Schrikdraadje Luchtzuigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Schrikdraadje Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 06:54

We zitten er aan te denken om een schrikdraadje te spannen in Apacho's stal (luchtzuiger). Hij lijkt haast door zijn band heen te zuigen en het beste zou zijn als tie die band niet meer nodig zou hebben, om er nu weer een gaatje bij te prikken en nog strakker te doen... Hij valt ook erg in laatste tijd, dat zou misschien ook door het zuigen kunnen komen..

Dus ik vroeg me af wie er info heeft betreft zo'n schrikdraadje, hoe wat en waar zeg maar. Heb er niet zoveel verstand van :+ Dat niet heel mijn stal straks onder stroom staat?!

dots83

Re: Schrikdraadje Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:13

Hey ik heb ook een luchtzuiger gehad en had bij haar een soort regenpijp om de deur gemaakt zodat ze de deur niet meer kon pakken. Alleen hopen dat ze dan de waterbak niet pakken. Maar dit hielp bij deze wel.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:14

Miss kun je hem ook gewoon op de wei zetten met een of meerdere maatjes???

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:17

Ik heb ook een luchtzuiger en idd ook een draadje op stal gespannen.
Ik heb het draadje alleen langs de deur en de waterbak lopen omdat wij
lage deuren op stal hebben waar ze gewoon overheen kunnen hangen/kijken en
dus makkelijk vast te pakken zijn. Ik heb een klein stroomapparaatje aan de muur
hangen en dan een draadje langs de stalrand, hmm zal eens even zien of ik daar
foto's van gemaakt krijg is misschien handiger dan het proberen uit te leggen :)

Maar mijn merrie is er erg handig mee hoor, die kan luchtzuigen op een stukje hout wat
ze eerst even zelf uitgeholt heeft en zelfs op een heel klein stukje van een schroefje wat
uitsteekt. Ook zij had eerst een band om, maar zuigt daar ook doorheen en ik vind het ook niet
heel vriendelijk dus heb die afgedaan en het zo opgelost. Het is bij haar ook echt een gewoonte
geworden want ook in de wei en de paddock doet ze het.....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:18

LadyLynn schreef:
Miss kun je hem ook gewoon op de wei zetten met een of meerdere maatjes???

Dat is niet altijd de oplossing hoor mijn merrie staat in de zomermaanden 24/7 op de wei en ook
daar doet ze het. Zij is als veulen al begonnen en is waarschijnlijk wel door stress/verveling begonnen, maar
het is nu zo'n gewoonte dat het niet uitmaakt op ze op stal op op de wei staat, luchtzuigen blijft ze doen ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:30

Hhmm heel erg lastig... :\

Luchtzuigen wordt inderdaad een vaste gewoonte/verslaving van paarden LadyLynn, dus als het er eenmaal inzit veranderd het meestal niet meer

Hebben ze bij Agradi niet van de kleine "goedkopere" stroomapparaatjes? Ik ben ook wel benieuwd hoe je die vast wil gaan zetten, dus ik blijf even meelezen hier...! hoop dat het gaat helpen! :j

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:35

Ja klopt idd dat ze bij Agradi van de kleinere stroomapparaatjes verkopen, die zijn
ideaal voor dit soort dingen. Wij hebben hem aan de muur bevestigd boven de stal en
van daaruit een draadje gemaakt in de stal. Zal vanavond proberen het goed op de
foto te krijgen :)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:45

Een schrikdraad in de stal spannen vind ik wel heel erg heftig... Het beperkt de bewegingsruimte van je paard behoorlijk lijkt me, één zwiep met z'n staart en hij heeft al een schokje te pakken. Dan heb je straks een apatisch paard die nauwelijks durft te bewegen op stal en stijf staat van de stress. Dan zou ik eerder denken aan een lap rubber o.i.d. over de zuigplek heen, om de tanden van je paard te beschermen.

Wellicht is het zuigen niet de reden voor het invallen. Wat voer je, hoeveel komt je paard buiten, is ie happy op z'n huidige stal, is er wellicht een medische reden dat hij aan het afvallen is? Er zijn zoveel mogelijke redenen te bedenken voor dat invallen. Mijn paard zuigt behoorlijk, ook in de wei trouwens, draagt geen band, is 20+, is gezond en netjes op gewicht. Heeft even wat tijd en moeite gekost, maar het gaat nu prima eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door JoT op 30-07-09 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:52

Kijk eens in het topic over luchtzuigen bij medisch! Genoeg tips! [MD] centraal topic over luchtzuigen

En kijk eens bij Wiki naar het artikel over luchtzuigen!

