wat doen met de mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoniLou

wat doen met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 20:39

hey we hebben 2 paarden die we thuis willen zetten.nu staan ze op een manege 200 m verder.
nu was mijn vraag aangezien we maar juist plaats hebben om de paarden te laten lopen en zoveel mogelijk wei
willen hebben,wat kunnen we doen met de mest?
na stort brengen?of na een boer?
wat doen jullie met de mest?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:55

Ik heb een afspraak met degene waar ik mijn hooi en stro vandaan haal.
Ik koop bij hem hooi en stro hij neemt mijn mest. Naast de boederij heb ik een aanhanger staan, is hij vol breng ik hem langs.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:05

Onze mest gaat in een hele grote mest opslagbak en twee keer per jaar gaat het over de weilanden.

Marigold

Re: wat doen met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:07

kan je het niet tegen betaling naar de manege brengen af en toe,
dat je het steeds op een kar/aanhanger schept?

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:33

effe ... zette volg dit even

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:37

Bij mij op stal word de mest opgehaald. Eigenares betaald daar geloof ik 75 euro per keer voor (dan wordt het opgehaald, weggebracht en de mesthoop is dan ook echt helemaal leeg)

JoniLou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 07:03

ja maar er kan geen tractor naar achter ofzo , en heb bijna geen plaats om mesthoop te maken , de wei is maar 10 are dus wil alle plaats benutten...dat is het grootste probleem eigenlijk :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:06

Dan heb je wel een probleem :j
Officieel moet mest opgeslagen worden in een vloeistofdichte container of mestplaat. meestal wordt het toegestaan om het op een aanhanger te verzamelen en dit dan weg te brengen. Zo`n oude aanhanger kun je vaak voor een klein bedrag wel krijgen

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:07

ik gebruikte altijd een kleine aanhanger en die werd, zo gauw hij vol was, opgehaald door iemand die het over zijn groentetuin en weiland gooide... We hebben de aanhanger ook wel bij een boer geleegd (in overleg natuurlijk ;) ).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:22

ik heb een aanhanger die zodra die vol is uitgestort word op een veld in de buurt
ik ken meeste boeren hier , en zodra die geoogst hebben wat erop staat vraag ik of ik het erop mag gooien voordat geploegd word
ook heb ik een mesthoop, die ik swinters gebruik

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:03

Ik smijt gewoon alles op een ordinaire mesthoop en 1 keer per kwartaal komt een boer uit de buurt dat hoogst persoonlijk op een wagen scheppen en voert hij het voor me af. En dat kost 30 euro! :D Dus voor iedereen die boer wil worden: denk hier ook even over na! :D

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:22

femke27 schreef:
Ik smijt gewoon alles op een ordinaire mesthoop en 1 keer per kwartaal komt een boer uit de buurt dat hoogst persoonlijk op een wagen scheppen en voert hij het voor me af. En dat kost 30 euro! :D Dus voor iedereen die boer wil worden: denk hier ook even over na! :D

pff 30 euro,dat is tenminste betaalbaar laatst vroeg iemand bij mij 80, ik zo ik heb niet veel, maar moet het wel kwijt, hij zo ja komt wel goed, ik zo nou prima kom maar halen, dag later ja 80 euris alstublieft!
pfff...
nu zit ik er ook mee, het ligt nog op het land en kan het niet kwijt... en heb niet zoveel geld om het elke keer te laten halen voor deze bedragen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:28

tja, ik zou ook proberen met je manege afspraken te maken of je het daar tegen betaling mag brengen. Maar of ze dat willen hangt wel af van het soort strooisel wat jij hebt (en wat zij zelf hebben) en of zij genoeg ruimte op hun mestplaat hebben.

1000m2 grond als wei is erg weinig. Heb je verder nog iets als paddock of bak? Zo nee? Dan zou ik het niet doen. Met zo weinig wei heb je grote kans dat ze in de winter er een modderboel van maken. En dat je ze ineens helemaal niet meer op een fijne manier buiten kan zetten.
Dan kun je beter van die 1000m2 een paddock van zo'n 200 tot 400m2 maken en nog een stukje wei overhouden van 800 of 400m2 voor de afwisseling elke dag een uurtje grazen. En proberen in de zomer meer weidegang te vinden.

