt zou ik misschien wel willen overwegen om hem/haar naar het buitenland te brengen.

Voor mijn merrie vind ik een warmer en droger land dan Nederland geschikter, omdat ze totaal geen goede wintervacht krijgt, het snel koud heeft, maar ook een hekel heeft aan dekens.

Voor een veulen ook niets lekkerder dan een constante temperatuur zonder het geklooi met snertweer zoals afgelopen zomers, dat je elke keer een rillent veulen in de wei hebt staan.

3. idd wat Ikdoemaarwat zegt, een overnachting zou super zijn, al zie ik mezelf niet elke maand op en neer rijden.
Als ik een goed gevoel bij de mensen/plek heb, heb ik ervaren dat ik er niet zo naar taal, paard heeft het zonder mij ook heerlijk naar zijn of haar zin en ben dan alleen belangrijk voor dat appeltje...

4. En dat vraag je de zuunige hollanders?!?!?!
Hoe goedkoper hoe beter, maar ik zou het niet weten qua prijs, maar wel zou ik een prijs bepalen incl. hoefsmid, wormenkuur en voer.
Enting in een vaste maand per jaar voor alle paarden tegelijkertijd en dat ook in die vaste maand doorberekenen naar de eigenaren.

Natuurlijk ook een website met maandelijks nieuwe foto's en filmpjes en misschien een dagboek (wekelijks) bijhouden, niets is leuker voor eigenaren op afstand om foto's/filmpjes te zien en verhaaltjes te lezen van wat er gaande is zo ver weg.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:03

vikki schreef:
Lovely schreef:

Dat is zeker iets om over na te denken... zeker voor zo'n watje als ik ben met dat soort dingen... Aan de andere kant, je weet vtv dat ze niet het oneindige leven zullen hebben...(maar toch...)

Dit is wat je duidelijk met je zelf af moet spreken.
Ik heb zelf ook in de paarden gewerkt en hoewel ik voor ze door het vuur ging en echt mijn lievelingen had, had ik toch een zekere afstand voor mezelf, dit doordat ik door een uitbraak van rhino een aantal paarden heb zien gaan en dat deed te veel pijn, heb toen een dun muurtje om me heen gebouwd, hielp erg goed moet ik zeggen.
Toen ik weg ging heb ik ondanks dat ik ze uiteraard miste een hoop voordeel van dat muurtje gehad.

Dus een tip om mee te nemen.

En echt, je kunt ondanks dat muurtje heeeeel veel om een dier geven.
Heb nu een eigen hondenuitlaatservice en daar zitten super leuke honden tussen, maar toch is er weer dat muurtje..
Een baasje kan zomaar besluiten om er mee te stoppen of de hond word ingeslapen en zonder dat muurtje ga je er aan onderdoor...
Laatst bijgewerkt door HubbaBubba op 05-08-09 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:04

HB laatste idee is idd ook een goede :j
tja voor mij zou elke maand rijden geen probleem zijn
ik rij voor 30 euro al naar parijs ;)

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:06

ikdoemaarwat schreef:
HB laatste idee is idd ook een goede :j
tja voor mij zou elke maand rijden geen probleem zijn
ik rij voor 30 euro al naar parijs ;)

Van die filmpjes/foto's bedoel je???

Voor mij ook no problem hoor heen en weer rijden, zelfs gratis als ik paps z'n auto meeneem, baas betaald.
Maar ik weet van mezelf dat ik het echt veel te druk heb om dat iedere maand te doen.

Veulen stond in friesland en ik ging daar 1x in de 1,5 maand/2 maanden heen toen hij daar al even stond, want wat kun je doen??
Appeltje brengen, in het land zitten, aaien en beetje poetsen, maar meer niet echt...

Merrie staat nu in Drenthe en heeft het goed, word gereden en geniet.
Staat er bijna een jaar en ben pas 2 of 3 keer geweest, maar daarin tegen bel, sms, hyve ik wel met Kelly, waar ze nu bij staat.
Laatst bijgewerkt door HubbaBubba op 05-08-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:10

jah idd...filmpie's en foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:14

vikki schreef:
Lovely schreef:

Je kunt veel goeds doen, voor de paarden en de mensen, maar aan het eind van de dag zit jij met een dood peerd op je erf :). Ik zou dan wel heel kritisch zijn wie je aanneemt en welke afspraken je maakt, maar dan nog zul je een aantal keer bedrogen uitkomen en met de gebakken peren zitten. Het is bij jou in goede handen, daar twijfel ik niet aan, maar er zijn ook lieden die misbruik zullen maken van je welwillendheid en vriendelijke instelling :).

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 22:16

Een website met filmpjes, foto's en mogelijkheid met elkaar te communiceren klinkt als een heel goed idee :j . Alles gaat op papier, het is nu nog maar een toekomstdroom, maar we willen sowieso vast een goed bedrijfsplan opstellen. Zelf stel ik me voor dat mensengemiddeld wellicht 4 x per jaar een lang weekend langs zouden willen komen (dat is ongeveer de regelmaat waarmee ik mijn eigen gepensioeneerde paard bezoek :D ), dan lijkt een minimum van 12 gratis overnachtingen (met een maximum van 15) mij denk ik wel reeel. Hmmm, blijf vooral reageren allemaal. Hoe meer ideeen en meningen, hoe concreter we het een en ander voor ons zelf op papier kunnen zetten :j .

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 22:18

Het scheelt dat ik niet alleen ben Lov, ik ben een softie, maar Simon (over 1 weekje mijn echtgenoot! ) is dat alles behalve (hij is ook aanzienlijk zakelijker ingesteld dan ik ben := )... :D . Hopelijk zorgt die combinatie tzt voor een goede balans.