ijzers kwijt in het land, ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chess01

ijzers kwijt in het land, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:36

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje, mijn paard staat op speciaal beslag zowel voor als achter.
Nou verlies ik bijna elke twee weken een voorijzer en heeft hij nu al twee keer zijn hoefballen kapot geslagen.
Inmiddels loopt hij de hele dag in het weiland met springschoenen om, maar het mag niet baten.
Hij kan helaas niet zonder ijzers, want dan kan hij niet normaal lopen alleen op het zachte maar kan ik hem ook niet rijden.

Heeft iemand nog een andere optie???

groetjes!

Sim

Re: ijzers kwijt in het land, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:40

Ik zou overleggen met je hoefsmid. Hij/zij kan jou het beste adviseren. Misschien dat hij de takken van het ijzer iets minder ver uit kan laten steken zodat de kans op aftrappen kleiner wordt.
Vwb de hoefbalbetrapping; er zijn hoefbalbeschermers. Wellicht een optie.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:41

Misschien grotere springschoenen.
Ik ken het probleem en heb voor mijn paard nu xxl springschoenen gepakt,omdat dit de enige zijn die over de ijzers vallen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:45

Die xxl werden mij ook aangeraden door mijn hoefsmid; helaas ben ik al twee keer door het gigantische land gelopen op zoek naar het verloren ijzer, maar helaas...Heb hem ook pas sinds twee weken (weer) op ijzers staan, maar nu dus al eentje verloren... TS heeft je paard erg ruime gangen, of doet ie gek in het land?

_sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:34

Ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn pony, die stond alleen voor op ijzers. Bijna elke week was er weer een ijzer vanaf. Hij stond ook meestal met springschoenen in de wei. Is er een modderplek bij jullie in de wei? daar vond ik meestal de ijzers terug. nu voeren we hem bijna een jaar biotine bij en dat lijkt te helpen, hij verliest ze bijna nooit meer.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:38

Tja, niet op het land zetten ;-) Mijn paard heeft altijd op orthopedisch beslag gestaan, maar trapte ze in het land ook altijd af. Alles geprobeerd, ingetaped springschoenen. Zo bekapt dat ie voor sneller wegkomt. Mocht allemaal niet baten. Op een gegeven moment 2 x in 1 week tijd naar de kliniek kunnen rijden om het beslag eronder te zetten.
De enige optie die zij gaven is op stal houden. Nu dus toch maar de beslissing genomen hem op blote voeten te zetten, want voor mij is op stal echt geen optie. Hij heeft ruim anderhalf jaar gevoelig gelopen over het harde, maar inmiddels kan ie stap en draf weer makkelijk aan....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:41

Mijn paard heeft het ook, kan vooraan niet lopen zonder ijzers (stokkreupel) maar tikte er ook elke week of om de 2 er eentje af met alle gevolgen van dien.
In mijn geval werd het beter van zodra ze elke dag langer buiten mocht (bij vorige eigenaresse omwille van training slechts enkele uren/week) ik biotine en gelatine bijvoer en de smid de takken iets korter maakt en een goede opzet voor eht snel afrollen van de voorvoet (paard staat wel na 5 weken over haar ijzers, maar dan zitten ze toch al op het randje van eraf vallen). Verder het gericht proberen trainen van de rug en achterhand zodat ze sterker wordt en sneller wegkan met de voorbenen

chess01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 17:19

ik ben inderdaad ook naar aanleiding van een ander topic rozebottels bij gaan voeren, hier zit veel biotine in. ik zal inderdaad aan de smid vragen de takken wat minder ver uit te laten steken en ga in de paardenwinkel op zoek naar extra extra large springschoenen.
Het probleem is daarnaast dat hij te laat gecastreerd is en waarschijnlijk zoals dat heet te lang gesneden waardoor hij zich nog hengst voelt en gevoelig is voor "henstige" merries. Hij heeft dan ook het gevoel dat hij de merrie waarmee hij alleen in het land staat moet verdedigen tegen de buur weide paarden. Het ging een tijdje goed totdat een andere merrie over de slott is gesprongen en mijn paard claimt wanneer ze hengstig is en dat is ze extreem heftig dus dat helpt allemaal ook niet echt in mijn voordeel. Maar dank jullie wel voor de adviezen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:44

ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn merrie. Het eerste jaar begon het in het najaar, en heb ik ze er toen maar af gehaald omdat ze ze anders steeds zou verliezen in het land.
Het tweede jaar was met een losse wand en hoefscheur die gestabiliseerd moest worden en heb toen met springschoenen gewerkt. Helaas kreeg ze er na een tijdje blaren van (ze stond dag en nacht buiten, dus ook dag en nacht de schoenen om) en als ik ze dan ook maar een paar uur af deed zodat het even kon bekomen had ze het ijzer weer krom getrapt en half of helemaal los... Bijna altijd dezelfde voorvoet overigens.

Ik heb ze er toen weer af laten halen omdat de scheur er inmiddels bijna uit was gegroeid en de schimmel weg was. Ze is soms wel gevoelig op harde bodem, vooral als ze wat korter op de voeten staat, maar dan rijd ik haar wat minder op de weg en neem haar af en toe mee naar het bos met de trailer voor een buitenritje.

chareleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:33

je hebt toch ook van die schoenen voor paarden :)) hoefschoenen ofso miss kun je die op maat laten maken het zit dan helemaal om de hoef heen :))

TesjeBesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:32

ik heb ook hoefschoenen werkt prima !

