Is er iemand die gebruik maakt van een mest-of drollenzuiger? Wij dachten er 1 aan te schaffen maar omdat deze zooooooooooo duur zijn ben ik op zoek naar ervaringen. Wie heeft er 1 en welk type? Ben je tevreden? Waar best kopen? groetjes
madamX
Geplaatst: 29-07-09 18:04
Ik werk met zoiets. Als je ze kant-en-klaar moet kopen vind ik ze ook veel te duur..... Wat ik heb is een eigen ontwikkelt geval (mischien komt die ooit op de markt), werkt ook heel goed. Het beste is denk ik om zelf zoiets in elkaar te (laten) zetten ipv te kopen; zijn echt veel te duur (dat geld verdien je never terug). Succes.
hinta
Geplaatst: 29-07-09 20:14
wat is er mis met handwerk? dat kost alleen wat zweetdruppels....
mindful
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-09 21:07
@madameX wij hebben er ook aan gedacht zoiets zelf te maken. Kan je mij wat tips geven van materiaal dat je gebruikt enzo? alvast bedankt!
@hinta...ik heb het altijd al met de hand gedaan, maar 2 hectaren vind ik wat teveel worden.
En wat is de prijs van zo'n apparaat? Weet je dat?
mindful
Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-09 10:08
zo'n 2.375 euro maar het hangt af van de PK. Dit weekend hebben we er 1 mogen uitproberen van een vriend en deze zuigt niks op, nochtans de mest was heel droog (lag in het schuthok) Wij denken dat je voor een goede zuigkracht algauw boven de 15 PK moet zitten. Deze zuiger die we in leen hebben wordt aangedreven door de traktor, er zijn modellen met een motor aan en dan kan je de PK kiezen. Die moet je dan starten zoals een grasmaaier (trekkend) Er is zoveel verschil, daarom dat ik mensen zoek met ervaring voor zulke investering te doen...als het werkt vind ik het zeker de moeite om zo'n ding aan te schaffen. Ik rij me gek met de kruiwagen en open strooien wil ik niet!
Gewoon de sleep erover dan als het om 2 ha gaat ...
Weiland verdelen in stukken zodat paarden de weien om beurten kunnen gebruiken, en regelmatig even slepen.
AnoukvW
Geplaatst: 03-08-09 12:55
Wij hebben 1,5 hectare en doen meestal een bak achter de tracktor en dan toch met de hand mesten, is wel veel werk maarja... Vind dit toch wel erg duur! En je moet volgens mij nog steeds heel je weiland doorlopen...
mindful
Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-09 13:01
we zouden een systeem uitdokteren om het achter de mestwagen te hangen en dat alles in de wagen vliegt. Het zijn plannen en dromen maar we blijven een oplossing zoeken