Hoe schadelijk is onkruid bestrijder roundup?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polbo

Hoe schadelijk is onkruid bestrijder roundup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 23:15

Kwamen we vandaag bij de paarden, stonden de schapen opgesloten in de stal en de paarden op een klein stukje wei.

Bleek dat de tuinman roudup had gespoten. Maar dus ook in de wei waar de paarden en schapen staan.

Hij zei dat het na 2 uur wel weg was en dat de beesten dan wel weer naar buiten konden.
We vertrouwde het toch niet en hebben ze nu vannacht maar binnen neer gezet.

Weet iemand hoe schadelijk dat spul is en hoelang dat werkt?
Wanneer kunnen onze schaapjes en paardjes de wei weer in?

_Ananas_

Re: Hoe schadelijk is onkruid bestrijder roundup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:17

Weet het niet precies maar weet wel dat roundup geen gif is maar een groeivertrager (of versneller :o ) Zorgt er iig voor dat de plant zich dood groeit en dus ook niet meer terug komt. Vrij veilig geloof ik!

_Ananas_

Re: Hoe schadelijk is onkruid bestrijder roundup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:19

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:23

Ik zou een week wachten, liever nog 10 dagen.

Van roundup gaat ook je gras dood, waarom spuit 'ie die zooi in je paardenwei?

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 23:29

Haha nee heb geen kikkers maar wel een paar katten, kippen + haan, konijn, cavia's, schapen en paardjes.
Dit alles loopt allemaal door de wei.

Tja die tuinman is niet al te snugger. Hij had de opdracht gekregen het erf te doen en vond dat de wei daar ook bij hoorde.
De eigenaar van het stuk grond is op vakantie en toe wij aan kwamen was het al te laat.

Hoop dat we morgen al een beetje kunnen zien waar die gespoten heeft kunnen we dat de grond uit trekken dan vinden we misschien nog een stukje wei waar niks is gespoten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 06:16

Roundup wordt onmiddellijk afgebroken als het in/op de grond komt. Planten nemen het in 2 uur op, daar blijven dus ook niet veel restanten op zitten. Zeker als er een buitje overheen is geweest (vannacht bij ons iig wel) kan je je dieren zo weer naar buiten gooien.

Ik spuit overigens gewoon met de paarden in de wei. Reden:
1) Paarden zijn geen planten en krijgen echt niks van MCPA of MCPP (wat ik meestal in de wei gebruik, omdat gras daar tegen kan) aangezien dat plantengroeihormonen zijn. Daar kan een zoogdier niet veel mee.

2) Bovendien spuit je onkruid dat paarden niet eten (want waarom zou je het anders plat willen spuiten?). De kans dat je paarden datzelfde onkruid dat ze niet lusten mét een niet zo lekker ruikend bestrijdingsmiddel eroverheen opeens wél zouden eten lijkt me bijzonder klein ;)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 06:41

Roundup gebruik je normaal zeer lokaal. Ik gebruik het alleen direct onder het draad, de paarden komen hier niet bij.

Een middel op basis van MCPA op de wei, dit komt ook op het gras. Dus dit mag alleen als de paarden niet op die wei staan en ik gebruik een wachttijd van minstens 1 week (liever 2).

Als de tuinman roundup op de wei heeft gespoten is dat niet zo slim. Weet je zeker dat dit roundup is geweest? Zie je meestal wel na een dag of wat aan de gele plekken die onstaan.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:41

Is wel degelijk giftig voor mens en dier: er lopen nu nog rechtzaken tegen Round Up (= merknaam) omdat glyfosaat (= werkzame stof) dus toch schadelijk blijkt te zijn voor mens en dier (integenstelling wat Round Up beweert). Abortussen, misvormingen, vruchtbaarheidsproblemen, aantasting van zenuwstelsel zijn bewezen effecten welke glyfosaat veroorzaakt wanneer zoogdieren dit INNEMEN; afhankelijk is wel de hoeveelheid die wordt ingenomen en algemene gezondheidstoestand van het organisme. Nu moet je niet denken dat dit alles direct gebeurt wanneer je paard een paar happen gras met glyfosaat binnenkrijgt: zo erg giftig is het nu ook weer niet maar met regelmaat en op lange termijn is het wel degelijk schadelijk.
Minimaal 6 uur wachten of na een regenbui, dan pas de dieren weer terug zetten.