weidepomp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wintertuin

weidepomp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 09:27

heei

wat vinden jullie van een weidepomp voor paarden in het weiland, of houden jullie het bij een grote bak met water?

groetjes.

Palmera

Re: weidepomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:16

Ik heb een weidepomp staan en ben er dik tevreden mee. De paarden hoeven tenminste niet zelf uit de sloot te drinken en het scheelt mij werk.
Overigens moet je er wel met warm weer rekening mee houden dat je de pomp niet in stilstaand water gooit. Want dat is niet zo best.
Ik heb het de 2 paardjes die het momenteel gebruiken allebei zelf geleerd, de een wat sneller dan de ander. Maar ik denk wel dat alle paarden het kunnen leren.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:22

Heb ook een weidepomp, idd zorgen dat je de slang niet in een stilstaand slootje legt.. wat ik wel doe is een oude emmer om het uiteinde van de slang vastmaken (dus slang half in emmer en vastbinden aan hengstel) zodat de slang niet op de bodem alle prut opzuigt. Paarden hebben het snel door, let wel op als je het evt. wilt voordoen: beter even met je hand water oppompen, sommige paarden zijn zo slim dat, als jij je voet gebruikt ze dit nadoen (terwijl ze héél goed weten dat de neus gebruikt moet worden) :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:36

Wij hebben vlotterbakken aangesloten op de tyleenslang die we ook in de stal hebben liggen. Momenteel hebben we de weide in 2 stukken verdeeld en staan op het andere stuk gewoon bakken met water die ik met de hand moet vullen.

miss_simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:13

het is wel gemakkelijk..... maar je moet ook kijken wat je paard gewend is.

wintertuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 16:36

oké, klinkt allemaal positief.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:36

ik durf het niet zo goed ivm niet weten hoe de waterkwaliteit is.
mijn pony dronk op vorige pensionstal soms ook via weideslootpomp en dat was geen probleem. Ze snappen vlot hoe het werkt mits de pomp niet te zwaar werkt.

danalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:13

Ik zou het zelf ook niet zo snel doen, ivm waterkwaliteit wat JoyceB zegt. Daarom hebben wij een grote badkuip die we regelmatig schoonmaken en verversen.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:47

Wij hebben gewoon grote tonnen met water, als je ze netjes
schoon houd zijn ze hardstikke fijn ;).

TesjeBesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:18

wij hebben ook zoon pomp , en ook 2 van die specie bakken waar we water in doen , alleen in de zomer word het water wel gauw warm als het warm weer is,

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:10

ik heb ook weide pomp voor mijn tinker.
mijn vader heeft een bronbuis in de grond gespoten, hierdoor hoef ik geen water uit de sloot te halen(zit toch geen water in)
ik vind het ideaal. mijn tinker kan drinken wanneer ze wil en het is dan ook vers water dat uit de grond komt.
alleen in de winter als het vriest is het een nadeel. wil je de pomp om een of andere reden verplaatsen, moet je eraan denken dat de slang niet kapot gaat. (ligt eraan ook wat voor slang je hebt)

mocht je nog vragen hebben over de bronbuis of e.d. moet je maar pben

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:09

het lijkt mij ook en een handig idee, we hebben nog ergens een grondwaterput in de wei zou dat daar ook op gaan?

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:17

s_spikker schreef:
het lijkt mij ook en een handig idee, we hebben nog ergens een grondwaterput in de wei zou dat daar ook op gaan?

ik denk wel dat het kan, maar dan zou ik eerst het water laten testen of het goed is om te drinken.
vooral als het water stilstaat kan het nogal ziektes en dergelijk bevatten

een weidepomp kan het water vaak wel oppompen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:26

Ik gebruik een windmolen welke grondwater oppomt; dit stroomt in bak met overloop. Overtollig water stroomt de sloot in. Op deze wijze heb ik een continu stroom, dus geen last van stilstaand water. Overigens heb ik wel de grondwater kwaliteit laten onderzoeken.

davida22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:22

bij ons drinken ze gewoon uit de sloot gaat prima