Schrikdraad... -:(-
Band... ;(
De wei op! +:)+
Veel ruwvoer +:)+
Lekker laten zuigen, het kan geen kwaad! :):)
Luchtzuigplek afzetten met rubber zodat de tanden niet slijten :j
Veroorzaak koliek :n
veroorzaakt vermagering :n
Koliek, vermagering en luchtzuigen hebben dezelfde oorzaak :j
luchtzuigen geeft een permanente verandering in de hersenen als niet tijdig wordt gekeken waar de oorzaak ligt. De oorzaak kan al weg zijn, maar door de permanente verandering blijft het luchtzuigen bestaan, een litteken gedrag dus. :j
Laatst bijgewerkt door Jessica op 30-07-09 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:57

Ik vind een schrikdraadje ook vrij heftig hoor...
Paarden die luchtzuigen hebben vaak last van hun maag
kijk hier eens op www.horsebodybalance.com

het meest ideaal is 24 per dag weidegang
of in een paddock met onbeperkt ruwvoer (arm hooi)
en zo weing mogelijk krachtvoer geven
kan best zijn dat het paard het krachtvoer wat hij krijgt helemaal niet goed kan verteren
waadoor hij nog meer last van zijn maag krijgt

edit: link aangepast
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-07-09 08:03, in het totaal 4 keer bewerkt

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:58

die bij ons is ook plotseling begonnen, de band hielp niet omdat de bedoeling van de band is dat dat ding in de luchtpijp duwt om te voorkomen dat ze doorzuigen. Alleen die van ons legt zijn hoofd zo hoog en laat hem zo liggen, hij trekt zijn hoofd niet terug of iets dergelijks.

Uiteindelijk er maar voor gekozen om een draadje op de deur te doen op vol vermogen. Heel gemeen maar het heeft wel geholpen. Nu doet hij het niet meer op de deur en ja hij durft wel zijn hoofd over de rand te leggen, als het stroom uit is dan. anders houd hij een veilige afstand. Nu moet zijn voerbak eigenlijk ietsje lager dan kan hij het daar ook niet op doen. Maar moet zeggen de stroom is al een poosje uit en heb hem niet gehoord ;) zijn box is overigens groot genoeg voor hem met stroom aan.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:08

Heb je er misschien al eens over gedacht om maagcompositum te geven van de Groene Os? Er is een verband tussen luchtzuigen en maagproblemen als een paard dit al geruime tijd doet.

Hier een interessante link waar men onderzoek heeft gedaan naar het luchtzuigen. Er staan ook veel tips bij. Misschien kan je hier wat mee?

http://www.nmlhealth.com/c,5637,,/Lucht ... paard.aspx

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:08

Tja draad is idd best heftig, maar moet zeggen dat ie bij mij al een aantal
jaar niet meer aan staat, ik doe nu eigenlijk alleen het draadje er maar voor
zodat ze niet de deur vast kan pakken. Mager is mijn paard zeker niet, maar koliekgevoeliger
dan de andere paarden op stal is ze wel..... En in de zomer staat ze 24/7 buiten in een kudde
van 6 merries, in de winter overdag op de paddock met hooi en kwa voer krijgt ze alleen slobber
(met name in de wintermaanden als ze 's-nachts op stal staan en in de zomer na het werk), het is
verder ook een blij paard wat graag werkt en heel sociaal is.

Zij is als veulen begonnen met luchtzuigen, toen is ze niet onder ideale omstandigheden gehouden naar
wat ik begrepen heb.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:18

Mijn mening: een stroomdraad is dierenmishandeling!!! :(

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:20

skippy1 schreef:
Kijk eens in het topic over luchtzuigen bij medisch! Genoeg tips! [MD] centraal topic over luchtzuigen

En kijk eens bij Wiki naar het artikel over luchtzuigen!

Schrikdraad... -:(-
Band... ;(
De wei op! +:)+
Veel ruwvoer +:)+
Lekker laten zuigen, het kan geen kwaad! :):)
Luchtzuigplek afzetten met rubber zodat de tanden niet slijten :j
Veroorzaak koliek :n
veroorzaakt vermagering :n
Koliek, vermagering en luchtzuigen hebben dezelfde oorzaak :j
luchtzuigen geeft een permanente verandering in de hersenen als niet tijdig wordt gekeken waar de oorzaak ligt. De oorzaak kan al weg zijn, maar door de permanente verandering blijft het luchtzuigen bestaan, een litteken gedrag dus. :j

_/-\o_ _/-\o_

Helemaal mee eens.

