Mijn pony heeft de laatste tijd zo'n vettige vacht en daardoor ook jeuk gok ik. Ze wordt iedere dag geborsteld maar doorwat komt dit dan ? Ik heb gistere ook afgespoeld met water en een beetje ingezeept -maar het schuimde helemaal niet fel- en daarna was dit 'vettige' weg maar vandaag is het al weer terug.. en ze zit zich maar de schuren waar het kan dus het moet toch niet prettig aanvoelen.
Moet ik haar misschien eens heel goed inzepen ofzo ? tips zijn welkom!
Marigold
Geplaatst: 30-07-09 14:41
staat ze binnen of buiten? bij een buiten pony moet je in elk geval niet de vetlaag wegwassen hoor. misschien moet je minder poetsen, zo verspreid je het vet alleen maar..
Dat wit is de natuurlijke vetlaag van de huid. Paarden en pony's die altijd buiten staan hebben deze nodig om zichzelf te kunnen beschermen. Ik zou dus niet zomaar gaan wassen.
miss_simone
Geplaatst: 31-07-09 14:10
kan zijn dat je je pony te veel hebt gewassen.... WAt ik atlijd doe voor een goede gezonde stralende vacht: alsh et paard bezweet is na het rijden, afspuiten, niet drijfnat maar gewoon de zweet eraf..en dan loslaten in de bak...ze gaan mooi rollen door het zand, en dat zand zorgt voor een stralende vacht....NIET borstelen naderhand.gewon pas weer borstelen als je gaat rijden..
Miss_Maya
Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-09 11:37
Ze is dit jaar 2x gewassen wat mij niet te veel lijkt, en ik kan haar toch niet zo'n jeuk laten hebben ? Maar gelukkig is de jeuk ondertussen is de jeuk al erg verminderd
bij het wassen, kun je in de emmer wat azijn erbij doen, dan wordt de jeuk miner, het helpt best wel goed.
medzaha
Geplaatst: 12-08-09 09:41
wassen met zeep zou ik in ieder geval niet doen omdat het de natuurlijk bescherming van de huid verminderd. Zeker als jij je paard 24 uur buiten hebt staan is deze natuurlijke bescherming heel belangrijk. Gewoon enkel met water afspoelen. Kan ook van binnenuit komen die jeuk. Misschien van voer veranderd?
pennyputs
Geplaatst: 12-08-09 20:06
Niet teveel borstelen en wassen. ALs ze de hele dag buiten staan moet je het zo natuurlijk mogelijk houden. Dan blijft de vetbalans van de huid intact. Bij wassen maar je deze balans kapot en wordt die vettigheid alleen maar erger. Daarnaast kunnen ze enorme jeuk krijgen van de gebruikte zeep.....
Buitenpaarden hebben die vetlaag inderdaad nodig. En dat veroorzaakt normaal geen jeuk. Er zijn wel een boel andere dingen die jeuk kunnen veroorzaken, zoals beestjes, muggenbeten, zeep/spray, verkeerd voer, of een verminderde weerstand.