Staat je paard nu in de manege overdag buiten met weidegang? En kan je paard 's winters ook naar buiten?
Vergis je niet in de investeringen die je moet doen en de kosten van het hebben van een paard aan huis. Misschien kun je voor die investeringen je paard wel een jaar lang stallen op die manege. En daarna heb je nog vaste kosten. Reken met zo weinig grond toch zo'n 100 euro per maand aan strooisel, hooi en krachtvoer aangezien je ook waarschijnlijk geen ruimte hebt om hooi in het maaiseizoen in grote voorraad voor het hele jaar te kopen. Later in het seizoen is het altijd duurder.

Mest werd hier het 1e jaar uitgereden voor 75 euro. Dat was over eigen land.
Het 2e jaar kreeg ik al een rekening van 200euro. Sindsdien proberen we het zelf te doen.
We proberen het kwijt te raken aan mensen met tuintjes, maar dat loopt niet zo goed.
Afgelopen jaar mochten we het van een boer uitrijden over het maisland tegenover ons huis. Dat was erg fijn! De mest uit het land verspreidden we dan over het al kortgegeten stuk wat in het voorjaar toch gemaaid zou worden.

En als we onze mest niet meer bij anderen kwijt kunnen, dan hebben we zelf met onze 3ha weide genoeg ruimte om daar de mest standaard een paar keer per jaar over te (laten) verstrooien. Alleen doe ik dat liever niet.

De vorige eigenaar van mijn pony, waar ik verzorgde, deed de mest op een aanhangwagen en bracht het naar de volkstuintjes. Dat moest ongeveer om de 2 a 3 weken en dat was met 1 pony. Wij hebben hier meer, dus dan is dat eigenlijk al niet meer te doen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:30

Onze mest gaat de weilanden in.
Keer voordat ze er weer opmogen, en een keer de zomer.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:33

Wij hebben een loonbedrijf en wij halen ook wel mest op bij mensen. Of ze kunnen het bij ons op het land gooien als er land vrij is en dan verstrooien wij het. Dus je kunt ook een loonwerker / akkerbouwer proberen.

En ik ben het met joyce B eens over over de wei.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:38

wij hebben ook een aanhanger. eens per 2 weken en zomers iets minder vaak brengen we de mest weg naar een bedrijf wat groenafval verwerkt. dit kost ons 10euro per aanhanger. Hij word dan daar met een shofel leeggetrokken.

miss_simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:18

Afspraken maken met een boer..als je het naar de stort brengt ben je echt duur uit...en een boer kan het meestal goed gebruiken.... of je strooit het af en toe uit over je eigen land...

JoniLou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 15:05

@ joyce b. : ok de wei van 10 are effe off topic : wij huren nog een wei bij bij die manege , waar ze regelmatig komen te staan , thuis is alleen de bedoeling dat ze op stal kunnen staan en als we weinig tijd hebben om te rijden of eender , van ze dan eens effe bij ons te kunnen los laten,in de winter gaan we ze zo wienig mogelijk thuis los laten omdat ik ook weet dat 10 are weinig is.
rijden kan ik ook in die manege , en eventueel in andere manege iets verder dus hoeft thuis ook niet.normaal zou het zo toch moeten lukken om ze te houden thuis(en wei bij manege).
en hopelijk kunnen we over paar jaar ergens een wei kopen in de buurt eh , dan zou het heel goed zijn !

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:44

IK heb een afspraak met een boer uit de omgeving.
Meestal 1 keer per 2 maanden brengt hij zijn mestwagen die gooi ik dan vol en hij haalt hem weer op en gooit het over zijn weiland.
Het kost me 30 euro.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:49

Bij het uitmesten van onze stallen mest ik in 2 stappen, eerst de drollen en daarna de natte plekken + vies hooi stro enz.
De eerste kruiwagen met drollen gaan op een hoop, die gaat als hij redelijk vol in lekker over een stuk weiland, zodat het gras gaat groeien ( hierbij gebruik ik sproeiers).
En de viese stro mest gaat op een aanhangwagen, die op zijn tijd word weg gebracht en tegelijkertijd nieuwe pakken hooi en stro meeneemt ;).