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:36

Ik ken je probleem.. Mijn fjord trapt ook zijn ijzers af.. Ik heb 3 maanden terug besloten om zijn achterijzers eraf te halen en dat heeft bij die van mij wel geholpen :) Ik ga iedere dag met angst en beven de wei in, benieuwd of ze er nog onder zitten of niet ;(

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:42

Ik ben om deze reden ijzerloos gaan rijden op beide paarden.

Hier word vooral veel gestoeid in de wei.
Mijn schimmel was al jaren gewend aan ijzers, heeft ruim een jaar geduurd dat ze gevoelig liep op harde ondergrond.
Nu loopt ze prima op zowel hard als zacht.

Ook het wedstrijd paard (bijna M1) loopt zonder ijzers op de wedstrijden.
Nergens problemen mee.

Ik zou daarom ook overwegen om ijzerloos te gaan.
Ik weet niet wat de reden is van dat ie ijzers moet?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:43

Ik zit ook nog te wachten op de gouden tip hoor....
Hoefschoenen gaat niet werken en zo wie zo na een bekapbeurt ligt na een week de eerste er al af.
Als we mazzel hebben blijft de andere zitten.
Nu staan wij op een stal waarbij de eigenaar het ijzer er wel weer onderslaat maar het is elke keer weer het zelfde gedonder.
Wij gaan binnenkort ook eens overleggen met de hoefsmit.
IJzerloos is geen optie, omdat ze voor zo gevoelig is dat ze een ijzertje heeft met zool.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:44

Voor paarden met een gevoelige zool zou ik hoefschoenen laten aanmeten ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:49

Bijmijn paard is de reden dat zijn hoeven brokkelen en hij heeft een lichte vorm van artrose, ik zou zo gauw ook even niet weten wat ik daartegen moet doen? Iemand goede tips?

Hij loopt overigens niet slecht zonder ijzers op zachte ondergrond.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:47

Mijn paard had dat probleem ook, we hebben toen besloten om de takken van het ijzer verder naar binnen toe te slaan, want op die manier steken ze niet uit aan de achterkant.
Welke springschoenen gebruik je? Ik heb rubberen die werken toch wel erg goed en je meot er inderdaad wel opletten dat ze behoorlijk groot zijn dat ze de grond raken, want als ze te klein zijn vallen ze namelijk niet meer naar beneden na het optillen van het been.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:11

Mag ik vragen wat dat speciale beslag is en waarom je paard anders niet normaal kan lopen?

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:13

hier lag er pas ook 1 naast, kan het niet van de droogte komen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:22

als het eenmalig is kan het inderdaad door de droogte komen, de hoef wordt broos en als ze de hoeven dan toch een keer nat worden zetten ze "meer" uit dan het ijzer en de nagels kunnen meegeven waardoor ze sneller los komen te zitten en gemakkelijker afgetrapt kunnen worden.
Maar als het het hele jaar door gebeurt zit je met en/of slechte hoefkwaliteit en/of een paard dat serieus aantikt

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:25

Mijne hebben geen ijzers.
Ik heb al enkele keren overwogen om ze in de zomer te laten beslaan op haar voorste voeten, omdat ik dan veel ga wandelen, maar tot hiertoe nog niet gedaan. Ze heeft van zichzelf héél sterke hoeven

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:29

Bij mijn poown is het alleen in de zomer.. In de winter doet hij 12 weken met zijn ijzers :')

chess01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:02

Mijn paard heeft speciaal beslag, vanwege het feit dat hij 22 jaar oud is, artrose heeft en vorig jaar een schouderblessure Ingescheurde spier waardoor die beslagen wordt met het ijzer verder naar achteren en leren zolen. achter staat ie binnendoor vanwege lichte spat in zijn spronggewricht. Verder heb ik sinds 1 week rubberen XL springschoenen en het lijkt beter te gaan. Ik geef hem ook rozebottels vanwege de hoevelheid biotine maar dat ga je pas na 4 - 6 maanden echt merken.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:10

Ik had een oude pony en verloor ze ook steeds vaker. Biotine is zeker aan te raden, hielp bij hem ook goed :j . Met een spoedcursus van de hoefsmid kon ik de ijzers er zelf weer onder zetten (door de oude gaten te gebruiken) als hij ze verloor, erg handig, bespaart een hoop geld :$ ! Kan je ook aan je hoefsmid vragen...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:18

Mijn paard hield ze ook niet onder, ze loopt 24 uur buiten (met schuilstal)
soms lagen de ijzers er al binnen 2 dagen af
oplossing geen ijzers meer!
Mijn paard had platte voeten en zou volgens de smid nooit zonder ijzers kunnen
ze liep idd extreem gevoeling zonder ijzers maar dat was tijdelijk
inmiddels loopt ze al weer bijna 3 jaar op blote voeten 8-)

hoefschoenen van Regenade zijn gemakkelijk aan te trekken en kunnen je paard door de eerste tijd heen helpen

Je paard om deze reden niet in het land zetten vind ik eerlijk gezegd nogal een radicale en een paard onvriendelijke beslissing :?