Slecht hooi op pensionstal > eigen hooi kopen > praktisch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Slecht hooi op pensionstal > eigen hooi kopen > praktisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 19:27

Het is steeds maar weer af en aan bij ons, ene keer aardig hooi, volgende keer weer een baal schimmel.
Nu hadden ze weer kuil, ik blij, want die van mij kan sinds dit voorjaar geen gewoon droog hooi meer eten (stof) dus ik sleepte altijd maar heen en weer met speciekuipen water en hooi in netten.
Eerste stuk van de baal was goed, maar na de eerste laag begon de ellende. Als je er een pluk uit trekt komen de stofwolken eruit zetten.

Mijn paard reageert hierop, ze is weer sneller benauwd en moe in de training, net als in haar hoest periode (zelfde symptomen, maar dan met zo nu en dan een kuch. dat heb ik haar nu nóg niet horen doen, maar ik ben er niet de hele dag bij natuurlijk)

Staleigenaar weet t zelf ook wel, want ze spuiten dat kuil nu maar een beetje nat. Helpt geen bal, schimmel is schimmel. Die dieren van hun reageren er blijkbaar niet op (of ze merken t niet) maar de mijne nu eenmaal wel

Ik ben dit nogal zat en wil eigenlijk gewoon eigen hooi/kuil gaan regelen en een paar tientjes minder betalen aan stalgeld. Heb zo'n constructie ook al eens gehad toen ze nog op krul stond dus het is bespreekbaar.

Is het wel haalbaar om voor 1 paard zelf hooi/kuil te gaan kopen? Waar halen jullie t vandaan?
Ik hoorde laatst iemand over kuilbaaltjes ter grootte van een normaal klein baaltje hooi, dat zou snel genoeg op moeten gaan als je het pak los hebt.
Hoeveel zijn jullie ongeveer kwijt aan kuil, en hoeveel koop je in 1 keer? Ik heb geen eindeloos grote opslag.

Lynn_Nikita

Re: Slecht hooi op pensionstal > eigen hooi kopen > praktisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:27

kleine pakjes kuil zijn in verhouding best prijzig

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:30

Stof en schimmel is niet hetzelfde. Ik zeg niet dat je maar beschimmeld kuil in je paard moet proppen natuurlijk, maar het gruizige in kuil is meestal niet hetgeen waar paarden met stofallergie allergisch voor zijn.

Ik heb jaren lang zelf kleine kuilbaaltjes gekocht om te voeren, omdat er op stal hooi werd gekocht. Ik was € 5,5 kwijt per baaltje van 35 kilo, waar ik ong. 5 dagen mee deed. Ik kocht een aanhangertje vol, was meestal 10-12 baaltjes. Kuil kon ik op stal buiten opslaan.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 19:38

Het is echt vies hooi ecudes. Het is niet gruizig, het is heel fijn stoffig schimmel, ik kan er niet goed tegen als ik het zelf inadem.

Heb een tijdlang geen enkel probleem gehad sinds ze op nat hooi en daarna kuil stond. Nu is het droog en stoffig spul en begint het ge-etter weer. Mij iets te toevallig.

Beetje prijzig vind ik niet zo erg, het is duurder om een ziek paard er weer bovenop te helpen!
Kun je die baaltjes gewoon bij een fouragehandel krijgen?

Best kans dat als ik er serieus over begin dat ik zelf hooi ga halen, ze de boel wel weer beter voor elkaar proberen te maken. Snap het wel een beetje want hun paarden lijken altijd immuun voor slecht voer/ teveel jong gras e.d. die van mij staat als ie op een volle wei heeft gelopen gelijk met koliek.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:52

Ik heb het ook een poosje gevoerd aan de mijne, maar ik vond het toch echt té prijzig. Ik betaalde 8 euro voor een baaltje, dat, eenmaal open, het formaat had van een kleine baal hooi. Ik deed er 3 tot 5 dagen mee, maar op het laatst liet ze het steeds vaker staan en lag het vervolgens door de hele stal.
Als bodembedekking was het me iets te kostbaar, dus maar overgestapt op gewoon hooi. :D

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:54

Ik haalde het bij een kennisje, dus bij de fouragehandel zal je wel meer betalen denk ik.

Overigens gebruikte ik het alleen in de winter, 's zomers loopt mijn paard dag en nacht buiten. Een baal bleef hartje zomer ook geen 5 dagen houdbaar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:59

Moeilijk, zeker bij de grote balen die in plasic zijn verpakt.
Ik voer ook voordroog, grote balen van ongeveer een 600 kilo.
Daar zit inderdaad wel eens een baal tussen die slecht is, maar dat zie je pas als je zo'n baal open maakt. Gelukkig kan ik zo'n baal dan terug geven aan mijn leverancier en krijg dan een nieuwe terug.
Kleine baaltjes hooi, zijn in verhouding wel duurder, maar voor 1 paard denk ik toch dat in jou geval dat beter is.
Beschimmeld hooi gaat hier de mestput in, mits het een klein stuk van de baal is.

Moderatoropmerking:
Berichten na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.