Schrikdraadje in de stal... ben je nou helemaal. Gewoon laten zuigen joh. Verdiep je eens in het luchtzuigen an sich. Zo'n luchtzuigband daar is van bewezen dat dat tegenwoordig ook echt not-done is.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:20

Hmmm en op de wei dan???? Staan de meeste paarden toch ook achter stroomdraad?
Oké is jouw mening natuurlijk en daar ben je vrij in, maar vind het toch wat kort door
de bocht.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:21

Ja, als je schrikdraad om de wei en schrikdraad in de stal hetzelfde vindt...

dan zijn we bij deze klaar met de discussie. :evaw:

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:24

Hmmm, ja zo kun je je er ook vanaf maken idd :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:24

Inderdaad ja ze staan er achter, maar kunnen gedrag vertonen wat ze willen, nl grazen en als het goed is ook sociaal contact! Nu span je stroomdraad langs een object dat je paard nodig heeft om zich prettig te voelen. Hij zucht niet voor niets!!! Door dat draadje te spannen belet je hem een gedrag uit te voeren dat hij nodig heeft om zich te kunnen aanpassen aan zijn omgeving en behoeften. Zuigt hij toch, dan straf je hem door een electrische klap...
Pak de oorzaak aan en laat hem verder! Het kan geen kwaad!!!

Heb je de Wiki pagina al gelezen? En het topic doorgespit? Doen zou ik zeggen! Dan begrijp je het luchtzuigen een stuk beter! Verdiep je eens in het gedrag van je paard!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:26

Ik zou zeggen doe die band af.. die onderdrukt alleen symtomen en veroorzaakt met een beetje pech (hoe strakker hoe groter het risico) behoorlijke inwendige verwondingen/kneuzingen waar je alleen achter komt als het te laat is.

Een stroomdraad levert dezelfde symtoombestrijding op en bovendien maak je het deel wat veilig zou moeten zijn voor een paard (de stal) onveilig.

Het invallen kan maar zo door de band ontstaan. Want een luchtzuiger is niet per definitie mager. Dat is een achterhaald fabeltje. Ik zou eerder een andere wormenkuur proberen dan schraal worden op luchtzuigen gooien.

Verder: laat een maagonderzoek doen.. geef je paard zoveel mogelijk ruwvoer en zoveel mogelijk in de wei of tenminste naar buiten. Kijk op medisch bij het luchtzuigtopic, daar staat ontzettend veel informatie.

(en het donkerbruine paard in mijn profiel is een luchtzuiger die al jaren zonder band staat, gewoon luchtzuigt rond etenstijd, een supplement krijgt om de maag te ondersteunen en eerder te dik is dan te mager: er gaan ontzettend veel fabeltjes over luchtzuigers helaas).

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:27

ik snap best dat je een stroomdraadje wil trekken.
ik is misschien een betere oplossing dan zo'n band. als die niet werkt moet je toch iets anders verzinnen
alles voor de gezondheid van je paard.
en zo'n draadje is echt geen reuze klap hoor. het is geen 220 wat hij op zijn neus krijgt.
denk dat het een hoop rust zal schelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:28

Ja Smurfje je hebt er echt verstand van..
Je hebt je echt verdiept in luchtzuigen, dat kun je zo zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:29

Oh enne...stroomdraadje spannen: já ik ben ergens geweest waar men dat deed. Fijn joh! Paard deed t niet meer...nee paard deed niets meer! Bang om zich te bewegen in zijn eigen stal. Stond muisstil, bang om een vin te verroeren... :n

Kijk alsjeblieft verder! Zoek naar de oorzaak, lees je in in wat het is en behandel je paard ernaar!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:29

Tja zoals ik al zei het draadje staat inmiddels al jaren geen stroom meer op en
dat weet ze ook donders goed, ze staat er tenslotte gewoon overheen te hangen
en er tegenaan. Maagcompositum van Groene Os krijgt ze ook al een tijdje maar heb
niet het idee dat het echt wat doet voor haar.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:30

PJ, de gemiddelde wei is toch wel ietsjes groter dan de gemiddelde stal... Beetje appels met peren vergelijken dus.

TS, verdiep je gewoon eens wat meer in het luchtzuigen en in je paard. Kijk verder dan je neus lang is en laat je (moeilijk, ik weet het) niet opfokken door stalgenoten en je stalhouder. Zorg ervoor dat je geïnformeerd bent, luister naar andermans meningen en vorm dan je eigen mening, met het welzijn van je paard voorop natuurlijk.