kosten aan thuisstalling en wat het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJ__

kosten aan thuisstalling en wat het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:56

Mijn pony'tje komt volgend jaar aan huis,omdat ze niet meer bereden kan worden,en ze echt derest van haar leven bij ons blijft.
We hebben een stalletje,en we weten waar we de wei gaan afzetten,

maar we zitten toch nog met een paar vraagjes.

hoeveel kost het jullie per maand aan hooi,korrel,vlas (stro mag niet want paardje krijgtmakkelijk koliek)
welke korrel is het beste enzo,
en hoe zet je het beste je weide af.

Ik kan dit natuurljk allemaal ook aan de paardenwinkel vragen,
maar ik hoor liever een beetje rond,zodat ik zelf ook al wat informatie heb :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:01

Ik heb mijn 2 pony's aan huis staan en heb een Paddock Paradise gemaakt voor ze. Zodat ze genoeg beweging krijgen en het weiland nuttig gebruikt wordt. Ik heb verschillende ondergronden en fijne paden zodat ze veel kunnen lopen. Ik heb gewoon zaagsel in de stal liggen en het is maar net hoevaak je de stal verschoond wat de kosten zijn. Hetzelfde met hooi, mijn paarden krijgen alleen in de herfst/winter en helft lente onbeperkt hooi maar dat kost me voor een welsh en shet toch zeker 300-400 euro. Verder staan ze nooit in de stal behalve als ze zelf willen (uitloop stal) dus hoeft hij niet vaak verschoont te worden. Je kunt kiezen voor strookbegrazing of je paardje gewoon de hele wei geven het is maar net wat jezelf fijn vindt.

MJ__

Re: kosten aan thuisstalling en wat het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:07

het is het plan om mijn paardje en shetlandertje elk een eigen stukje wei te geven waar ze overdag opstaan
en savonds gaat mijn paardje in haar stal,
en de shet krijgt een uitloopstalletje in de wei

stal wordt btw 3/4 keer per week uitgemest,
en 1 keer per week helemaal leeggehaald en opnieuw gedaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:10

Waarom zet je ze niet samen,dat vinden ze vast niet erg ; juist gezellig en het scheelt je in het organiseren...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:13

Ik wilde net zeggen :+ .. paarden zijn kudde dieren die graag bij elkaar staan.. zet ze lekker samen in de wei en spaar in dat andere weitje gras zodat ze daar heen kunnen wanneer het weiland waar ze samen in staan kaal is en zo wissel je telkens. Doe ik ook .. ik heb 2 weilanden (1 achter mijn huis en 1 in mijn straat) beide uiteraard met een PP. Maar zo heb ik wel altijd gras zelfs in de winter. Ideaal.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 23:19

ja weet ik,
maar mijn paardje houdt niet van indringers in haar weitje,
heb al vaak geprobeert met een ander paardje samen op de wei,
maar dat liep nooit goed af :')

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:29

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 28-05-22 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:13

Ik heb gewoon een mesthoop en een keer in de zoveel tijd komt er een boer langs en die haalt het op (het schep werk is niet echt leuk..) en die legt het bij zijn eigen mest. Ook neemt onze tuinman vaak de mest mee. Ik heb niet zo een grote maar de enige mest die ik heb is uit de wei. Vroeger wel altijd van de stal maar ook dat wilde de boer wel hebben.
Een container zou wel makkelijk zijn (zal wel gaan stinken) en dan gewoon goed regelen met een boer in de buurt en klaar.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:46

wij zijn vanplan om de mest gratis te laten ophalen door boeren die hem willen voor hun bemesting,
een vriendin van me doet dat al heel lang en het heeft altijd goed gegaan,dus wij zijn dat ook van plan :)

Reddish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:41

Hai Fien,
Wat fijn dat jou paardje jou als baasje heeft getroffen! A ticket for live, that is how it supposed to be! Ik hoor hele goeie verhalen over hennepstrooisel (?) Wellicht de moeite waard om ff achteraan te gaan. En wat omheining betreft, gewoon schrikdraad???? Of is het echt een boefje? Succes ermee!

Groetjes,

Reddish

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:53

Je kan het zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt. Zelf gebruik ik altijd vlas, en kan de mest bij de verkoper kwijt (is veehouder), bevalt goed en is relatief goedkoop. Je pony gaat dus lekker met pensioen, zou dan eerder een muesli geven dan brok, ze hoeft niet veel te hebben aangezien ze niet meer werkt, maar krijgt dan wel de nodige extra's binnen. Weet niet hoe oud je pony is, maar er is bijv. seniorenvoer van diverse merken, en qua prijs liggen die wel dicht bij elkaar. Een liksteen op stal/weide.

Ruwvoer: je kan baaltjes hooi (wel langstengelig) of voordroogkuil kopen, qua prijs komt het uiteindelijk op hetzelfde neer, of je moet zelf kunnen maaien en op baal laten zetten.

Omheining: je kan kiezen tussen koord en lint, lint heeft als nadeel dat het kan gaan wapperen in de wind en slapper wordt, maar voor beide geldt dat je het goed moet kunnen straktrekken, dus lange houten palen gebruiken. Een weideklok (accu) of schrikapparaat op netstroom als de weide dusdanig ligt dat je die vanuit bijv. huis/schuur kan aansluiten, worden regelmatig tweedehands aangeboden, maar zou persoonlijk een nieuwe kopen: garantie. Heb nu zelf twee keer meegemaakt een tweedehands te kopen waarvan na 1 jaar de printplaten kapot gingen, en die zijn belachelijk duur.

Qua prijs.. brok ca. 12 euro p/m, vlas 6 euro per baal (eerste keer 3 in stal, daarna op oog bijstrooien, en ik gooi er niet elke week 1 hele baal bij, in wintertijd als ze langer op stal staat is dat soms wel nodig), hooi winnen wij zelf, het op rol zetten hangt af van hoeveel je er hebt, maar per rol ca. 14 euro incl. BTW.